Începe luna.doc#6 cu tema EDUCAȚIE!
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencepe-luna-doc6-cu-tema-educa%c8%9bie/

luna.doc, o lună de filme documentare în licee, a ajuns la cea de-a şasea ediţie. În perioada octombrie-noiembrie 2019, călătorim prin ţară cu documentare menite să deschidă discuţii despre EDUCAȚIE.

Un articol de Petre Ivan|26 septembrie 2019

Prin această ediție luna.doc, ne propunem să discutăm despre felul în care este înțeleasă educația de profesori și elevi deopotrivă, să descoperim sisteme de educație dintre cele mai diverse, să ne punem întrebări și să reflectăm asupra schimbărilor care ar putea să retransforme școala într-o comunitate formativă, în pas cu nevoile lumii contemporane.

Documentarele selectate pentru această ediție luna.doc propun exemple de oameni și instituții care au schimbat percepții legate de cum ar trebui să fie școala și interacțiunile din cadrul ei. Prin vizionarea și discutarea acestor filme, nu ne dorim să propunem un model ideal de educație, ci mai degrabă să venim cu noi referințe care să creeze o ocazie de a vorbi despre sistemele alternativele propuse în ultimile decenii, dar și de a ne întreba ce ne dorim de la viitor.

Mai ales dacă ne gândim la sistemul educațional românesc, care a avut parte de nenumărate reforme de-a lungul ultimelor decenii, timp în care rolul profesorului a început să își piardă pe nedrept statutul social. Puțini elevi par să-și dorească o viitoare carieră în educație, dar cu toții ne dorim să trăim într-o societate educată. Care e așadar viitorul educației și care e rolul fiecăruia dintre noi în a construi școala pe care ne-o dorim?

Ca punct de pornire în a găsi răspunsul la această întrebare, am ales 9 filme care prezintă diferite probleme cu care se confruntă elevii și profesorii, atât în țara noastră, cât și în alte colțuri ale lumii. Soluțiile, la fel ca sursele problemelor, sunt variate și cer implicare și dialog de ambele părți.

Participarea la proiecțiile din luna.doc#6 este deschisă tuturor profesorilor interesați, pe bază de înscriere.

Înscrierile se pot face până la data de 7 octombrie 2019 prin completarea formularului: https://forms.gle/cLKZzjKvEyNJELCTA

Noi venim cu filmul și un invitat, liceul-gazdă asigură o sală potrivită proiecției de film, suportul tehnic și promovarea evenimentul în rândul elevilor.

Lista de filme:

Sing / Cântă! (25 min., 2016, regia Kristof Deak)

O fetiță se mută într-o școală nouă, cunoscută pentru renumitul ei cor muzical pentru elevi. Foarte repede aceasta descoperă că integrarea ei în grup depinde de cât de dispusă e să treacă cu vederea nedreptățile la care e deopotrivă victimă și martor. Inspirat dintr-o poveste reală, filmul este o poveste despre curaj și pasiune, dar și despre competitivitatea din sistemul de învățământ care uneori poate să spulbere vise.

O capră pentru un vot (52 min., 2014, regia Jeroen van Velzen)
Chiar şi în Kenya, care este un model de stabilitate în Africa, alegerile nu merg întotdeauna strună. La şcoala secundară din Majaoni, nouă generaţie învaţă ce înseamnă democraţia: în fiecare an, elevii şcolii îşi aleg un nou preşedinte. Trei candidaţi se înscriu în cursă: Magdalene, care încearcă să mobilizeze fetele să ceară drepturi egale în şcoala dominată de băieţi; Harry, un băiat sărac care vrea să devină preşedinte pentru a-şi îmbunătăţi şansele în viaţă; şi carismaticul Said, un politician înnăscut şi deja rodat ca lider al cercetaşilor din şcoală.

