Varșovia… pe scena Teatrului Evreiesc de Stat!
https://www.ziarulmetropolis.ro/varsovia-pe-scena-teatrului-evreiesc-de-stat/

Aţi fost vreodată la Varşovia? Nu? Mărturisesc că nici eu. În schimb am fost la teatru, mai precis la Teatrul Evreiesc de Stat, unde am văzut într-un decor familiar şi extraordinar de frumos restaurat, spectacolul „Varşovia: Ghid turistic” de Hillel Mittelpunkt, în regia lui Eugen Gyemant, cu Maia Morgenstern, Claudiu Istodor, Natalie Ester, Rudy Rosenfeld şi Viorica Bantaş…

Un articol de Andreea Nanu|21 noiembrie 2016

Frazele prea lungi sunt, de la bun început, semnul entuziasmului care mă copleșește atunci când vreau să spun totul dintr-o răsuflare. Fiindcă așa este și acest spectacol, o poveste spusă dintr-o răsuflare, care te ține în tensiune de la prima și până la ultima replică. Un dans de teme și motive, aproape ca în muzică; o muzică subtilă și rafinată (așa e întotdeauna muzica memoriei!), familiară și în același timp nouă, atent orchestrată și migălos exersată, cochet pusă în scenă grație scenografiei semnate de Sabina și Bianca Veșteman.

Dar, să încep cu începutul. Contextul, pentru o cronică teatrală, este important. Devine și mai relevant când povestim despre legătura noastră cu scena și actorii, căci ce altceva este teatrul decât o felie de viață, decupată, smulsă din cotidianul abraziv care, de multe ori, ne descurajează în fața efortului pe care-l presupune deplasarea la teatru și, mai ales, cucerirea stării interioare necesare pentru a gusta un spectacol? Ploua teribil pe 3 noiembrie; era frig, bătea vântul, eram din cale-afară de obosită după o zi petrecută în grădina desfătărilor birocratice: biroul! Un decor minimalist care, știm cu toții, nu încurajează incursiunile interioare, nici răgazurile contemplative.

img_0114

Maia Morgenstern. Fotografii de Oana Monica Nae

Trecuse deja de ora cinci. În secunda imediat următoare, instinctul de supraviețuire declanșându-se, m-am smuls din letargie și, cu umbrela șiroind, am pornit-o spre TES. Am ajuns, dansând prin ploaie cu soțul meu de braț, (nu de alta, dar erau multe bălți!) cu cinci minute înainte de începerea spectacolului. Strada spălată de ploaie, fațada frumos luminată a Teatrului Evreiesc de Stat, recent renovat cu mult gust, foaierul plin de lume, căldura plăcută, fotoliile ca dintr-o casă pentru păpuși, tapiseria a l’encienne, eclerajul, proporțiile, toate acestea m-au făcut să mă simt acasă, introducându-mă într-o mică Varșovie, sau cel puțin într-o lume care poartă amprenta cosmopolită și elegantă a unei lumi central-europene. Repede, la bilete… oare mai sunt? De cum mă zărește, o doamnă amabilă îmi oferă invitații, conducându-ne spre locurile cu pricina. Mărturisesc că la TES prima notă este ospitalitatea care, la fel ca și la celelalte evenimente ale comunității evreiești, se găsește întotdeauna din abundență. La fel și calitatea publicului spectator…

Așadar, nu am fost niciodată la Varșovia. După ce veți vedea spectacolul „Varșovia: Ghid turistic”, cu siguranță veți privi orașul cu alți ochi, sau îl veți redescoperi într-o dimensiune nouă. Pentru că asta face teatrul. Numai teatrul. Arta dramatică este o artă tocmai fiindcă are puterea de a transforma un loc obișnuit (o cameră de hotel), un oraș oarecare (Varșovia) într-o lume de sine stătătoare, copleșind imaginație, mintea, memoria afectivă. Poți să cunoști orașul ca-n palmă, poți să fi ascultat Nocturnele lui Chopin până la ultima notă, poți să vorbești limba poloneză perfect, poți să aparții chiar lumii despre care vorbește piesa, a evreilor refugiați din Polonia în Israel; cu toate astea, spectacolul te introduce altfel în Varșovia. Urmărind spectacolul, ascultând replicile cu atenție, veți avea la sfârșit propria dumneavoastră Varșovie, un puzzle de dramă și comedie, de dulce și amar, de ură și iubire, de nefericire și speranță, adică de viață, de felie de viață transfigurată prin experiența unică a teatrului.

