Doamna fără nimeni. Actorii nu vor muri niciodată
https://www.ziarulmetropolis.ro/doamna-fara-nimeni-actorii-nu-vor-muri-niciodata/

Cred că nu am văzut actori îmbătrâniţi vreodată, fiindcă oamenii care fac meseria asta rămân veşnic tineri şi ne dau curaj nouă, celor fricoşi de înaintarea în viaţă.

Un articol de Judy Florescu|28 mai 2014

Seara la Godot Cafe, ultima comandă, cel din urmă gong și lumina piere învăluind sala în tăcere. Un spectator întârziat intră ca vântul pe ușile cafe-teatrului, era Marius Manole, eternul actor grăbit, cu rucsacul în spate și cu vocea lui răsunătoare ne salută: „Bună ziua!“
Spectatorii îi răspund – „Bună ziua!“

„«Bună ziua» e un frumos text scris de Geo Bogza“, spune actorul. Comunicarea dintre actor și spectatori a fost stabilită. Urmează cea mai așteptată prezență din spectacol, „Doamna fără nimeni“, iar după cortină apare însăși Rodica Mandache, mai strălucitoare ca oricând. Dialogul generațiilor se înfiripă natural și ne poartă pe meleaguri de basm.

Nu aș numi spectacolul creat de Diana Mihailopol un colaj de texte, ci mai degrabă un colaj de stări fără să fie încătușate în personaje. Pe scenă apar actorii care ne împărtășesc povești reale despre condiția artistului din vremuri străvechi, până în zilele noastre.

Sunt istorisiri abundente în emoții nuanțate de melodii ce invadează și răscolesc sufletul. Cred că muzica constituie unul dintre factorii determinanți ai complexității unui spectacol, iar prin complexitate mă refer la profunzimea pe care o accesează în spectator o împletire perfectă între cuvânt, muzică și fior.

Marius Manole in Doamna fara nimeni

 

Nu ai cum să știi ce simt artiștii acolo pe scenă, ei sunt maeștrii în gestionarea propriilor emoții, dar îi vezi cât de mult pot exprima, fiecare expresie a lor poate face parte dintr-un film al cărui sfârșit nu vine niciodată.

Preafermecătoarea doamnă Rodica Mandache nu numai că ne arată lumi întregi pe scena goală, neagră și sumbră a singurătății, dar ne conduce prin glasul ei gentil și suav prin etape ale fascinației meseriei de actor – cum este tratată bătrânețea, cum este vindecată frica de eșec, câte emoții apar între actor, rol și public, bogățiile sufletești pe care și le însușeste un actor practicând neîncetat meseria sa și purificarea de care are parte spectatorul la fiecare întâlnire cu actorul.

Actorii nu vor muri niciodată. Ei reprezintă armonia universului.

Un spectacol aparte, Doamna fără nimeni nu se aseamănă cu nici un alt proiect artistic prezent în calendarul cafe-teatrului din strada Blănari nr 14, și, după cum afirma și creatoarea sa, regizoarea Diana Mihailopol, chiar avem nevoie de poezie pe scenă, fiindcă în ultimii ani, aceasta lipsește cu desăvârșire. Iar teatrul înseamnă desăvârșire, nu irosire a mijloacelor artistice într-un ceas.

Foto: Mihaela Petre



13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

13
/06
/17

Luni, 19 iunie, de la ora 19.00, Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – continuă cu scriitorul Lev Grossman, invitat prin skype la o discuție cu Ana Nicolau, coordonatorul colecției. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.

13
/06
/17

Asasinarea lui Donald Trump sugerată într-o nouă versiune newyorkeză a spectacolului de teatru "Julius Caesar", inspirat din celebra tragedie omonimă scrisă de William Shakespeare, a generat un val de polemici în Statele Unite. Scena asasinării tiranului face trimitere la o dezbatere politică americană: Cezar (interpretat de un om de afaceri cu părul blond, care seamănă într-un mod bizar cu președintele american) este înjunghiat de o mulțime de femei și de reprezentanți ai grupurilor minorităților.

12
/06
/17

Avea 15 cărţi publicate când a fost dat afară de la catedra de logică și metafizică, din Universitatea București, pe motiv de pornografie în literatură. Mircea Eliade a plecat în străinătate ca diplomat, iar în 1945, când a fost exclus din diplomația română, numărul cărților publicate ajunsese la 25.

12
/06
/17

În deschiderea FITS, prima conferință de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu și omul datorită căruia există și a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferințelor FITS), precum și coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, și regizorul Alexandru Grecu (președintele UNITER din Republica Moldova).

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

12
/06
/17

Teatrul Național din Timișoara vă invită în zilele de 11, 12 și 13 iunie, de la ora 19:00, la Sala 2, la spectacolul GYPSIES. După ce a avut numeroase reprezentații în Germania, la Deutsches Theater Berlin și la Staatstheater Braunschweig, spectacolul va avea trei reprezentații în România, la Teatrul Național din Timișoara.

11
/06
/17

Mii de oameni au invadat străzile Sibiului în cea de-a doua zi de FITS încă de la orele amiezii, când povestea itinerantă „Zâna, cerbii și tăietorii de lemne” i-a condus pe cei prezenți pe Pietonala Nicolae Bălcescu într-un basm asiatic fermecător. În paralel cu spectacolul de stradă, iubitorii de artă sau discuții culturale au asistat la dialogurile pline de sensibilitate ale lui George Banu cu invitații speciali ai festivalului sau la discuția lui Cătălin Ștefănescu cu Robert Wilson pentru Garantat 100%.

11
/06
/17

Cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și-a desemnat câștigătorii, sâmbătă seară, pe 10 iunie, la Teatrul Național Cluj. Trofeul Transilvania, în valoare de 15.000 de euro, oferit de Staropramen, i-a fost acordat lungmetrajului Familia mea fericită/ My Happy Family, povestea georgiană regizată de Nana Ekvtimishvili și Simon Gross. Imaginea filmului este semnată de Tudor Panduru, prezent la eveniment. Gala de închidere, la care marele invitat a fost actorul Alain Delon, va fi difuzată duminică, 11 iunie, de la ora 21.10, pe TVR 1.