Viața palpitantă a marilor compozitori
https://www.ziarulmetropolis.ro/viata-palpitanta-a-marilor-compozitori/

Câteodată, viaţa privată a muzicienilor este mai palpitantă decât ficţiunea. Știaţi că Bach a avut 20 de copii, Mozart avea un umor scatologic, iar Wagner a întreţinut relaţii amoroase scandaloase?

Un articol de Liliana Matei|7 august 2015

Le cunoaștem operele dar, de multe ori, uităm că scandalurile amoroase și ciudățeniile personale pot fi la fel de interesante ca o creație componistică. Un articol apărut pe site-ul cmuse povestește despre viața privată a cinci compozitori, care bate ficțiunea:

Carlo Gesualdo (1566-1613)

carlo-gesualdo

A fost un autor de madrigaluri și… crime. Dar și principele Venosei. Compozitorul cu sânge fierbinte (și albastru) și-a omorât soția și pe amantul acesteia după ce i-a prins în flagrant delict.

O delegație de ofițeri napolitani a găsit, a doua zi, corpul amantului soției lui Gesualdo îmbrăcat într-o cămașă de noapte de femeie. Corpul avea două urme de împușcătură: una la umăr, cealaltă la cap. Sub corp, pe podea, s-a găsit o serie de găuri, probabil făcută de o sabie care a străpuns corpul.

Cel al soției lui Gesualdo era întins pe pat, cu gâtul tăiat. Nu se știe dacă Gesualdo a mutilat-o genital. Cert este că, datorită statutului său de prinț, crima sa nu a avut repercusiuni semnificative.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Vi se pare că sunteți ocupat și obosit din cauza copiilor? Aflați că Bach a avut nu mai puțin de 20. A început la vârsta de 23 de ani, cu prima sa soție (una dintre verișoarele sale), Maria Barbara. Au avut 7 copii. Ea a murit în 1721, el s-a recăsătorit cu Anna Magdalena Wülken, o cântăreață de 23 de ani, care a trebuit să aibă grijă de copiii lui din prima căsătorie.

În anii care au urmat, Anna Magdalena a născut 13 copii. În perioada aceasta, Bach a scris marile sale lucrări orchestrale; cele pentru claviatură erau create pentru educația copiilor.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Happy-Birthday-Mozart-1280x2

Lui Mozart i-a plăcut umorul scatologic. Când nu compunea vreo capodoperă, trimitea scrisori verișoarelor, în care le spunea că ar dori „să se cace pe nasul lor” și să vadă „cum se scurge pe bărbie”.
La un moment dat, i-a scris verișoarei urându-i noapte bună, „să se cace în voie, să doarmă în pace și să încerce să-și sărute dosul.” „Oh, fundul îmi arde ca focul! Oare ce înseamnă asta? Poate vrea să iasă bălegarul?”

Franz Liszt (1811-1886)

Franz-Lizt

Virtuozul ungar a înstrăinat-o pe contesa Marie D’Agoult de soțul său (un ofițer francez), i-a devenit amant și au avut trei copii. Au trăit
împreună din 1935 până în 1939. În această perioadă, ea i-a cunoscut prietenul de apropiați, printre care Frédéric Chopin, care i-a dedicat al doilea set de 12 Studii.

Unul dintre cei trei copii, Cosmina, s-a căsătorit cu pianistul Hans von Bülow și, mai târziu, cu Richard Wagner.

Dar, trebuie spus, Marie D’Agoult (născută de Flavigny) avusese o căsătorie de conveniență cu primul soț . În plus, a fost o autoare prolifică, ce și-a semnat cărțile cu pseudonimul Daniel Stern.

Richard Wagner (1813-1883)

Wagner

Prima soție a lui Wagner a fost Christina Wilhelmine “Minna” Planer,
o actriță sedusă de un ofițer la o vârstă fragedă (împreună au avut o fiică, crescută de sora Christinei).

Wagner a luat-o de soție în 1836 și au fost căsătoriți timp de 30 de ani, deși amândoi au înșelat adesea. În primii ani de căsătorie, ea a fost cea care a susținut familia, câștigând din cariera de actriță.

În anii 1850, Wagner s-a îndrăgostit de Mathilde Wesendonck, soția unui bancher bogat din Zürich. Dar înainte să înceapă relația cu Mathilde, plănuise să fugă în Orient cu Jessie Laussot, o femeie de 21 de ani, căsătorită.

În 1956, Mathilde a devenit vecina lui Wagner, iar el i-a devenit profesor de muzică. Apoi, relația profesor-elev s-a transformat într-una amoroasă, care a creat tensiuni financiare în familia Wesendonck. Însă, pentru Wagner, tensiunea a avut rol creativ, căci în acea perioadă a scris „Tristan și Isolda”.
Soția, Minna, l-a părăsit pe Wagner și i-a considerat pe Tristan și Isolda ca fiind „un cuplu mult prea îndrăgostit”.

Wagner a iscat alt scandal când s-a legat de Cosima von Bülow, soția pianistului și dirijorului Hans von Bülow. Cuplul l-a cunoscut pe Wagner când l-au vizitat la Zurich în 1857, în timpul lunii lor de miere.

Cosima și Wagner și-au declarat sentimentele în timpul unui drum cu taxiul, în Berlin, pe 28 noiembrie 1863. „Cu lacrimi și suspine”, scria el, „ne-am pecetluit mărturisirea că aparținem unul celuilalt.” Cei trei s-au mutat apoi la Munchen, pentru că Regele Ludwig al II-lea devenise patronul lui Wagner și îl numise pe von Bülow „pianist regal”.
În timpul acesta, Cosmina a avut trei copii cu Wagner. Pe tot parcursul relației lor, von Bülow a rămas devotat muzicii lui Wagner, dirijând „Tristan și Isolda” și „Maeștrii cântăreți din Nürnberg.”

După nașterea celui de al treilea copil, von Bülow a acceptat să divorțeze de Cosima, care s-a căsătorit cu Wagner pe 25 august, 1870.

02
/08
/13

Cum era Ateneul în perioada interbelică, ce se juca la Teatrul Național din București și cum își petrecea diminețile familia regală - aflăm din jurnalul pe care îl ținea zilnic Regina Maria a României.

25
/07
/13

Căderea comunismului a însemnat şi desfiinţarea cenzurii oficiale şi intrarea într-o nouă estetică cinematografică. Dacă puţinii rebeli din filmul românesc al anilor `90 mai aveau de luptat cu trecutul şi prezentul, cei ai Noului Cinema sunt mai degrabă apărătorii unor cauze personale.

02
/07
/13

„Mă tem că sunt un om al monologului. Mă tem că m-am născut baricadat în mine însumi şi că n-am reuşit, de-a lungul existenţei, să ies din această închisoare intimă, în afară, să comunic cu lumea“, spunea Octavian Paler, de la a cărui naștere se împlinesc, astăzi, 92 de ani... Cărţile şi ieşirile lui publice poate că l-au contrazis. Paler a ştiut să lase întotdeauna în urmă fraze puternice, ca nişte firimituri pentru cei care au crezut în raţiune.

25
/06
/13

MEMORIA CULTURALĂ Alexandru Tocilescu (1946-2011) şi-a povestit viaţa, pe 27 martie 2011, într-una dintre Conferinţele Teatrului Naţional din Bucureşti, „Despre teatru şi ale lui“. Atunci, regizorul a mai vorbit şi despre: nostalgiile copilăriei şi ale tinereţii, lecturi, emoţii şi extravaganţe.