100 de ani de animație românească, celebrați la Animest.15
https://www.ziarulmetropolis.ro/100-de-ani-de-animatie-romaneasca-celebrati-la-animest-15/

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animaţie, Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2020

Sub umbrela #ScreeningHistory, campania de imagine a celei de-a 15-a ediții reunește câteva dintre cele mai îndrăgite personaje create de artiștii români ai secolului, invitând iubitorii de film de animație să descopere o selecție amplă de filme de arhivă, titluri care s-au remarcat în ultimii ani în secțiunea dedicată filmelor autohtone și schițe și ilustrații din colecțiile celor mai importanți creatori români din istorie. 

Povestea începe anul 1920 când, pe data de 4 aprilie, la Cinematograful Militar din București, spectatorii urmăreau pentru prima dată în istorie un film românesc de animație: Păcală în lună, cea dintâi dintr-o serie de peste 80 de creații ale artistului Aurel Petrescu. Filmul era anunţat în presă ca o „comedie bufă cu desene animate” și avea să se bucure de un real succes, deschizând un nou capitol în istoria cinematografiei autohtone. Filmul nu s-a păstrat în arhive, dar câteva fotograme au fost recuperate și vor putea fi urmărite într-o expoziție dedicată, alături de o amplă colecție de postere ale filmelor lansate în ultima sută de ani și o selecție specială de filme, curatoriată de criticul de film Dana Duma. 

Autoarea volumului „Istoria filmului românesc de animație”, apărut anul acesta la Editura Academiei Române, curatoriază alături de boardul artistic Animest și o selecție relevantă de scurtmetraje animate din Arhiva Națională de Filme, filme digitalizate cu sprijinul Groupama. Printre titlurile incluse în cele două programe dedicate momentului aniversar se numără celebrul Haplea, realizat în 1927 de Marin Iorda – primul film românesc de animație care s-a păstrat în arhive, dar și Scurtă Istorie (1957), animația care l-a transformat pe Ion Popescu Gopo în primul artist român câștigător al unui Premiu Palme d’Or.

Nu vor lipsi de la această ediție specială nici producțiile recente, creații ale celor mai importanți artiști animatori contemporani. O selecție #BestOf cu filme incluse în Competiția Românească de-a lungul celor 15 ani de Animest va completa retrospectiva aniversară, conturând o imagine de ansamblu asupra evoluției industriei autohtone. Și cei mai tineri dintre spectatori vor avea ocazia să exploreze această istorie fascinantă printr-o călătorie în timp documentată de Radu Vasile Igazsag și povestită de Horațiu Mălăele. În lungmetrajul O scurtă poveste, cele mai iubite personaje născute din imaginația creatorilor români îi vor însoți pe iubitorii de film într-o adevărată aventură cinematografică. 

,,Anul 2020 este un an de referință pentru comunitatea animației românești. Acum 100 de ani se năștea primul film de animație de la noi, Păcală în lună, realizat de Aurel Petrescu, despre care s-a relatat de-a lungul vremii. Din păcate, el nu s-a păstrat până azi, însă sub umbrela #Screening History, Animest dedică această ediție, fie ea și online, acestei aniversări. Campania de imagine din acest an este un omagiu adus animației românești și orașului unde festivalul continuă să aibă loc de 15 ani, și este realizat de colega noastră Andra Mirea, designer grafic și ilustrator.’’, subliniază Mihai Mitrică, directorul și selecționerul Animest. 

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.