Only Lovers Left Alive. Cu vampirii la psihiatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/only-lovers-left-alive-cu-vampirii-la-psihiatru/

Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american (scenarist&regizor) vor să fie diferiţi – sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

În vârstă de câteva secole, vampirii lui Jarmusch au gusturi culturale elevate şi încearcă să se adapteze prezentului şi să-şi transgreseze condiţia de simpli băutori de sânge prin tehnica aruncării la gâtul victimei.

Nu le este uşor, pentru că sângele este tot mai contaminat, iar cel bun – tot mai greu de găsit. Însă au mai trecut prin astfel de momente dificile – în Evul Mediu, în vremea Inchiziţiei sau a ciumei.

El, Adam (Tom Hiddleston), este un vampir uşor emo, cu înclinaţii sinucigaşe. De aceea, pentru orice eventualitate, îşi procură un cartuş cu vârful dintr-un lemn special. Locuieşte într-o casă cu etaj şi cu pereţii scorojiţi în Detroit, oraşul american fantomă.

Este muzician, specializat în ultimul timp pe rock şi pe „muzică de înmormântare”, după ce în urmă cu un secol se ocupa de muzică clasică. Fuge de lumina soarelui, celebritate şi fani, deşi melodiile sale ajung prin cluburi underground. Îi plac vechiturile (halatul de pe el are un secol), este un expert al chitarelor şi, în general, un „romantic sinucigaş”.

Deghizat în medic (sub numele de Dr. Faust, dar ar putea la fel de bine fi Dr. Caligari sau Dr. Strangelove), îşi procură sânge de calitate de la un spital. Şi are un dispreţ pentru zombi, pe care îi priveşte de sus, considerându-i inferiori şi vinovaţi de toate relele din lume.

Ea, Eva (Tilda Swinton), locuieşte într-un apartment plin de cărţi în Tanger (Maroc), iar sângele şi-l procură cu ajutorul competitorului marelui Will, însuşi Christopher “Kit” Marlowe (John Hurt), care obţine preţioasa licoare de la un medic francez.

Eva bântuie nopţile pe străzile mici ale oraşului marocan, sub lumina galbenă a lunii. Poate citi o carte doar trecând repede cu degetul peste pagini şi pare a cunoaşte toate limbile pământului. În plus, identifică vechimea oricărui material pe care îl atinge.

Văzând că soţul său, Adam (cu care s-a căsătorit prin secolul al XIX-lea), nu este într-o stare prea bună, se duce la Detroit. În SUA, cei doi petrec mai multe nopţi frumoase împreună, până când apare sora mai mică (neliniştită, pisăloagă şi sexy) a Evei, Ava (Mia Wasikowska), care îşi anunţă sosirea intrând în visele gazdelor sale.

Comedie neagră doldora de referinţe culturale (elitiste sau pop), „Only Lovers Left Alive” este în primul rând un film de atmosferă, cu un ritm lent, dar cu un căutat efect hipnotizator. În această direcţie se înscriu câteva din primele cadre, când camera plonjează vertical, în spirală, asupra personajelor, dar mai ales tema muzicală – „The Taste Of Blood”, de Jozef Van Wissem & SQÜRL.

Jim Jarmusch aglutinează tot ce înseamnă repere ale goticului şi ale tradiţiei vampirologice (în special cinematografică şi literară), pe care le livrează în mici explozii de comic intelectual.

„Only Lovers Left Alive” nu parodiază filmele de gen. Jarmusch îşi construieşte propriul său gen. Unul care se hrăneşte din postmodernism şi din contracultura în care cineastul american a crescut şi căreia i s-a dedicat ulterior prin filmele sale.

Iar cel mai nou film al său, prezentat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, deturnează clişeele – „Only Lovers Left Alive” avansează prin non-dramatizare, iar „suspansul” nu este declanşat de dilema privind eventualele victime ale lui Adam şi ale Evei, ci de cum (sau dacă) vor reuşi cei doi să iasă din starea depresivă în care i-a aruncat prezentul.

Distribuit de Voodoo Films, „Only Lovers Left Alive”(„Îndrăgostiţii mor ultimii”) a intrat de vineri, 28 februarie, în cinematografe.

INFO

Only Lovers Left Alive (2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, John Hurt, Mia Wasikowska

Rating: ●●●●○

Foto din Only Lovers Left Alive – capturi film

16
/09
/17

Unul dintre cele mai aşteptate filme de acţiune, ,,Asasin American” marchează revenirea lui Michael Keaton pe marile ecrane şi dezvăluie, din 15 septembrie, originile unui luptător cu abilităţi unice şi motivat de răzbunare.

15
/09
/17

Docuart Fest anunță 6 zile de festival pline de proiecții, discuții și activități în cadrul celei de-a 6-a ediții a festivalului documentarului românesc, în perioada 26 septembrie - 1 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Arcub Lipscani și Teatrul Macaz.

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).