A murit actorul Mircea Anca
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-actorul-mircea-anca/

Teatrul Naţional ”I.L.Caragiale” din Bucureşti anunţă cu imensă tristeţe despărţirea prematură, după o lungă şi curajoasă luptă cu o boală necruţătoare, de colegul MIRCEA ANCA, actor de teatru, de film şi televiziune, regizor şi profesor.

Un articol de Petre Ivan|29 noiembrie 2015

„A iubit și a fost iubit. Om luminos, mereu plin de speranțe, va fi mereu un exemplu. Suntem alături de soție, colega noastră Iuliana Moise și de fiul lor, tânărul regizor Mircea Anca Jr. Dumnezeu să-l odihnească în pace!“, se precizează într-un comunicat al TNB.

Mircea Anca s-a născut la 10.06.1960, în comuna Fărcaşa.

La Teatrul Naţional din Bucureşti a interpretat rolurile:

· Duncan, regele Scoţiei – „Macbeth” de William Shakespeare, regia Radu Penciulescu, 2011
· Contele de Salisbury – „Eduard al III-lea” de William Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu, 2008
· Grigore Ruscanu – „Jocul ielelor” de Camil Petrescu, regia Claudiu Goga, 2007
· Moş Neagu – „Apus de Soare” de Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia Dan Piţa, 2004
· Sangoro – „Amanţii însângeraţi” de Chikamatsu Monzaemon, regia Alexandru Tocilescu, 2001
· Doctorul – „Ţăranul Baron” de Ludwig Holberg, regia Lucian Giurchescu, 2000
· Ulise – „Filoctet” de Sofocle, regia Andreea Vulpe, 2000
· Funcţionarul – „Machinal” de Sophie Treadwell, regia Alexander Hausvater, 2000
· Regele Poloniei – „Regele şi cadavrul” de Vlad Zografi, regia Andreea Vulpe, 1999
· Inspectorul – „Roberto Zucco” de Bernard Marie Koltes, regia Felix Alexa, 1995
· Regele din Basra – „Tamerlan cel Mare” de Christopher Marlowe, regia Victor Ioan Frunză, 1995
· Montague – „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare, regia Beatrice Bleonţ, 1994
· Ion Amaru – „Morişca” de Ion Luca, regia George Motoi, 1991 – 1992
· XX – „Emigranţii” de Slawomir Mrozek, regia Vlad Stănescu, 1992 – 1993
· Michel – „Părinţii teribili” de Jean Cocteau, regia Andreea Vulpe, 1992 – 1993
· Harap-Alb – „Harap-Alb” de Radu Iţcus după Ion Creangă, regia Grigore Gonţa, 1991 – 1992
· Locotenent Gratze – „Avram Iancu” de Lucian Blaga, regia Horea Popescu, 1991
· Toffolo – „Gâlcevile din Chioggia” de Carlo Goldoni, regia Dana Dima
· Chiriţa, Un străin – „Patrihoţii” după Vasile Alecsandri, regia Mihai Manolescu, 1991
· Bărbat şezând lângă femeia în picioare – „Maşinăria Hamlet” de Heiner Müller, regia Robert Wilson, Ann-Christin Rommen, 1991
· Harry Brewer – „Cine are nevoie de teatru?” de Timberlake Wertenbaker, regia Andrei Şerban, 1991
· Oreste – „O Trilogia Antică” după Euripide şi Seneca, regia Andrei Şerban, 1990
· Toni – „Un anotimp fără nume” de Sorana Coroamă Stanca, regia Sanda Manu 1987

Ca regizor a pus în scenă numeroase piese, între care:
· „Plicul” de Liviu Rebreanu, spectacol independent găzduit de Teatrul Național București, 2014
· „Cu uşile închise” de Jean Paul Sartre, Teatrul Național București, 2007
· „Prâslea cel Voinic şi Merele de Aur” – dramatizare proprie, Teatrul Excelsior
· „În luptă cu Ta-Ga-Ta” de Ion Lucian, Teatrul Excelsior
· „Don Juan” de J.B.P. Molière, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Emigranţii” de Slawomir Mrozek, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Regele Lear” de William Shakespeare, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Adunarea femeilor” de Aristofan, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Straniu interludiu” de Eugene O`Neill (Spectacol realizat în colaborare cu actorii TNB)
· „Cocoşul negru” de Victor Eftimiu, Teatrul Tony Bulandra, Târgovişte
· „Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare, Teatrul Valah Giurgiu
· „Conu Leonida faţă cu reacţiunea” de I.L. Caragiale, Teatrul Valah Giurgiu
· „Fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, Teatrul Municipal Suceava

Roluri în film
· „Dragoste pierdută”, regia Petre Năstase, 2008
· Dl. Sturdza – „Iubire ca-n filme”, regia Iura Iuncașu, serial TV, 2006
· Francezul – „Băieţi buni”, regia Bogdan Bărbulescu, 2005
· Bărbatul Ionescu – „Poveste neterminată”, regia Alexandru Cristian, 2003
· „Patul lui Procust”, regia Sergiu Prodan, 2001
· Cpl. Girard – „Capitaine Conan”, regia Bertrand Tavernier, 1996Mr. Vogel – „Passion Mortelle”, regia Claude-Michel Rome, 1996
· „Polul Sud”, regia Radu Nicoara, 1993
· „Balanţa”, regia Lucian Pintilie, 1992
· „Hotel de lux”, regia Dan Piţa, 1992
· „Kilometrul 36”, regia Anghel Mora, 1989
· „Maria şi marea”, regia Mircea Mureşan, 1988
· „Moromeţii”, regia Stere Gulea, 1988
· „Rezervă la start”, regia Anghel Mora, 1988
· „Cale Liberă”, regia Nicu Stan, 1986

Studii:
A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, Bucureşti, specializarea Actorie, promoţia 1989, clasa profesor Sanda Manu, Adriana Popovici, asistent Geta Angheluţă, iar în 2003, specializarea Regie de Teatru a aceleiaşi Academii de Artă, la clasa profesor Cătălina Buzoianu, asistent Felix Alexa.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.