Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannesul-se-muta-pentru-o-saptamana-la-bucuresti/

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 octombrie 2013

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală. Dovada o constituie bătălia pentru bilete la majoritatea filmelor, invitaţii de anvergură şi interesul mass-media.

Pentru a diminua cât mai mult frustrarea cinefililor care, la ediţiile precedente, nu au mai prins loc la filmele favorite, organizatorii au adăugat în acest an încă o sală de proiecţii, CinemaPRO, care completează astfel „tradiţionalele” cinematografe Studio (aparţinând UCIN) şi Elvira Popescu (aparţinând Institutului Francez).

De altfel, acestea trei sunt singurele săli din Bucureşti (în afara cinematografelor din mall-uri) echipate corespunzător pentru a găzdui în condiţii optime filme de asemenea calibru.

Deşi încăpătoare, Patria şi Scala (chiar şi Corso) au rămas într-o altă epocă şi funcţionează mai mult din inerţie, sala Horia Bernea (NCRR) de la Muzeul Ţăranului Român este mai degrabă o improvizaţie nu foarte prietenoasă (dar utilă), sala Union, deşi cochetă, este prea mică, iar cinematografe încă funcţionale şi decente precum Glendale Studio şi Europa nu sunt foarte aproape de centru.

Introducerea unei noi săli în program este şi semnalul că această sărbătoare a filmului iniţiată în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a luat amploare. Evenimentul ar trebui adăugat la reuşitele lui Cristian Mungiu, la loc de cinste alături de filme ca „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi „După dealuri”.

Din spusele regizorului, festivalul Les films de Cannes a Bucarest a pornit de la o dorinţă proprie: deşi participa la Cannes cu filmele sale, nu apuca să vadă şi alte producţii, aşa că s-a gândit să le aducă la Bucureşti şi să împărtăşească bucuria vizionării lor şi cu alţii. În primăvară, cineastul român a bifat, în calitate de membru al juriului la Cannes, toate filmele din competiţie.

Doi mari regizori, invitaţi la festivalul bucureştean

Pentru această a patra ediţie, proiecţiile s-au înmulţit semnificativ, numărul filmelor a crescut, iar invitaţii s-au diversificat. Deşi mai puţin cunoscuţi publicului larg, regizorii invitaţi în acest an, Abdellatif Kechiche (franco-tunisian) şi Amat Escalante (mexican), nu sunt doar câştigătorii premiului Palme d’Or (cu „La vie d’Adele”, foto sus) şi, respectiv, al celui pentru regie (cu „Heli”) la Cannesul din luna mai, dar şi două dintre cele mai curajoase şi inovatoare voci ale cinematografiei contemporane.

les films de cannes

Imagine din filmul „Heli“, prezentat de Amat Escalante, în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

Iar controversatele lor filme (care vor intra în noiembrie şi în circuitul normal al cinematografelor) vor fi cu siguranţă experienţe intense, din categoria celor greu de uitat. Kechiche şi Escalante vor susţine şi câte un masterclass cu intrarea liberă la sala de cinema a UNATC.

Discuţiile vor fi moderate de doi reputaţi critici de film de limbă engleză, de asemenea invitaţi de onoare: Nick James, redactor-şef al revistei britanice „Sight & Sound”, şi Scott Foundas, chief film critic la publicaţia americană „Variety”.

Tot la capitolul invitaţi merită semnalată şi celebra actriţă franceză Sandrine Bonnaire, care va prezenta, în premieră în România, un film pe care l-a regizat anul trecut „J’enrange de son absence”, dar şi câteva din filmele cineastului care, în anii ’80, a descoperit-o şi făcut-o celebră: Maurice Pialat.

De altfel, organizatorii i-au consacrat o retrospectivă lui Pialat (1925-2003), ale cărui filme sunt o sursă de inspiraţie pentru mulţi cineaşti ai momentului, inclusiv români (Sylvie Pialat, producătoarea şi partenera de viaţă a regizorului, va fi la rândul ei la Bucureşti).

Săli pline vor face cu siguranţă şi celelalte filme din palmaresul competiţiei oficiale a Cannesului, din care merită amintite: „Le passe”, de iranianul Asghar Farhadi, pentru care Berenice Bejo („The Artist”) a fost aleasă cea mai bună actriţă; „Nebraska”, de Alexander Payne, pentru care Bruce Dern a câştigat trofeul pentru cel mai bun actor; „Like Father, Like Son”, în regia japonezului Koreeda Hirokazu (Premiul Juriului); „A Touch of Sin”, de chinezul Jia Zhangke (premiu pentru scenariu); „Inside Llewyn Davis”, de Joel şi Ethan Coen (Marele Premiu).

les films de cannes

Filmul lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive“, va fi proiectat în festivalul Les films de Cannes a Bucarest

Premiate sau nu, alte filme de neocolit sunt: „Only God Forgives”, noua colaborare între regizorul Nicolas Winding Refn şi actorul Ryan Gosling după succesul uriaş cu „Drive” (2011); „Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)”, de Arnaud Desplechin şi cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în distribuţie; „Manuscripts Don’t Burn”, de Mohammad Rasoulof, filmat în secret în Iran; „All is Lost”, un tur de forţă al lui Robert Redford, sub regia lui J. C. Chandor; „Only Lovers Left Alive”, un „romance cu vampiri retro cool” sub bagheta lui Jim Jarmusch; „Grand Central”, de Rebecca Zlotowski, cu Tahar Rahim şi Léa Seydoux; „Fruitvale Station”, în regia lui Ryan Coogler, dublu premiat la Sundance cu Marele Premiu al Juriului şi Premiul Publicului şi distins la Cannes cu Prix de l’avenir în secţiunea Un Certain Regard.

Citiţi şi: Abdellatif Kechiche, regizorul premiat la Cannes, vine în Bucureşti

Întâlnirea din mai dintre Cristian Mungiu şi nimeni altul decât Steven Spielberg, care a prezidat juriul festivalului de pe Croazetă, a fost, se pare, de bun augur, pentru că „Les films de Cannes a Bucarest” va prezenta, în condiţii nemaiîntâlnite până acum acum în România, trei dintre primele filme ale cineastului american: capodopera „Duel” (1971), „The Sugarland Express” (1974) şi „E.T. Extraterestrul” (1982). Intrarea la cele trei proiecţii este liberă.

Pentru a vedea care sunt celelalte filme şi pentru a consulta programul complet şi toate detaliile despre eveniment, accesaţi site-ul festivalului.

Foto: capturi din filmele din programul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.