1 român din 3 vizitează muzee și galerii de artă sau participă la evenimente dedicate artei, în fiecare lună
https://www.ziarulmetropolis.ro/1-roman-din-3-viziteaza-muzee-si-galerii-de-arta-sau-participa-la-evenimente-dedicate-artei-in-fiecare-luna/

Românilor le place arta, iar 90% dintre aceştia consideră că nu trebuie să ai cunoştinţe specializate ca să te poţi bucura de muzee şi expoziţii, arată un studiu naţional condus de compania internaţională de cercetare în domeniul artei şi culturii Arts Lab Research, la care au participat 482 de respondenţi din ţara noastră.

Un articol de Liliana Matei|25 august 2020

30% dintre participanții la studiu au declarat că vizitează expoziții de artă sau participă la activități care au legătură cu arta cu o frecvență de o dată pe lună. MNAR a fost votat cel mai frumos muzeu din România, iar Constantin Brâncuși – cel mai cunoscut artist român al tuturor timpurilor

Topul celor mai frumoase muzee din țară și din străinătate, conform românilor:

Pentru 64% dintre participanții la sondaj, vizitarea muzeelor și galeriilor de artă din țară, dar și din străinătate reprezintă modul preferat de a consuma artă. Aproximativ 30% sunt mai puțin tradiționaliști, preferând evenimentele dedicate artei stradale, din ce în ce mai populare în țara noastră. De asemenea, 6% dintre români participă și la cursuri de artă.

Toți participanții la studiu au declarat că vizitează muzee, galerii de artă, spații expoziționale sau participă la evenimente dedicate artei cel puțin o dată pe an. Aproape jumătate dintre ei se dedică acestor activități de cel puțin 5 ori pe an, iar unul din trei respondenți, o dată pe lună.

Muzeul Național de Artă al României (MNAR) a fost votat drept cel mai frumos muzeu din România (29,4%), urmat în clasament de Muzeul Național de Artă Contemporană din București (17,6%), Muzeul Astra din Sibiu (17,6%) și Muzeul Satului „Dimitrie Gusti” din București (11,8%). De cealaltă parte, Muzeul Hermitage din Sankt Petersburg a fost votat de români drept cel mai frumos muzeu din afara țării (31,3%), urmat de Muzeul Luvru, Paris (25%), Muzeul Metropolitan de Artă (MoMA), New York (12,5%) și de Capela Sixtină din Vatican (12,5%).

Arta care folosește tehnologii noi, preferată de un sfert dintre respondenți

Pictura este expresia artistică favorită a românilor. Peste jumătate dintre participanții la studiu (52,9%) au susținut că sunt fani ai picturii. Aceasta a fost urmată în clasament de arta „new media” (arta contemporană, care folosește noile tehnologii – realitate augmentată, realitate virtuală – 23,5%), instalații de artă (11,8%), reprezentațiile de artă (5,9%), artă grafică (5,9%). Un număr foarte mic de respondenți au ales sculptura. Între artă clasică și artă contemporană, preferințele sunt echitabil împărțite: aproape 30% dintre români au o afinitate mai mare pentru arta clasică, la fel ca procentul celor care o preferă pe cea contemporană, în timp ce restul de 40% preferă, în aceeași măsură, și artă clasică, și artă contemporană.

Cei care au ales arta clasică își motivează alegerea prin faptul că se potrivește mai bine personalității lor (80% dintre participanți), în timp ce restul de 20% o preferă pentru că este mai ușor de înțeles. De cealaltă parte, cei care au susținut că preferă arta contemporană au menționat că aceasta se potrivește cel mai bine personalității lor (66,7%), că le place să descopere noi artiști, să îi susțină, să dezvolte o relație cu ei (22,2%), în timp ce 11,1% au declarat că aceasta reprezintă cel mai bine realitatea curentă, fiind arta prezentului.

Constantin Brâncuși și Nicolae Tonitza, cei mai populari artiști români

88,2% dintre români consideră că cel mai celebru artist român al tuturor timpurilor este Constantin Brâncuși, „părintele sculpturii moderne” și pionierul modernismului în practica sculpturii, picturii și fotografiei. Brâncuși este urmat în clasament de Nicolae Tonitza (ales de 11,8% dintre respondenți), pictor, jurnalist și critic de artă, reprezentant al impresionismului și expresionismului.

„Conform studiului nostru, arta reprezintă un mod de petrecere a timpului în România, aproape toți respondenții declarând că vizitează muzee cel puțin o dată pe an, iar unul din trei consumând artă în fiecare lună. Românii sunt, deci, pasionați și deschiși să descopere noi medii și au o viziune democratică, în materie de stiluri. Preferințele lor se îndreaptă într-un mod echilibrat către arta clasică și cea contemporană, iar apetitul pentru lucrările care implică tehnologii AR, VR, instalații sau reprezentațiile artistice este în creștere.

Un aspect extrem de interesant este faptul că oamenii consideră că arta este pentru oricine și că nu este dedicată exclusiv cunoscătorilor, deși oferta locală este limitată, având în vedere că majoritatea muzeelor locale celebre sunt în Capitală. Cu toate acestea, românii sunt deschiși să își extindă aria de interes, acordând o atenție sporită turismului cultural și vizitând muzee recunoscute, din Rusia, Europa și SUA”, declară reprezentanții Art Labs Research.

Studiul Art Labs Research a fost efectuat pe un eșantion de 482 de participanți români, femei și bărbați cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani, reprezentativ pentru populația din România utilizatoare de Internet, din mediul urban și rural, cu o marjă de eroare de 4,38%. Studiul reflectă comportamentul participanților pe ultimul an.

Arts Lab Research este o firmă de cercetare dedicată studiului reprezentărilor artistice și culturale la nivel mondial, cu focus pe descoperirea de noi oportunități în artă, precum și facilitarea bunăstării în industriei artei. Misiunea Arts Lab Research este de a lupta pentru egalitate pe piața artei și de a contribui la dezvoltarea expresiilor tradiționale, dar și inovatoare ale artei.

 

 

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.

22
/09
/22

Romanian Jewelry Week 3.0 sărbătorește bijuteria contemporană între 5 și 9 octombrie cu expoziții, conferințe, workshop-uri de bijuterie și târguri și peste 190 de designeri români și internaționali care vor expune mii de creații de bijuterie. Ca în fiecare an, Romanian Jewelry Week oferă posibilitatea pasionaților de bijuterie să cumpere piesele preferate în cadrul Târgului de bijuterie ROJW 3.0 între 8 și 9 octombrie la Biblioteca Națională.

21
/09
/22

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Institutul Cultural Român de la Paris organizează expoziția „INTROSPECȚII/INTROSPECTIONS” a artiștilor români Suzana Fântânariu (pictură, grafică, instalații), Anca Szönyi Thomas (fotografie, mixed media) și Dorin Crețu (pictură, fotografie digitală). Curatori sunt Ludwig Otte și Anca Szönyi Thomas.

21
/09
/22

Pentru trei zile, 23-25 septembrie 2022, Asociația CRIES a pregătit un spațiu pentru o varietate de experiențe în ritm „la pas" și un program ce oferă multiple perspective despre legăturile dintre hrană, cultură și consum durabil, dorind să inspire comunitatea locală și să se lase inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.

12
/09
/22

GREEN HOURS LIVE(S) caută povești și istorii personale legate de Green Hours, pe care le va transforma într-o instalație multimedia.