O mamă și fiul ei. Marga (Maia Morgenstern) și Josef Weisberg (Claudiu Istodor) călătoresc din Israel în Polonia natală. Ea, supraviețuitoare a Holocaustului, se întoarce la Varșovia, orașul copilăriei, pentru a recupera o clădire care aparținuse familiei înainte de război. Varșovia este un pretext, o fabulă, un loc și un timp care nu mai există, de fapt, decât în memoria afectivă. Realitatea e cu totul alta, amară, dezamăgitoare, umbrită de iluzii care se fac și se desfac pe măsură ce personajele sunt puse în situația de a se confrunta cu propriul trecut.

Călătoria în orașul regăsit este dublată de călătoria în timpul copilăriei. Cursa contra-cronometru cu autoritățile și birocrația sunt dublate de fuga pe mai multe voci cu viața, cu dramele ascunse, nemărturisite, acumulate, care ies la iveală și se confruntă în spațiul anonim, benign, al unei camere de hotel – al scenei! Distinsa, amarnica doamnă Weisberg încearcă să-și salveze moștenirea familiei și, prin asta, propriul trecut, propria viață furată de istorie, călcată în picioare de naziști. Fiul, Josef Weisberg, cu detașarea celei de-a doua generații, încearcă să se salveze… din ratare, recunoscând că, oricât s-ar strădui, nu poate să fie pictor! Destinul îi întinde o mână, prin Bina (Natalie Ester), și ea venită la Varșovia să recupereze munca tatălui mort cu trei luni în urmă.

Toți descoperă lucruri teribile, mărturisesc frustrări inavuabile: Marga Weisberg pornește în aventura „clădirii” deși e conștientă că, în fundal, o Varșovie întreagă o trage pe sfoară, Josef Weisberg descoperă că nu este și nu va fi niciodată artist, Bina află că tatăl ei făcuse infarct în patul amantei, femeia cu care timp de „18 ani, o lună pe an”, se întâlnea în secret la Varșovia… și cu știrea soției! Ce gust au (ar putea să aibă…) toate astea? Poate acela al „supei de găinaț”, replică laitmotiv care ne trezește la realitate, amintindu-ne că până și cele mai amare episoade sfârșesc în derizoriu. Ființa umană are, prin natură, o anumită doză de artificialitate și superficialitate pe care istoria (fie ea personală sau colectivă) le potențează.

img_0134

Cu toate astea, răscumpărarea este oricând posibilă, întoarcerea își are, în ciuda prețului uneori piperat („Spune, mamă, cui i-ai mai dat bani?…„Dar cui nu i-am dat!”), partea sa de frumusețe (orașul salvat din ruinele războiului, visul unei parfumerii într-o clădire dărăpănată), de consolare (există iubire!), de speranță (nu, întoarcerea nu a fost degeaba)… Conflictul între generații reprezintă legato-ul întregului spectacol. Personajele nu vor să se salveze doar pe ele însele; de fapt, chiar acesta este lucrul minunat! Pentru Marga nu contează atât clădirea cât memoria familiei și viitorul fiului; pentru Bina contează nu doar fericirea personală, dragostea, ci memoria tatălui. Chiar și Lazarovici e gata să renunțe la trucurile lui pentru a-și salva identitatea evreiască (identitate înțeleasă mai ales ca apartenență la o comunitate de destin, de suferință a memoriei împărtășite). Vorba Maiei: „nu se reduce totul la bani”… Sensul a ceea ce ni se întâmplă, înțelesul lucrurilor care pare uneori să ne alunece printre degete, pentru aceasta personajele pun totul la bătaie într-un spectacol autentic și alert… ca o bătaie de inimă!

Personajele schimbă vrând-nevrând camerele. Așa cum ajung să facă schimb de trecut, de amintiri, de drame personale, de iluzii și dorințe. Totul într-un iureș de replici alerte, „colorate”. Culoare dă și apariția episodică a Verei (Viorica Bantaş), prostituata rusoaică („curvă, curvă… dar și antisemită ?!”) angajată să-i pozeze, în disperare de cauză, fiului incapabil să-și onoreze „vocația” de „ilustrator de hoteluri”!

