A 26-a ediție a Festivalului Filmului Francez a tras cortina
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-26-a-editie-a-festivalului-filmului-francez-a-tras-cortina/

Festivalul Filmului Francez a însemnat în acest an, în cifre: 11 oraşe, 12 zile, peste 100 de proiecţii cu 26 de filme franceze şi coproducţii franco-europene.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 iunie 2022

În acest an, Festivalul Filmului Francez a însemnat, în cifre: 11 oraşe, 12 zile, peste 100 de proiecţii cu 26 de filme franceze și coproducţii franco-europene, savurate „cu ochii larg deschişi” de peste 5.000 de spectatori, și două premii pentru două tinere regizoare promiţătoare, anunţă organizatorii.

Acesta ar fi rezumatul celei de-a 26-a ediții a celui mai longeviv festival din România dedicat unei cinematografii naţionale, organizat de Institutul Francez din România alături de partenerii săi, între 1 şi 12 iunie.

Proiecţiile au avut loc în săli de cinema sau spaţii culturale, dar și în aer liber, în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Brașov, Brăila, Constanța, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Târgu Mureş.

Producții franceze majore în premieră naţională, precum Les passagers de la nuit/Pasagerii nopţii de Mikhaël Hers, L’événement/Evenimentul de Audrey Diwan sau Viens je t’emmène/Eroul nimănui de Alain Guiraudie au compus secţiunea Panorama.

Debuturile tinerelor talente au încântat sau provocat în secțiunile competitive de scurtmetraj şi lungmetraj, iar noutatea acestei ediţii a fost secţiunea Regard vers l’Europe, o retrospectivă dedicată coproducțiilor franco-europene. Selecţia de filme a fost plasate sub semnul privirii, al diversităţii de viziuni artistice şi al empatiei, prin sloganul „nos yeux grands ouverts”.

În București, la cinema Elvire Popesco și la UnTeatru Open-Air – în puţinele seri când ploaia a permis-o -, peste 2.200 de spectatori au vizionat filmele festivalului, număr care dovedește apetitul publicului de a reveni în faţa marilor ecrane şi de a se bucura de experienţe culturale colective, mai precizează Institutul Francez.

Printre evenimentele speciale ale acestei ediții s-au numărat un cineconcert extraordinar cu filmul Coeur fidèle de Jean Epstein, realizat în urmă cu 100 de ani şi acompaniat muzical la acordeon de artistul francez Virgile Goller, dar şi concertul trupei franceze Labotanique care a adus conceptul de „pop vegetal” în deschiderea festivalului.

Spectatorii bucureşteni au avut ocazia să îi întâlnească şi să-i asculte pe invitaţii festivalului sosiţi din Franţa: Thierry de Peretti, regizorul filmului Enquête sur un scandale d’état şi Saïd Ben Saïd, renumit producător franco-tunisian, care a ținut un masterclass despre coproducţia europeană și a povestit amănunte din culisele filmul Elle de Paul Verhoven.

La Cluj, spectatorii s-au întâlnit cu Cristian Mungiu şi cu Judith State, proaspăt sosiţi de la Cannes, cu ocazia proiecţiei R.M.N. care s-a desfăşurat cu casa închisă.

Cooperarea europeană în materie de cinema înseamnă şi capacitatea de a folosi eficient mecanismele de finanţare existente la nivel comunitar pentru a coproduce filme, motiv pentru care secţiunea Regard vers l’Europe a avut şi o dimensiune dedicată profesioniştilor din domeniul audiovizualului. Timp de două zile, la Institutul Francez din Bucureşti, formatorii Christian Popp și Maud Gari le-au explicat celor 13 tineri producători români participanţi la formare cum să-și folosească toate resursele pentru a obține finanțare prin programul Creative Europe Media.

Laureatele celor două secțiuni competitive dedicate tinerelor talente sunt regizoarele Charline Bourgeois-Tacquet pentru filmul Les amours d’Anaïs, în Competiţia Tinere Talente Lungmetraj, și Lila Pinell pentru filmul Le roi David, în Competiția Tinere Talente Scurtmetraj. Ambele filme au fost alese dintr-o selecţie de cinci titluri. Les Amours d’Anaïs este o comedie despre (dez)amăgirile amoroase ale unei tinere de 30 de ani jucată de Anaïs Demoustier, deopotrivă meditativă şi lejeră, amuzantă şi melancolică.

În secţiunea Lungmetraj, câştigătorul a fost ales prin vot de publicul din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara. Regizoarea Charline Bourgeois-Tacquet va primi o bursă în valoare de 1.000 de euro acordată de Institutul Francez. Mai mult, un pachet de susţinere din partea TV5 Monde va fi oferit distribuitorului român care va aduce filmul pe ecranele din ţară.

În secţiunea Scurtmetraj, filmul câştigător a fost decis de un juriu format din trei tineri critici de film: Dora Leu, Călin Boto şi Andreea Chiper. Premiul oferit regizoarei Lila Pinell pentru Le Roi David este un sejur de creaţie la Résidence de Poche/Rezidența de buzunar la Bucureşti a Institutului Francez din România.

Festivalul Filmului Francez a fost organizat de Institutul Francez din România – București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara

Co-organizat de: Alianţa Franceză Braşov, Cinefeel Brăila, Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” Constanţa, Arta by Cityplex Sfântu Gheorghe, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu, Universitatea Ştefan cel Mare Suceava, Asociaţia K’Arte Târgu Mureş

Prezentat de Orange
Partener: Groupama

Parteneri media: TV5Monde, RFI România, Phoenix Media, Radio România Cultural, Radio România Internaţional, Observator cultural, LiterNet, Ziarul Metropolis, IQads, Literomania, Films in Frame, The Shape of Eye, Code Noir Style, Munteanu, This is fruit, Europa FM

Parteneri locali București: Unteatru, Creart, Eventbook.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.