A murit regizorul Petre Bokor
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-regizorul-petre-bokor/

Sâmbătă, 26 aprilie 2014, regizorul şi scriitorul Petre Bokor a pornit spre alte lumi, lăsând în urmă oameni dragi, care îl vor păstra pentru totdeauna în inimile lor.

Un articol de Petre Ivan|27 aprilie 2014

Coleg şi prieten preţuit, Petre Bokor (n. 24 mai 1940 – d. 25 aprilie 2014) va rămâne în amintirea tuturor, atât prin realizările profesionale şi artistice, cât şi prin personalitatea sa caldă – un regizor delicat în lucrul cu actorii, un profesionist perseverent, cu o inteligenţă remarcabilă, un artist cu o tandră pasiune pentru comedie, un om diplomat, cu un dezvoltat simţ al umorului.

A iubit literatura, filmul şi teatrul. A fost creator în toate aceste domenii şi a împărtăşit din cunoştinţele sale în calitate de profesor de teatru în Edmonton, Canada. Nu a încetat nici o clipă să se dedice publicului şi oamenilor de teatru.

Deşi stabilit în urmă cu mulţi ani în Canada, nu a fost niciodată cu adevărat departe de ţară, profitând de orice prilej să revină în România, pentru a lucra împreună cu artiştii din ţară.

În urma unor astfel de colaborări s-au născut spectacole de succes pe scenele teatrelor din Bucureşti, cum ar fi: Leul în iarnă de James Goldman (2001, Teatrul Naţional I.L. Caragiale), Cumetrele de Michel Tremblay (1994, Teatrul Odeon), A fi sau ce va fi… de Lyle Victor Albert (Teatrul Metropolis), Nebunia regelui George de Alan Bennett (Teatrul L.S. Bulandra), Vrăjitorul din Oz, după basmul lui L. Frank Baum (Teatrul Excelsior).

Petre Bokor, prietenul Teatrului Nottara

De Teatrul Nottara l-a legat o prietenie îndelungată, un ataşament generos ce l-a determinat adesea să revină. Aici, a realizat montări memorabile, precum: Scandal la operă! de Ken Ludwig, Ultimul Don Juan de Neil Simon, 39 de trepte după un film de Alfred Hitchcock – producţii care bucură şi în prezent publicul -, Blues de Arthur Miller (2008), Război şi pace adaptare după romanul lui Lev Tolstoi (2003), Miresele căpitanului de Larry Gelbart (2002) sau Operele complet prescuratate ale lui WLM ŞXPR de J. Borgeson, A. Long şi D. Singer (2001) – un spectacol care şi-a atras succesul, poate şi datorită aurei de fantezie pe care Petre Bokor a aprins-o în jurul celor trei actori apropiaţi sufletului său: Mircea Diaconu, Emil Hossu şi Constantin Cotimanis, Două femei celebre (“Conferinţă la nivel înalt”) de M. Donald şi R. David (1996).

petre bokor

Regizorul Petre Bokor (n. 24 mai 1940 – d. 25 aprilie 2014)

Dintre montările sale în teatrele din ţară, amintim: Linişte în culise! de Michael Frayn (2008, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj), Cyrano de Buffalo de Ken Ludwig (2007, Teatrul Naţional Mihai Eminescu, Timişoara), Aţi auzit ce s-a întâmplat în drum spre forum? de Plaut (2006, Teatrul Naţional Târgu Mureş), Cumetrele de Michel Tremblay (2001, Teatrul Naţional Marin Sorescu, Craiova), Jack şi femeile lui de Neil Simon (Teatrul Sică Alexandrescu, Braşov).

Petre Bokor a scris: Tumbe în plină stradă (schiţe, 1971); Opriţi secolul, cobor! (umoristice, 1974); Micii mei toreadori (schiţe, 1979); Toma Caragiu (1982); Carte despre Toma Caragiu (1996); Pe cuvânt de cineast (schiţe, 1995); Planeta Silvestru (1998); Ieşirea la pagina 2681 (2000) şi a semnat regia unor filme ca: Tufă de Veneţia şi Apa ca un bivol negru – documentar pe l-a lucrat alături de prietenii săi: Mircea Veroiu, Dan Piţa, Andrei Cătălin Băleanu şi Youssouff Aidaby.

„Teatrul românesc a mai pierdut un artist. Teatrul „Nottara” a pierdut şi un mare prieten. Petre Bokor rămâne, pentru noi, acel regizor care a ştiut să ne propună texte de mare succes, să facă distribuţii impecabile şi spectacole care s-au jucat sau se joacă ani de zile cu casa închisă. Atmosfera, la repetiţiile sale, era în armonie cu întreaga sa fiinţă, plină de umor, de tandreţe, de entuziasm“.

Marinela Ţepuş, directoarea Teatrului Nottara

 

Montările sale din București – la Teatrul Național a dat viață piesei “Leul în iarnă”, un mare succes de public, la Teatrul Nottara, mulți își amintesc de spectacolele “Război și Pace”, “Scandal la operă”, “Operele complete ale lui WLM ȘXPR” și “Ultimul Don Juan” – sau cele din provincie au fost întotdeauna foarte bine primite, atât de critica de specialitate, cât și de împătimiții artei scenice.

Omagiat la Teatrul Excelsior

De Teatrul Excelsior l-a legat o prietenie aparte. A fost unul dintre prietenii de suflet ai maestrului Ion Lucian, fiind foarte atașat de colectivul Teatrului Excelsior.

Practic, inaugurarea noului sediu al Teatrului Excelsior, în seara de 4 mai 2011, a fost marcată de premiera “Vrăjitorul din Oz”, o comedie muzicală plină de fantezie, culoare și dinamism, imaginată și reinterpretată de Petre Bokor, după romanul omonim al lui Lyman Frank Baum.

A reușit o performanță extraordinară, utilizând muzica originară a lui Harold Arlen, prelucrată de George Marcu. O minune de spectacol, care se joacă mereu cu sălile pline, fiind una dintre piesele de rezistență din repertoriul Teatrului Excelsior.

Sute de copii și adulți cu suflet de copil au vizionat acest spectacol, iar în actuala stagiune, ori de câte ori este programat “Vrăjitorul din Oz”, biletele se epuizează cu multe săptămâni înainte de reperezentație.

Miercuri, 30 aprilie, la ora 10.00, când se va juca “Vrăjitorul din Oz”, toți cei care alcătuiesc echipa Teatrului Excelsior vor păstra un moment de tăcere. O reverență în fața celui care a fost Petre Bokor. Dacă o să fiți atenți, veți vedea o lacrimă în formă de inimă, care-l va învălui pe “Vrăjitorul din Oz”.

Petre Bokor va rămâne veșnic în Casa Poveștilor din strada Academiei nr. 28.

Foto cu Petre Bokor – Teatrul Nottara

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.