20 de ani de la moartea lui Marcello Mastroianni
https://www.ziarulmetropolis.ro/20-de-ani-de-la-moartea-lui-marcello-mastroianni/

“Când eram tânăr, viaţa mi se părea fără sfârşit…” – Marcello Mastroianni. Astăzi se împlinesc 20 de ani de la moartea celui considerat latin loverul şi figura simbol a cinemaului italian.

Un articol de Petre Ivan|19 decembrie 2016

În timpul războiului, a fost trimis de germani într-un lagăr de muncă, dar a reușit să evadeze și a trăit la Veneția, până în 1945. A ajuns apoi la Roma, unde i s-a oferit un loc de muncă în biroul unei societăți britanice de cinema.

Este descoperit de regizorul Luchino Visconti, care îl face să urce pe scenă în ”Un tramvai numit dorință” și ”Moartea unui comis voiajor”. Debutează în cinematografie în 1948 în ”Mizerabilii”, în regia lui Riccardo Freda.

Momentul hotărâtor în cariera sa a fost întâlnirea cu Federico Fellini și ”La dolce vita”, filmul care i-a adus premiul Palme d’Or la Festivalul de la Cannes, în 1960.

După acest film, cuplul Fellini-Mastroianni a devenit celebru și a rămas inseparabil. În cursul carierei sale, va juca în peste 150 de filme; va interpreta cu un talent rar întâlnit, mai întâi personaje pitorești din Italia postbelică, perioadă așa-zisă a ”neorealismului roz”, în care figura centrală este cea a seducătorului.

Spre sfârșitul vieții, va deveni un anti-erou, filmul lui Robert Altman ”Pret-a-porter” fiind un exemplu în acest sens.

Abstinenţii sunt cei care nu află niciodată ce-au pierdut. – Marcello Mastroianni

A turnat cu regizori italieni celebri ca Visconti (”Străinul”), Mario Bolognini (”Frumosul Antonio”), Michelangelo Antonioni (”Noaptea”), Vittorio de Sica (”Căsătorie în stil italian”), Dino Risi (”Soția preotului”), Carlo Lizzani (”Cronica unor bieți îndrăgostiți”).

A jucat alături de actori la fel de celebri — Brigitte Bardot, Sophia Loren, Jack Lemmon, Yves Montand, Shirley MacLaine. ”Divorț în stil italian”, ”Casanova”, ”La dolce vita” sunt numai câteva din filmele sale rămase în istoria cinematografiei.

La Festivalul de film de la Cannes a primit de două ori Premiul de interpretare masculină (1970, pentru ”Drama geloziei” și 1984, pentru ”Ochi negri”).

După succesul său cu ”Divorț în stil italian”, Mastroianni a efectuat un turneu în SUA. Pe ecran, a format un cuplu de neuitat cu Sophia Loren, partenera sa în zece filme.

Primul lor succes a fost ”Căsătorie în stil italian” (1964), urmat de ”Floarea soarelui” (1969), ”Soția preotului” (1970) și ”O zi specială” (1977). Ultimul film în care s-au întâlnit a fost ”Pret-a-porter” (1994), în regia lui Robert Altman.

Mastroianni a fost nominalizat pentru Oscar pentru rolul său din ”O zi specială”, în care a interpretat un homosexual ce încerca să supraviețuiască în Italia fascistă, răsturnând imaginea sa de ”amant latin”.

S-a stins din viață la 19 decembrie 1996, la vârsta de 72 de ani, în urma unui cancer pancreatic.

Foto: Marcello Mastroianni – facebook

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.