Vițelul de aur: Absurdul drum al unui (anti)erou, din Rusia spre Rio de Janeiro
https://www.ziarulmetropolis.ro/vitelul-de-aur-absurdul-drum-al-unui-antierou-din-rusia-spre-rio-de-janeiro/

Săptămâna Teatrului Tânăr a început la Buzău pe data 15 octombrie. Spectacole selectate din varii oraşe au început să fie deja jucate şi aplaudate în sala de spectacole a Teatrului „George Ciprian”. Iar după un week-end plin de comedie, începutul de săptămână s-a arătat a fi… tot despre comedie.

Un articol de Diana Parpalea|18 octombrie 2022

La teatru ar fi bine să mergem pentru că pur și simplu ne place să facem asta. Nu ar trebui să conteze ce tip de spectacol urmează să se joace, ori cine joacă, cine a regizat ori astfel de gânduri și preconcepții. Uneori e despre această bucurie de a fi în sala de spectacol, alteori despre celelalte spuse mai sus, iar în alte seri, despre toate motivele la un loc. În a treia situație cred că s-a înscris și publicul prezent în a treia seară de festival, la spectacolul „Vițelul de aur” de Ilf și Petrov, de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila, regizat de Radu Iacoban. Spectacolul a fost nominalizat la UNITER pentru „Cea mai bună regie”, în anul 2021; numele actorilor de pe afiș nu sunt chiar necunoscute; dar spectacolul, dincolo de o regie foarte bună și echipa de actori talentați, se remarcă și pentru altceva. În spatele unei povești dramatizate de Eugen Gyemant, dincolo de mesajul unanim valabil, regăsim un spectacol care nu e doar o comedie cu personaje tipice, ci un spectacol despre valori umane și dorințe deșarte în care tindem să credem cu orice preț.

În spectacol, datorită textului bine dramatizat și regiei, se găsesc situații care amintesc de teatrul absurdului și de suprarealism. Povestea unei Rusii post-revoluționare și a eroului care refuză să se adapteze acesteia este supusă prin intermediul unor dialoguri și gesturi repetitive, a unor personaje care se autocaracterizează și a unor momente care sunt pe atât de hilare, pe atât de triste pentru că sunt adevărate.

Scenografia semnată de Tudor Prodan nu cred că ar trebui să rămână neapreciată, deoarece prin schițarea unui cub, care devine când birou, când azil de nebuni, când închisoare ori gară, înscrie foarte frumos toată metafora spectacolului în spațiul scenic. Un cadru simplu, din metal gri, rezolvă multitudinea de spații care se schimbă constant de la o scenă la altă. Noul automobil – o bicicletă cu patru roți ori costumele și restul recuzitei, doar descriu un personaj ori o acțiune, prin elemente simple, alese și construite cu bun gust, care vin în ajutorul descrierii unor spații ori a unei epocii aflată într-o continuă schimbare.

Poveștile despre Rusia și regimuri totalitare sunt cunoscute deja de către oricine. Știm că a fost corupție, dorința de putere, dorința de supraviețuire exercitată de cele mai multe ori prin escrocherie, dar și dorința de evadare. Onirica doleanță de te fi născut în altă țară era doar… onirică. Cine te auzea că îți dorești așa ceva ar fi spus că ești ori nebun ori somnambul, pentru că evadarea era pur și simplu o glumă la care se râde în mod repetat o seară întreagă. Dar a fost și dorința eroului din spectacolul „Vițelul de aur” – Ostap Bender. Povestea biblică a personajului care dorește să-și depășească condiția, este povestea lui Ostap – vițelul care vrea să fie îmbrăcat în aur pentru a ajunge la Rio de Janeiro. Nu e greșit să îți dorești acest lucru, e greșit să o spui cu voce tare. Nicholas Cațianis Jr. interpretează acest rol cu multă maleabilitate, deoarece reușește să fie și anti-eroul cu escrocherii ascunse sub mânecă, cât și eroul romantic de care publicului i se face milă.

Personajul interpretat de Liviu Pintileasa aduce aminte de un alt personaj cunoscut în dramaturgia română, respectiv „Cetățeanul turmentat” ori alte variațiuni ale aceleiași tipologii de om care încurcă și descurcă situații, de care râzi și care te învață metafore despre viață la care trebuie să cugeți mult. Liviu Pintileasa reușește să creeze acest personaj foarte… turmentat și să aducă încă un plus de comedie și emoție spectacolului.

Spectacolul „Vițelul de aur” de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila a fost aplaudat și apreciat și în cadrul Săptămânii Teatrului Tânăr de la Buzău și i-a purtat pe buzoieni într-un peisaj post-revoluționar cu personaje și situații absurde, tragice și comice. Ca-n viață.

 

Vițelul de aur de Ilf și Petrov

Teatrul „Maria Filotti” Brăila

 

Regia: Radu Iacoban

Dramatizarea: Eugen Gyemant

Scenografia: Tudor Prodan

Light design: Bogdan Gheorghiu

Muzica: Aida Sosic

Asistenta de regie și mișcare scenică: Blanca Doba

 

Cu: Nicholas Cațianis Jr., Vlad Volf, Liviu Pintileasa, Narcisa Novac, Ciprian Brașoveanu, Ciprian Chiricheș, Adrian Ștefan



10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.