Schimbăm și noi, cu sau fără voie, locul cu actorii, dacă ne lăsăm pătrunși de o replică a Maiei Morgenștern, ca o concluzie fericită la spectacolul vieții noastre: e chiar așa de rău să te îndrăgostești, să vrei, să speri, să cauți?… Din păcate nu am reținut replica exactă, însă duhul ei mă urmărește ca un suflu proaspăt, revigorant, purificator. Cred că teatrul este despre asta: suntem expuși, la fel ca personajele, pe scena propriilor noastre vieți. O mână invizibilă trage cortina! Decorul este, de cele mai multe ori, modest, însă niciodată lipsit de farmec (trebuie doar să-l redescoperim). Experiențele, adesea, par să se repete, ca o serie de variațiuni pe o temă dată (însă și aici, interpretarea face toată diferența). Nostalgia, pasiunea, căutarea iubirii, răscumpărarea, vina, dorința, puterea de a visa și de a spera, sunt constante pe care le regăsim în „Varșovia: Ghid turistic”, semne de circulație (ideile, sentimentele, experiențele, toate acestea circulă, legând locuri și generații) prin care minunații actori ai Teatrului Evreiesc de Stat ne conduc, mai ceva ca într-un ghid, în cea mai fascinantă călătorie: către noi înșine!

…Îndrăzniți, pășiți, Teatrul ne așteaptă!

24
/10
/12

Regizorul Cristian Mungiu, scriitoarea Ana Blandiana şi istoricul Georgeta Filitti se numără printre cele 22 de personalităţi care au fost decorate, miercuri, de Regele Mihai I, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Elisabeta din Principesa moştenitoare Margareta a acordat, în numele Regelui Mihai I, în timpul ceremoniei, Medalia „Regele Mihai I pentru Loialitate” unui […]

24
/10
/12

Ediţia din acest an a Concursului şi Festivalului Naţional al Liedului Românesc, manifestări create de soprana Mariana Nicolesco, va avea loc de joi până duminică, la Braşov, informează un comunicat. „În rigoarea desăvârşită pe care o implică, liedul permite, dincolo de constrângerile formale ale stilului, profunzimi şi altitudini ale expresiei de o răscolitoare frumuseţe, de […]

23
/10
/12

In lunile noiembrie si decembrie 2012 se va desfasura la Bucuresti evenimentul “Zilele culturii ruse” , editia a 2-a. Ambasada Federaţiei Ruse la Bucureşti cu suportul financiar al companiei Lukoil şi Petrotel Lukoil în colaborare cu Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, Biblioteca Metropolitana Bucureşti, Uniunea cineaştilor din România, Academia de Studii Economice şi Centrul cultural […]

23
/10
/12

Filmul „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, a câştigat marele premiu al Festivalului Internaţional de la Zagreb, care s-a desfăşurat între 14 şi 21 octombrie. Astfel, Radu Jude a câştigat premiul „Căruciorul de Aur”, după ce a concurat cu 11 alte titluri, informează cineuropa.org. Aceasta este pentru a treia oară când Radu Jude […]

23
/10
/12

O mie cinci sute de spectatori entuziaşti au asistat la Bruxelles, Gent şi Liege la avanpremiera belgiană a filmului ‘După dealuri’, de Cristian Mungiu, în prezenţa regizorului român şi a actriţelor principale premiate la Cannes, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, informează luni un comunicat de presă al ICR Bruxelles.  Premiera de la Bruxelles a fost […]

23
/10
/12

Administraţia Castelului Bran organizează sâmbătă noaptea, între orele 20.00-01.00 petrecerea de Halloween, la Castelul Bran, se precizează într-un comunicat. „Aşa cum v-a obişnuit, Dracula va oferi un tur de noapte al Castelului celor cu inima tare şi pasionaţi de senzaţii tari”, se precizează în comunicatul de presă. Vizitatorii care vor dori să stea la poveşti […]

23
/10
/12

Evenimentul va avea loc între 17 şi 20 noiembrie. Câteva dintre cele mai importante capodopere cinematografice ale avangardei suprarealiste, filme ce influenţează practicile vizuale experimentale şi în prezent, vor fi prezentate în cadrul festivalului. Centrul Pompidou este unul dintre cele mai importante muzee de artă modernă din lume şi deţine una dintre cele mai impresionante […]

