West Side Story – Manifestul unei generații care munceşte din zori până la miezul nopții
https://www.ziarulmetropolis.ro/west-side-story-manifestul-unei-generatii-care-munceste-din-zori-pana-la-miezul-noptii/

Ne apropiem cu paşi repezi de Festivalul Naţional de Teatru, ediţia din anul 2014. Noutatea absolută a celei de-a 24 ediţii a FNT-ului este producţia proprie a unui spectacol complex, cu mişcare, muzică, text şi melodii interpretate de nu mai puţin de 21 de actori, aleşi în baza unui casting riguros organizat de UNITER şi de Răzvan Mazilu, în luna iulie a acestui an.

Un articol de Judy Florescu|16 octombrie 2014

Pe Broadway, repetițiile la un musical durează de la 6 la 8 săptămâni, mă informează un ziar american. O zi de repetiție la un musical de pe Broadway nu depășeste 8 ore și jumătate, timp stabilit prin contractul cu Asociația pentru drepturile actorilor. Se abat de la timpul standard repetițiile finale, care pot ajunge chiar și la 10-12 ore.

Un regizor de musical se confruntă cu cele mai mari dificultăți legate de stilistica spectacolului, de coregrafie, de construirea unei scene, de armonizarea actorilor din distribuție.  Regăsim într-un regizor de musical capacitățile unui strateg, ale unui psiholog, ale unui mediator care trebuie în același timp să fie un creator de artă vie, în mișcare.

Deși în România musicalurile se fac rar, acest gen de performance adună trei oameni într-unul singur – dansatorul, cântăreţul și actorul. Nu știm dacă un rol într-un musical este o provocare sau mai degrabă o pacoste pentru tinerii actori aflați la început de drum, dar, în mod cert, prin acest tip de spectacol ei își testează capacitățile artistice.

Se repetă în regim spartan de la orele dimineții până târziu în noapte, ba la sala de balet a TNB-ului, ba în podul Odeonului. Se lucrează la coregrafie, canto, text. Ideea Marinei Constantinescu și a lui Răzvan Mazilu se apropie din ce în ce mai mult de conceptul final.

„Muzica asta e gândul“, spune Răzvan Mazilu, care îi pune în mișcare pe acei câțiva tineri care repetă pașii de dans de la West Side Story. Nefiind prima repetiție la care asist, încep să le învăț numele tinerilor actori, pe care îi recunosc din unele spectacole. Rareori se menționează de cât de intens muncește noua generație de artiști pentru a se integra în breaslă și pentru a-și câștiga un statut în faţa publicului.

Trecem la repetițiile de canto cu Gabriel Bebeșelea, care, la doar 27 de ani, este dirijor principal al Operei Naționale din Iași și laureat al Concursului Internaţional de Dirijat „Jeunesses Musicales” (Bucureşti). Elegant, Gabriel Bebeșelea îi explică fiecărui actor ce vrea de la el, în funcție de vocea sa, dar și de ce a făcut în scenă în momentul pe care îl interpretează.

În interpretarea corectă a unei piese muzicale intervin mulți factori pe care publicul nu le conştientizează. Publicul tinde să critice cât de mică în loc să încerce să înţeleagă actul artistic pe deplin. Din explicațiile domnului Gabriel Bebeșelea reiese că precizia muzicală e dată de o concentrare foarte mare asupra emisiei sunetelor, dar și de o percepție foarte bună a ceea ce se întâmplă în jurul tău – cu partenerul de scenă, cu orchestra și cu publicul.

Desigur, mintea trebuie să nu uite de pașii de dans, luminile și indicațiile regizorale. Cum ține ea cont de toate? Rămâne să vedem asta la tinerii actori car vor juca în musicalul West Side Story – Manifestul unei generații, care va avea primele reprezentații pe 25 și 26 octombrie la Teatrul Odeon din București.

 

Informații spectacol:

West Side Story

 un spectacol de Răzvan Mazilu

 25, 26 octombrie. Ora 19:00

Teatrul Odeon, Sala Majestic

direcția muzicală Gabriel Bebeșelea
costumele Doina Levintza
interpretează Orchestra Națională Română
cu Petre Ancuta, Aylin Cadir, Nicholas Catianis, Idris Clate, George Albert Costea, Eugeniu Cozma, Alexandra Dusa, Anca Florescu, Lucian Ionescu, Emilian Marnea, Silviu Mircescu, Alina Petrica, Simona Pop, Ana Bianca Popescu, Ioana Maria Repciuc, Gabriel Sandu, Rares Florin Stoica, Andreea Sovan, Alexandru Stefanescu, Sanziana Tarta, Daniela Tocari

dansează Răzvan Mazilu și Judith State

cu participarea actorilor Constantin Cojocaru, Mircea Constantinescu, Istvan Teglas

Producție a Festivalului Național de Teatru și Uniter

 foto: Adi Bulboacă, video Judy Florescu

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.