Vițelul de aur: Absurdul drum al unui (anti)erou, din Rusia spre Rio de Janeiro
https://www.ziarulmetropolis.ro/vitelul-de-aur-absurdul-drum-al-unui-antierou-din-rusia-spre-rio-de-janeiro/

Săptămâna Teatrului Tânăr a început la Buzău pe data 15 octombrie. Spectacole selectate din varii oraşe au început să fie deja jucate şi aplaudate în sala de spectacole a Teatrului „George Ciprian”. Iar după un week-end plin de comedie, începutul de săptămână s-a arătat a fi… tot despre comedie.

Un articol de Diana Parpalea|18 octombrie 2022

La teatru ar fi bine să mergem pentru că pur și simplu ne place să facem asta. Nu ar trebui să conteze ce tip de spectacol urmează să se joace, ori cine joacă, cine a regizat ori astfel de gânduri și preconcepții. Uneori e despre această bucurie de a fi în sala de spectacol, alteori despre celelalte spuse mai sus, iar în alte seri, despre toate motivele la un loc. În a treia situație cred că s-a înscris și publicul prezent în a treia seară de festival, la spectacolul „Vițelul de aur” de Ilf și Petrov, de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila, regizat de Radu Iacoban. Spectacolul a fost nominalizat la UNITER pentru „Cea mai bună regie”, în anul 2021; numele actorilor de pe afiș nu sunt chiar necunoscute; dar spectacolul, dincolo de o regie foarte bună și echipa de actori talentați, se remarcă și pentru altceva. În spatele unei povești dramatizate de Eugen Gyemant, dincolo de mesajul unanim valabil, regăsim un spectacol care nu e doar o comedie cu personaje tipice, ci un spectacol despre valori umane și dorințe deșarte în care tindem să credem cu orice preț.

În spectacol, datorită textului bine dramatizat și regiei, se găsesc situații care amintesc de teatrul absurdului și de suprarealism. Povestea unei Rusii post-revoluționare și a eroului care refuză să se adapteze acesteia este supusă prin intermediul unor dialoguri și gesturi repetitive, a unor personaje care se autocaracterizează și a unor momente care sunt pe atât de hilare, pe atât de triste pentru că sunt adevărate.

Scenografia semnată de Tudor Prodan nu cred că ar trebui să rămână neapreciată, deoarece prin schițarea unui cub, care devine când birou, când azil de nebuni, când închisoare ori gară, înscrie foarte frumos toată metafora spectacolului în spațiul scenic. Un cadru simplu, din metal gri, rezolvă multitudinea de spații care se schimbă constant de la o scenă la altă. Noul automobil – o bicicletă cu patru roți ori costumele și restul recuzitei, doar descriu un personaj ori o acțiune, prin elemente simple, alese și construite cu bun gust, care vin în ajutorul descrierii unor spații ori a unei epocii aflată într-o continuă schimbare.

Poveștile despre Rusia și regimuri totalitare sunt cunoscute deja de către oricine. Știm că a fost corupție, dorința de putere, dorința de supraviețuire exercitată de cele mai multe ori prin escrocherie, dar și dorința de evadare. Onirica doleanță de te fi născut în altă țară era doar… onirică. Cine te auzea că îți dorești așa ceva ar fi spus că ești ori nebun ori somnambul, pentru că evadarea era pur și simplu o glumă la care se râde în mod repetat o seară întreagă. Dar a fost și dorința eroului din spectacolul „Vițelul de aur” – Ostap Bender. Povestea biblică a personajului care dorește să-și depășească condiția, este povestea lui Ostap – vițelul care vrea să fie îmbrăcat în aur pentru a ajunge la Rio de Janeiro. Nu e greșit să îți dorești acest lucru, e greșit să o spui cu voce tare. Nicholas Cațianis Jr. interpretează acest rol cu multă maleabilitate, deoarece reușește să fie și anti-eroul cu escrocherii ascunse sub mânecă, cât și eroul romantic de care publicului i se face milă.

Personajul interpretat de Liviu Pintileasa aduce aminte de un alt personaj cunoscut în dramaturgia română, respectiv „Cetățeanul turmentat” ori alte variațiuni ale aceleiași tipologii de om care încurcă și descurcă situații, de care râzi și care te învață metafore despre viață la care trebuie să cugeți mult. Liviu Pintileasa reușește să creeze acest personaj foarte… turmentat și să aducă încă un plus de comedie și emoție spectacolului.

Spectacolul „Vițelul de aur” de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila a fost aplaudat și apreciat și în cadrul Săptămânii Teatrului Tânăr de la Buzău și i-a purtat pe buzoieni într-un peisaj post-revoluționar cu personaje și situații absurde, tragice și comice. Ca-n viață.

 

Vițelul de aur de Ilf și Petrov

Teatrul „Maria Filotti” Brăila

 

Regia: Radu Iacoban

Dramatizarea: Eugen Gyemant

Scenografia: Tudor Prodan

Light design: Bogdan Gheorghiu

Muzica: Aida Sosic

Asistenta de regie și mișcare scenică: Blanca Doba

 

Cu: Nicholas Cațianis Jr., Vlad Volf, Liviu Pintileasa, Narcisa Novac, Ciprian Brașoveanu, Ciprian Chiricheș, Adrian Ștefan



29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.