25 de ani de la moartea lui Jean Negulesco
https://www.ziarulmetropolis.ro/25-de-ani-de-la-moartea-lui-jean-negulesco/

Pictor, scenarist, regizor şi producător de film, Jean Negulesco (Ioan Negulescu după starea civilă), este primul român care a avut Hollywood-ul la picioare şi singurul regizor autohton nominalizat la premiile Oscar. A realizat filme cu Cary Grant, Marilyn Monroe, Gary Cooper,  Greta Garbo, Sophia Loren, Maurice Chevalier, Angie Dickinson, Fred Astaire, Lauren Bacall sau Joan Crawford. Jean Negulesc s-a stins din viaţă pe 18 iulie 1993, în Marbella, Spania, după o carieră care a numărat aproape  60 de filme.

Un articol de Petre Ivan|18 iulie 2018

Jean Negulesco a devenit celebru după ce a regizat „How To Marry a Millionaire” (1953), care a adus unul dintre cele mai puternice trio-uri feminine de pe marile ecrane la acea vreme: Marilyn Monroe, Lauren Bacall si Betty Grable.

Jean Negulesc

Marilyn Monroe, Lauren Bacall si Betty Grable, în „How to Marry a Millionaire”, regia Jean Negulesco,,1953

Cineastul era cunoscut în acea perioada si ca un mare playboy, după ce fusese în atenția tabloidelor cu aventura pe care a avut-o cu Maryrlin Monroe.  Despre aceasta, celebrul regizor obişnuia să spună: “Este visul împlinit al oricărui bărbat din lume. Este femeia cu care visezi şi trebuie să-ţi înşeli nevasta!”.

Jean Negulescu  s-a născut în Craiova la 29 februarie 1900, în familia unor negustori înstăriţi.

Evenimentul decisiv care l-a împins să urmeze o carieră artistică a fost realizarea unui portret al lui George Enescu, care i-a plăcut atât de mult maestrului, încât i-a oferit un preţ considerabil pentru el.

În ciuda înclinaţiilor artistice evidente ale tânărului Jean, tatăl îl trimite să studieze economia la Paris, la Academia Julian. Fiul însă nu onorează foarte des cursurile academiei. Se împrieteneşte în schimb cu Tristan Tzara, Brâncuşi, Modigliani şi Soutine şi îşi continuă căutările artistice.

Supărat că fiul său nu urmează o carieră solidă de economist, tatăl îi întrerupe orice sprijin financiar. Pentru a rămâne la Paris, Jean lucrează seara în restaurante, spălând

Sophia Loren, în „Boy on a dolphin” regia Jean Negulesco, 1957

vasele, în timp ce ziua copiază operele marilor maeştri în muzee, cópii pe care le vinde la preţuri derizorii.

În 1927 se mută la New York pentru că se căsătoreşte cu o americancă.

După ce divorţează şi se mută în California, începe să lucreze ca scenarist şi asistent de regie la Hollywood. Angajat apoi pentru trei ani la Paramount Pictures, este mai întâi scenarist colaborator şi apoi regizor.

Primul lungmetraj apare în 1941 şi este intitulat „Singapore Woman“. Succesele încep să se ţină lanţ, odată cu „The Mask of Dimetrios“: „Jonny Belinda“ (1948), pentru care Jane Wyman a fost răsplătită cu premiul Oscar pentru cea mai bună actriţă, „Three Came Home” (1950) cu Claudette Colbert şi „Daddy Long Legs”(1954) cu Fred Astaire.

Intră apoi în studiourile „20th Century Fox“, unde continuă să lucreze până în anul 1970, când realizează ultimele sale filme, „Hello-Good-Bye“ şi „The Invincible Six“.

Foto: Jean Negulesco – facebook

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.