23
/10
/12

Programul ShortsUP revine pe 10 noiembrie în Bucureşti, la Turbohalle, cu o serie de scurtmetraje grupate sub titlul „Cu viteza luminii”. Acesta este numele evenimentului ce va reuni scurtmetraje de top despre viaţa urbană în viteză şi un concert-eveniment al austriecilor de la Sofa Surfers, informează un comunicat al organizatorilor. Începutul de sezon aduce noutăţi […]

23
/10
/12

Dustin Hoffman, Richard Gere, Robert De Niro şi Bradley Cooper se numără printre starurile de cinema care au fost premiate la cea de-a 16-a gală Hollywood Film Awards, desfăşurată luni seară în Los Angeles. Gala Hollywood Film Awards 2012 a avut loc la Beverly Hilton Hotel din Los Angeles. Dustin Hoffman a fost desemnat cel […]

23
/10
/12

Actriţa Olga Tudorache va putea fi revăzută în spectacolul „Portretul Doamnei T”, pe 23 noiembrie, de la ora 19,30, la Sala Palatului din Bucureşti. Potrivit unui comunicat, evenimentul „Olga Tudorache – 60 de ani de teatru şi film”, prilejuit de aniversarea unei cariere excepţionale a unei actriţe devenite legendă, face parte din programul naţional cultural […]

23
/10
/12

O expoziţie cu titlul „Recuperarea modelelor străbune” va fi deschisă în Sala Acvariu a Muzeului Naţional al Ţăranului Român (MNŢR) în perioada 23-29 octombrie, informează luni Biroul de presă al instituţiei gazdă. Expoziţia prezintă lucrări realizate de copii de la cercuri de creaţie din şcolile din Siseşti, Surdeşti, Dăneşti, Bonţăieni, Sighetu Marmaţiei, de meşteri maramureşeni […]

23
/10
/12

În 1906, a încetat din viaţă pictorul francez Paul Cezanne, unul dintre precursorii artei secolului al XX-lea (n. 19 ianuarie 1839). 1817 – S-a născut Pierre Larousse, pedagog şi lexicograf francez (m. 3 ianuarie 1875) 1877 – A încetat din viaţă istoricul, filologul şi omul politic Alexandru Papiu Ilarian, membru al Academiei Române (n. 27 […]

22
/10
/12

Regizorul Elia Suleiman, unul dintre invitaţii speciali Les Films de Cannes a Bucarest, festival ce se desfăşoară între 19 şi 25 octombrie, s-a declarat încântat de întâlnirea cu capitala României. Vorbind despre ultimul său într-o conferinţă susţinută luni la Institutul Francez din Bucureşti, regizorul Elia Suleiman a precizat că filmele lui prezintă o realitate care […]

22
/10
/12

Seminci – Săptămâna Internațională a Cinematografiei din Valladolid, Spania, ce se va desfășura între 20 și 27 octombrie, este unul dintre cele mai vechi și diversificate festivaluri din Europa. Aflat la a 57-a ediție, festivalul a reunit nume sonore ca Costa-Gavras,Fernando León de Aranoa, Ingmar Bergman, Luchino Visconti, Jean Renoir, Milos Forman, Billy Wilder, Françoise […]

22
/10
/12

1811 – S-a născut Franz Liszt, pianist şi compozitor ungar de factură romantică (m. 31 iulie 1886)   1818 – S-a născut poetul Charles Leconte de Lisle, principalul reprezentant al şcolii parnasiene („Poeme tragice”) (m. 18 iulie 1894) 1872 – A încetat din viaţă poetul, prozatorul şi criticul literar Theophile Gautier, promotor al teoriei „artă […]

22
/10
/12

În perioada 22-27 octombrie Sibiu este declarat oraş baroc prin proiectul <<Sibiu-Baroc Update>>. Între 22 şi 25 octombrie publicul larg este invitat sã ia parte la programul ‘’Anotimp baroc la Sibiu’’, prilej cu care va fi familiarizat cu perioada barocã în muzicã şi artã prin intermediul unui numãr considerabil de maniferstãri. Evenimentele vor avea loc […]