10 oraşe şi 10 Palme d’Or-uri la a 10-a ediţie a Les Films de Cannes
https://www.ziarulmetropolis.ro/10-orase-si-10-palme-dor-uri-la-a-10-a-editie-a-les-films-de-cannes/

O selecţie cu zece filme premiate cu Palme d’Or la Cannes va putea fi văzută cu ocazia celei de-a 10-a ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest, la Cinemateca Union. Filmele vor fi precedate de scurte interviuri video cu unii dintre cei mai mari regizori contemporani care răspund la întrebarea: Cum s-a schimbat cinematograful în ultimii 30 de ani şi încotro se îndreaptă?

Un articol de Petre Ivan|27 septembrie 2019

Totodată, a 10-a ediție a Les Films de Cannes aduce în România cele mai așteptate filme ale anului în 10 oraşe din țară: pe lângă Les Films de Cannes à Bucarest, vor exista ediții ale festivalului și la Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Botoșani, Brașov, Arad, Suceava, Brăila și Slobozia.

Între 18 și 20 octombrie, cinefilii se vor putea bucura de filmele premiate pe croazetă în Cluj-Napoca, la Cinema Victoria, într-o ediție finanțată de Primăria şi Consiliul Local Cluj-Napoca, Timișoara la Aula Magna a Universității de Vest, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara și al Casei de Cultură Timișoara și în Iași, la Cinema Ateneu, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași și al Ateneului Național din Iași.

Cinema Unirea din Botoșani devine gazda Les Films de Cannes, între 20 și 22 octombrie, o primă ediție prezentată de Elsaco și Primăria Botoșani.

Urmează Brașovul, aflat la cea de-a treia ediție, care are loc la Centrul Cultural Reduta și Cinema One, între 23 și 27 octombrie, fiind finanțată de Consiliul Județean Brașov.

Dolor Y Gloria

Filmele călătoresc apoi la Arad, Cinema Arta, între 25 și 27 octombrie, cu sprijinul Centrului Municipal de Cultură Arad. În noiembrie, festivalul ajunge la Suceava, Cinema Modern, între 1 și 3 noiembrie, unde ediția a 4-a este organizată de Asociația Radio As în asociere cu Municipiul Suceava și  Consiliul Local Suceava. Tot în noiembrie, Les Films de Cannes merge la Brăila, Cinema Cinefeel, între 15 și 17 noiembrie, în colaborare cu Asociația Cinefeel și la Slobozia – Casa Municipală de Cultură.

În Bucureşti, pe lângă sălile tradiţionale ale festivalului (Cinema Elvire Popescu, Cinema Pro, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union) proiecțiile vor avea loc şi la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României şi Instituto Cervantes.

Printre producţiile care vor rula în edițiile din țară se numără filmele favorite ale publicului şi ale juriului de la ediţia din acest an de Cannes: Parasite (Palme d’Or), Dolor y Gloria (Premiul pentru interpretare masculină, Antonio Banderas), Matthias et Maxime (Competiția oficială), Portrait de la jeune fille en feu (Premiul pentru scenariu) sau Little Joe (Premiul pentru interpretare feminină, Emily Beecham).

Actorul Vlad Ivanov și regizorul Adi Voicu, doi dintre reprezentanții României la Cannes anul acesta, vor fi prezenți la mai multe ediții Les Films de Cannes din țară

„Vreau să joc roluri puternice şi care vin de undeva, din profunzimea sufletului uman. Chiar dacă e vorba de numai o secvenţă” declara Vlad Ivanov într-un interviu pentru influenta publicaţie americană Variety. Actorul, unul dintre cei mai versatili şi mai apreciaţi interpreţi europeni ai momentului, căruia Les Films de Cannes à Bucarest îi dedică secțiunea aniversară Ivanov 50, va deschide și prima ediţie a Les Films de Cannes la Botoşani. Proiecția de deschidere va fi La Gomera, filmul cu care  actorul a fost prezent la Cannes anul acesta, pentru a cincea oară în competiția oficială – un record pentru un actor din România.

Regizorul Adi Voicu va merge la Cluj, Brașov și Suceava cu scurtmetrajul Ultimul drum spre mare, inclus în acest an în selecţia secţiunii La Semaine de la Critique.

„Vocea” filmelor din anii ’80, criticul Irina Margareta Nistor, va prezenta la Iași, Brașov, dar și în București, la Instituto Cervantes, documentarul Cannes, le festival libre, regizat, de Frédéric Chaudier și Frédéric Zamochnikoff (2018), care urmărește încercarea de a organiza prima ediție a Festivalului de Film de la Cannes în 1939, demers eșuat din pricina izbucnirii celui de al Doilea Război Mondial. Proiecțiile vor fi însoțite de prezentarea cărții Cannes 1939, Festivalul care n-a mai avut loc, de Olivier Loubes (Ed. Libris & Mioritics, 2019) carte apărută în România în traducerea Irinei Margareta Nistor.  Irina Margareta Nistor se va întâlni cu publicul pentru a vorbi despre carte și film în fiecare dintre aceste orașe. Totodată, Irina Margareta Nistor va introduce proiecţii din Les Films de Cannes la Iași și la Brașov și va fi partenera de dialog a lui Vlad Ivanov, pe 20 noiembrie, la Botoșani.

 10 Palme d‘Or pentru ediția cu numărul 10

La a 10-a ediţie de Les Films de Cannes à Bucarest, publicul poate descoperi sau revedea zece capodopere răsplătite cu Palme d’Or. Ele vor rula din prima și până în ultima zi de festival, la Cinema Union.