Berlin Rebel Highschool / Școala Rebelilor (97 min., 2016, Alexander Kleider)
Cum arată o școală dezvoltată ca o comunitate democratică, în care elevii sunt responsabili pentru toate aspectele funcționării instituției? Situată într-un cartier mărginaș al Berlinului și deschisă tinerilor de peste 17 ani care n-au reușit să se integreze în școlile germane convenționale, SFE (Schule für Erwachsenenbildung) oferă o ultimă șansă la educație celor dornici să obțină atestatul guvernamental de absolvire a liceului. Scutiți de presiunea notelor, elevii fac slalom printre ore de literatură universală ținute în grădina profesorului, sesiuni de curățenie sau gătit și momente de criză în care trebuie să crească prețul propriilor taxe pentru a fi siguri că școala va continua să funcționeze. Filmul lui Alexander Kleider e o cronică amuzant-inteligentă a vieții cotidiene în această școală, care ne invită să ne întrebăm ce înseamnă libertatea în educație și care e impactul ei asupra elevilor.

Le concours / Concursul (120 min., 2016, regia Claire Simon)

Concursul de admitere la prestigioasa şcoală pariziană de film Fémis este văzut în acest film nu din perspectiva celor care aspiră să facă cinema, ci în primul rând din poziţia membrilor comisiilor de evaluare. Un film simplu, emoţionant şi proaspăt, care oferă o meditaţie universală despre vise, competiţie, viziune, alegeri, talent, prestigiu, excelenţă și… artă – arta vorbirii şi arta cinematografică.

The school in the cloud / Școala din cloud (86 min., 2018, regia Jerry Rothwell)

Care este viitorul educației într-o lume conectată în rețea? Conferențiarul TED Sugata Mitra instalează un chioșc de internet într-un sat izolat din India. Primul pas în ceea ce avea să devină proiectul „Școala din cloud”. Pe măsură ce copii descoperă Internetul, vor putea fi ei capabili să îl folosească pentru a-și transforma viitorul?

Scurtmetraje Sahia

Scurtmetraje Sahia:

1. Adolescența (11 min., 1970, regia Florica Holban și Paul Holban)

”Adolescența” vorbește despre schimbările venite odată cu trecerea în această perioadă particulară a vieții, privind-o în relație cu lumea din jur, mai exact cu adulții cu rol definitoriu în informarea tinerilor. Viziunile diferite și ciocnirile dintre generații sunt în mod special un punct de interes pentru regizori care aduc în discuție și neatenția pe care părinții o dovedesc față de copiii lor. De asemenea, este amendată lipsa educației sexuale și nevoia tinerilor de a vorbi cu cei „mai mari”. Întrebarea autorilor rămâne legitimă: „Suntem oare pregătiți să îi ajutăm? Sau…absentăm?”

2.Școala de la Meri (12 min., 1964, regia Jean Petrovici)

Cum și unde învațau copiii muncitorilor de pe șantierele izolate ale țării?

Un film despre copilărie, într-o epocă în care România se afla într-un proces de modernizare și emancipare, care rămâne totuși perfect relevant și peste zeci de ani. Școala cu o singură sală de clasă în care învață laolaltă copii de vârste diferite, ghidați de o singură învățătoare, naveta până la școală, aspecte ale unei realități a sistemului de învățământ românesc care redevine actualitate.

3. Ședința cu părinții (10 min., 1980, regia Doru și Paula Segall)

Filmat la Liceul nr.36 din București, filmul urmărește o sedință cu părinții elevilor clasei a VI-a. O incursiune în relațiile dintre principalii actanți ai sistemului de învățământ de ieri și de azi – profesorii, părinții și elevii -, filmul privește cu duioșie (iar văzut astăzi poate trezi o doză bună de nostalgie) o epocă a devenirii în care jocul cu baloane, cu mingi de tenis sau boabe de orez face loc încet maturizării copiilor, sub îngrijirea atentă a părinților și profesorilor, deopotrivă.

4. Pe malul Ozanei (13 min., 1984, regia Copel Moscu)

Într-un orăşel moldovenesc, liceul agricol pregăteşte tractorişti pentru ogoarele patriei socialiste. Paradoxal însă, majoritatea elevilor sunt… fete. Imaginea unei asemenea meserii, văzută prin ochii unor tinere, cu dorinţele şi visele specifice vârstei, ne duce cu gândul la destinul implacabil şi tragi-comic al multor tineri, obligaţi să înveţe ceva inutil. Şi totuşi, o rază de speranţă există.

Foto: luna.doc#6 – facebook

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.