Voci de operă; despre Shakespeare
https://www.ziarulmetropolis.ro/voci-de-opera-despre-shakespeare/

Pentru cei care nu sunt pasionaţi de scandal, ci de muzica operă în sine, amintesc de câteva lansări de discuri care mie mi-au atras atenţia; unul dintre ele mi se pare că este unul dintre cele mai bune pe care le-am ascultat anul acesta.

Un articol de Cristina Comandașu|16 aprilie 2016

Magdalena Kozena și muzica lui Claudio Monteverdi

Magdalena Kozena este una dintre cele mai importante mezzosoprane ale timpurilor noastre: la aproape 43 ani, cântăreața născută în fosta Cehoslovacie poate privi în urmă cu mândrie către realizări excepționale: spectacole pe cele mai mari scene ale timpurilor noastre, aproape 40 de discuri ce-i poartă numele; însă Magdalena Kozena poate privi și înainte cu aceeași mândrie: de exemplu, în actuala stagiune este artist în rezidență pentru nu mai puțin de 4 instituții, Wigmore Hall din Londra și Filarmonicile din Luxemburg, Praga și Hamburg. Plus spectacolele obișnuite de stagiune. Plus job-ul full time de mamă (are trei copii cu celebrul Simon Rattle, dirijorul Filarmonicii din Berlin aplaudat furtunos și la București în cadrul Festivalul Enescu de anul trecut).

Una dintre predilecțiile repertoriale ale Magdalenei Kozena este muzica veche. Iar discul apărut pe 26 februarie 2016 la casa Archiv cred că este un moment de grație pentru mezzosoprana cehă. Muzica lui Claudio Monteverdi, compozitorul italian care a trăit în prima parte a secolului al XVII-lea și care marchează trecerea în muzică de la Renaștere la Baroc, este în sine deosebit de frumoasă. De fiecare dată când o ascult, mă întreb în ce lume a trăit acest extraordinar Monteverdi, de muzica sa sună atât de special.

Evident că Magdalena Kozena stăpânește la modul superlativ știința de cânta muzica veche – este cu totul altceva decât muzica de operă a secolului al XIX-lea. Iar alături de Magdalena Kozena se găsește ansamblul La Cetra din Basel, condus de Andrea Marcon, alcătuit din 13 muzicieni care cântă la instrumente folosite în vremea lui Monteverdi, ceea ce aduce o notă de autenticitate suplimentară.

Mi-e greu să aleg ce mi-a plăcut mai mult de pe acest album: madrigalele, ariile din opera Încoronarea Popeei? Sau poate acel extraordinar madrigal Combattimento di Tancredi e Clorinda, o partitură în sine extraordinară, în care Monteverdi experimentează procedee devenite standard sute de ani mai târziu? În orice caz, acest disc mi se pare o experiență sonoră de neratat atât pentru cei care caută autenticul interpretării muzicii vechi, cât și pentru cei care, pur și simplu, doresc să se scufunde într-un univers departe de scandalul și agitația din peisajul autohton.

Discul Magdalenei Kozena poate fi ascultat duminică, 17 aprilie, de la ora 13.05 la Radio România Muzical și oricând, pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Opera Gold

Marile case de discuri caută permanent soluții pentru a se adapta unei piețe în continuă schimbare; în plus, muzica clasică nu e tocmai ușor de vândut celor cu vârste mai mici, așa că se pune din ce în ce mai mult accent pe mediul digital accesat în mod natural de tineri.

Evident, o compilație care să conțină 100 de momente celebre din opere ale tuturor timpurilor, în interpretări dintre cele mai prestigioase, este un produs care poate atrage atenția oricui (mai ales celor care încă nu știu destul de multe, dar ar vrea să știe, despre muzica de operă). Alături de Cecilia Bartoli, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Renata Tebaldi, Juan Diego Florez, regăsim printre numele protagoniștilor și pe cel al sopranei Angela Gheorghiu, cu aria bijuteriilor din opera Faust de Charles Gounod. (Aviz amatorilor: Angela Gheorghiu în “Tosca” de Puccini poate fi urmărită în direct la Radio România Muzical, de pe scena Operei de Stat din Viena, pe 16 aprilie, de la ora 20.30).

Itunes, Google Play și 7Digital sunt platformele de unde poate fi achiziționată această colecție la un preț într-adevăr accesibil, având în vedere calitatea ei (29 lei la Google Play). Colecția poate fi ascultată și pe platformele de streaming contra-cost: Spotify, dar și Deezer și Zonga (acestea două din urmă accesibile și din România).

Shakespeare prin ochii compozitorului Rufus Wainright

Pe 23 aprilie se vor împlini 400 ani de la moartea lui William Shakespeare – comemorare importantă nu doar pentru lumea teatrului, ci și pentru cea a muzicii, pentru că sunt atâtea lucrări muzicale inspirate de piesele lui Shakespeare.

Special pentru această comemorare, Deutsche Grammophon lansează în 22 aprilie 2016 un disc care conține muzică creată de compozitorul americano-canadian Rufus Wainright, foarte cunoscut în lumea muzicii pop, dar și a muzicii de film. Rufus Wainright a scris de asemenea și o operă, Prima donna, de asemenea editată de Deutsche Grammophon în 2015.

Discul Shakespeare cuprinde lucrări originale scrise de Rufus Wainright, inspirate de 9 dintre sonetele shakesperiene. Toate sunt lucrări vocale, însă de facturi foarte deosebite, pentru că într-unele dintre piese, poemele shakesperiene sunt declamate de actori faimoși (Helena Bonham Carter și Inge Keller, de exemplu), iar în altele, vocea solistă este cântată – cele mai reușite mi se par piesele interpretate de soprana Anna Prohaska. Muzica de asemenea este foarte deosebită – cu influențe clare pop în piesele unde cântă însuși Rufus Wainright, și cu o alura impresionistă în cele interpretate de Anna Prohaska.

“Take all my loves” (albumul și-a luat titlul de la sonetul nr.40 de Shakespeare) cred că spune multe despre Shakespeare însuși – contemporanul nostru, la 400 ani de când, totuși, nu mai este printre noi…

Secvențe de pe acest album pot fi ascultate pe 6 mai, de la ora 11.30, la Radio România Muzical. Iar pe 23 aprilie, aveți o întreagă dimineață cu muzici inspirate piesele lui Shakespeare, la Radio România Muzical.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.