Entre les murs, regia Laurent Cantet / Palme d’Or, Cannes 2008

Entre Les Murs-Palme d Or 2008

„Energic şi sclipitor, acest hibrid de stil documentar şi intrigă dramatică contemplează prezentul şi viitorul Franţei prin intermediul unui profesor şi al studenţilor săi dintr-o şcoală de periferie. Filmul ridică întrebări importante despre învăţământ, despre autoritate şi disciplină, şi e suficient de onest ca să admită că nu are niciun răspuns.” Times UK

Dheepan, regia Jacques Audiard / Palme d’Or, Cannes 2015

O poveste pasionantă, umanistă, despre supravieţuire. O saga sfâşietoare despre trei străini uniţi de circumstanţe şi de lupte personale, Dheepan închipuie un thriller ca un tur de forţă. „Asemenea celei mai bune ficţiuni literare, preia cele mai impenetrabile poveşti ale timpurilor noastre şi le face obsedant de clare.” Washington Post

The Square, regia Ruben Östlund / Palme d’Or, Cannes 2017

„Navigând vârtejul de hype, marketing, ego şi pură aiureală ce antrenează scena modernă artistică, The Square e aproape prea perfect în simplitatea sa înşelătoare. Lumea artistică a fost mereu predispusă la satiră (…). Dar rar aceste idei au fost ironizate cu atâtea splendoare. Perspectiva lui Östlund despre goliciunea artei moderne e slăbatic de hilară.” Consequence Of Sound

I, Daniel Blake, regia Ken Loach  / Palme d’Or, Cannes 2016

„Regizorul şi scenaristul Ken Loach vorbeşte despre clasa muncitoare britanică încă din anii ’60 şi acest film de maestru dovedeşte că, după atâţia ani, încă se mai poate alimenta de o mânie pură, justiţiară. O poveste captivantă, profund umană, despre impactul pe care un singur om îl poate face.” Chicago Reader

La vie d‘Adèle, regia Abdellatif Kechiche / Palme d’Or, Cannes 2013

La vie d’Adèle m-a lăsat atât de buimac, încât a trebuit să mă plimb fără ţel timp de o oră ca să-mi revin după acestă examinare devastatoare a abilităţii noastre de a iubi (şi de a pierde) atât de profund. După aproape două ore şi 20 de minute, filmul culminează cu scene care te fac să simţi cum inima ţi-e răzuită cu un cuţit, lăsându-ţi intactă doar o carcasă de vene. Uitaţi de scenele lungi şi explicite de sex, ele sunt doar o mică parte din filmul care e o poveste modernă despre puterea dragostei asupra noastră. E posibil să simţim atât de adânc? Şi putem trece peste asta?” LowbrowCinema

Shoplifters, regia Hirokazu Koreeda / Palme d’Or, Cannes 2018

„Un film care creşte şi creşte. Pare foarte discret, dar te captează complet.” FilmWeek

„Regizorul şi scenaristul Koreeda umple filmul cu note graţioase, cu umor şi observaţii fine, alternând şi completând fiecare personaj, în timp ce aflăm mai multe despre inocenţă decât despre pervertire.” Detroit News

Amour, regia Mikael Haneke / Palme d’Or, Cannes 2012

Cu interpretări uluitoare şi un scenariu necruţător, Amour e o descriere onestă, devastatoare, a iubirii profunde şi a responsabilităţii. „O capodoperă. Nu doar cel mai bun film al anului, dar şi unul dintre cele mai bune din istorie.” The New Republic

Winter Sleep, regia Nuri Bilge Ceylan / Palme d’Or, Cannes 2014

Winter Sleep are textura unui roman epic, oglindind ritmul şi temele lui Cehov, scriitor care l-a inspirat pe cineast.” Los Angeles Times

„Ultima piesă camerală, claustrofobă, a lui Ceylan se ţese într-o vastă, bogată şi frumoasă tapiţerie.” CineVue

L’enfant, regia Jean-Pierre Dardenne și Luc Dardenne / Palme d’Or, Cannes 2005

Fraţii Dardenne continuă să exceleze în a face opere de un naturalism riguros, cu observaţii detaşate despre eroi autentici tulburaţi de probleme morale complexe. „Cu o acţiune desfăş

Un Homme Et Une Femme

urată în timp real pe străzile sordide ale Belgiei industriale, această odisee răvăşitor de intensă urmăreşte goana disperată a lui Bruno pentru izbăvire.” Newsweek

Un homme et une femme, regia Claude Lelouch / Palme d’Or, Cannes 1966

„Un film romantic, tandru, frumos… cu dialoguri care sunt, simultan şi frivole şi profunde. Elegant scrise şi dezvoltate, personajele principale par reale şi empatice, totuşi, există ceva în legătură cu ele, poate frumuseţea lor, care le face excepţionale…” A Film a Day

Programul complet al edițiilor Les Films de Cannes din țară va fi disponibil în curând pe filmedefestival.ro.

Biletele pentru ediția din București vor fi disponibile începând cu 1 octombrie pe Eventbook.ro. Vă invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre ediția a 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.

Mașina oficială a festivalului: Renault.

Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Silva, Groupama Asigurări.

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques.

Parteneri: Air France, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România, POINT, Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cișmigiu, SERVE, UPS, CINETic, Lokal, Eventbook.

Foto: Les Films de Cannes – facebook

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.