Vandalizat şi jefuit, Teatrul Evreiesc de Stat nu poate începe noua stagiune
https://www.ziarulmetropolis.ro/vandalizat-si-jefuit-teatrul-evreiesc-de-stat-nu-poate-incepe-noua-stagiune/

Teatrul Evreiesc de Stat, instituţie care sărbătoreşte în această toamnă 140 de ani de la înfiinţare, a fost jefuit, în urmă cu câteva zile, incidentul făcând imposibilă începerea noii stagiuni. Prejudiciul se ridică la aproximativ 8.000 – 10.000 de euro, după o primă evaluare.

Un articol de Petre Ivan|29 august 2016

Teatrul Evreiesc de Stat nu avea un spaţiu propriu de depozitare a decorurilor şi echipamentelor tehnice, fiind nevoit să apeleze la bunăvoinţa altor instituţii pentru găzduirea echipamentelor din patrimoniul TES, a anunţat teatrul. ”Spaţiul de depozitare a fost vandalizat, iar teatrul păgubit.

Pierderile material estimate sunt de aproximativ 8.000 – 10.000 euro, la o primă evaluare. Evenimentul nou creat pune teatrul în imposibilitatea de a începe noua stagiune”, au transmis reprezentanţii teatrului, într-un comunicat de presă. Clădirea Teatrului Evreiesc de Stat din Capitală se afla din 2014 în porces de renovare după 60 de ani,  după ce acoperişul teatrului a căzut după o furtună puternică.

Reabilitarea teatrului a costat aproape două milioane şi jumătate de euro, bani din bugetul Primăriei Capitalei. În tot acest timp, actorii s-au mutat cu spectacolele pe scenele mai multor teatre din Capitală. Deschiderea teatrului renovat trebuia să aibă loc în 2016.

Comunicatul de presă al Teatrului Evreiesc de Stat

În data de 26.08. 2016 reprezentatul firmei de pază de la unul din spațiile în care Teatrul Evreiesc de Stat a fost nevoit să își depoziteze decorurile și echipamentele tehnice necesare desfășurării în bune condiții a spectacolelor sale,neavând un spațiu propriu de depozitare, a constatat că în acest spațiu s-a pătruns prin efracție, fiind sustrase echipamente tehnice și bunuri în valoare aproximativă de 10.000 de euro.

Teatrul Evreiesc de Stat a sesizat organele în drept depunând o plângere penală, în urma căreia s-a demarat o anchetă, cercetările fiind în desfășurare la fața locului.

Menționăm că Teatrul Evreiesc de Stat se află în situația de a-și depozita decorurile și echipamentele tehnice în diverse spații deoarece clădirea TES, monument istoric și parte din patrimoniul național se află în reparații și reconsolidare de mai bine de doi ani.

Cu toate acestea, Teatrul Evreiesc are o clădire numită „extindere Teatrul Evreiesc”, care a fost atribuită de către PMB unei instituții private, teatrul neavând posibilitatea de a utiliza acest spațiu, deși conform tuturor actelor oficiale, acest corp de clădire a fost construit de către Primăria Municipiului București cu mențiunea clară de utilizare pentru Teatrul Evreiesc de Stat. În aceste condiții Teatrul Evreiesc de Stat a fost nevoit să găsească în ultimii doi ani soluții de avarie, jucând pe scenele altor teatre care au dat dovadă de înțelege și amabilitate de a-și susține colegii de breaslă, cât și depozitarea sub pază a aparaturii tehnice în spații externe clădirii teatrului.

Situația mai sus menționată va fi analizată cu maximă seriozitate la nivelul Teatrului Evreiesc de Stat pentru a decide în ce măsură prejudiciul adus instituției poate pune în pericol desfășurarea activității TES și posibilitatea de a onora invitațiile la evenimentele culturale din perioada următoare.

Maia Morgenstern, directorul Teatrului Evreiesc de Stat

Maia Morgenstern, directorul Teatrului Evreiesc de Stat

Grijile noastre sunt in legatura cu redeschiderea teatrului, cu locul unde trebuie sa ne depozitam tot inventarul, tot ce avem, decorul, echipamentul tehnic, echipamentul de lumini, echipamente electronice. Situatia asta de provizorat nu mai poate continua. Dincolo de amanunt este situatia teatrului care de doi ani se afla pe drumuri… Un provizorat, raspunsuri aproximative, conditii improprii de provizorat de depozitare, de functionare, de existenta. Asteptam sa isi faca datoria cei care trebuie sa si-o faca. – Maia Morgenstern, directorul Teatrului Evreiesc de Stat

Se încearcă, totuşi, ca debutul noii stagiuni să nu fie afectat

Teatrul Evreiesc de Stat dorește să informeze opinia publică și în special publicul spectator, că va face toate demersurile necesare astfel încât debutul noii stagiuni să nu fie afectat.  Totodată sperăm că situația locativă a TES va fi remediată în curând, pentru a evita asemenea evenimente regretabile pe viitor.

Totodată, dorim să mulțumim tuturor instituțiilor care au sprijinit în toată această perioadă dificilă activitatea Teatrului Evreiesc de Stat, transmițându-ne și de această dată mesajele lor de susținere și sperăm că TES își va  relua activitatea în cel mai scurt timp, pentru a putea fi din nou alături de publicul său.

Foto: Maia Morgenstern, Spaţiul de depozitare al Teatrului Evreiesc de Stat – teatrul-evreiesc.com.ro

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.