Acasă la tata. Farsă cu accente de dramă
https://www.ziarulmetropolis.ro/acasa-la-tata-farsa-cu-accente-de-drama/

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de teatru şi un scenariu scrise de (actorul şi dramaturgul) Mimi Brănescu, „Acasă la tata”, debutul în regie al lui Andrei Cohn, se afişează ca o farsă sub care se ascunde o dramă la foc mic despre sentimentul ratării şi regretul pierderii tinereţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 mai 2015

Proiectat recent în deschiderea Festivalului Filmului European, organizat de Institutul Cultural Român, „Acasă la tata” este debutul în regie al lui Andrei Cohn.

Bazat pe o piesă de teatru și un scenariu scrise de (actorul și dramaturgul) Mimi Brănescu, filmul se afișează ca o farsă sub care se ascunde o dramă la foc mic despre sentimentul ratării și regretul pierderii tinereții.

„Am vrut să facem un balet pe sârmă între ostentaţie şi firesc”, a spus Andrei Cohn după proiecția de la CinemaPRO. Un pariu riscant, dar (aproape în totalitate) câștigat.
Acest echilibru se manifestă, în primul rând, prin dialoguri, care balansează cu ușurință între banalul trivial și banalul solemn, între comic și dramatic, dinamitând permanent așteptările spectatorilor. Râsul (sănătos și justificat de replici și de voluptatea cu care le rostesc actorii) este deseori urmat de apelul la empatie (parțială) față de „problemele” personajelor, care ies la suprafață pe măsură ce firul narativ, de altfel simplu, evoluează înspre un final lipsit – intenționat – de spectaculozitate.

Interpretările, toate reușite, pendulează la rândul lor între preaplin și sugestie, între exteriorizarea sentimentelor și camuflarea lor discretă.

Alexandru Papadopol este în vervă în rolul lui Robert, un tânăr jurnalist și scriitor de la București care, din cauza unei crize conjugale, se întoarce pentru o zi și o noapte în Dobrogea, în casa de la țară a copilăriei sale și unde tatăl (Florin Zamfirescu) locuiește cu o nouă parteneră de viață (Natașa Raab), după moartea soției în urmă cu câțiva ani. În sat, Robert se întâlnește cu un coleg și prieten bun din copilărie (Andi Vasluianu), cu soția acestuia (Mirela Oprișor) și cu o fostă iubită (Ioana Flora).

acasa-la-tata-290966l-imagine

Film al ping-pongului verbal în două, trei sau patru personaje, „Acasă la tata” se susține, în primul rând, pe distribuție. Sunt actori ușor de identificat cu câteva din filmele reprezentative ale Noului Cinema Românesc (Alexandru Papadopol și Ioana Flora deveneau cunoscuți în „Marfa și banii”, debutul lui Cristi Puiu din 2001), mutați de această dată din spațiul urban în cel rural. De aici și imposibilitatea asocierii lor până la capăt cu personaje „de la țară”, ceea ce creează o distanță binevenită între poveste și public, conduce înspre conștientizarea întregului artificiu și permite evitarea pitorescului gratuit.

Un ușor disconfort care este accentuat de încadraturi și montaj. Personajele sunt filmate când individual, frontal și în prim-plan, ca într-un portret, când în cadre ceva mai largi, în care apar în special în jurul unei mese. Cohn nu apelează la soluția planului-secvență. El își fragmentează aproape fiecare scenă prin schimbările dese ale poziției camerei de filmat, prin apelul la scurte elipse și chiar prin neglijarea ostentativă a racordurilor. O astfel de abordare îndeamnă la o receptare mai detașată, o poziționare critică față de ceea ce se derulează pe marele ecran.

„Baletul pe sârmă” practicat de regia lui Cohn are strălucire în multe momente, în special în cele dominate de accentele de farsă, dar șchiopătează atunci când cedează tentației de a se lua (puțin) prea în serios. „Acasă la tata” este, totuși, unul din cele mai inspirate și plăcute lungmetraje românești apărute în acest an.

Acasă la tata (România, 2014)

Regia: Andrei Cohn

Scenariu: Mimi Brănescu

Distribuția: Alexandru Papadopol, Andi Vasluianu, Ioana Flora, Florin Zamfirescu, Natașa Raab, Mirela Oprișor, Sorin Cociș

Rating: ●●●○○

18
/03
/15

Experimente originale, filme provocatoare ale unor regizori consacraţi, precum David Cronenberg, şi o privire în spatele camerei de filmat sunt cele trei secţiuni cu dedicaţie pentru cinefili care intră în programul celei de-a noua ediţii a Festivalului Internaţional de Film NexT.

17
/03
/15

Lungmetrajul "Still Alice", cu Julianne Moore în rolul principal, va fi prezentat în premieră în România, pe 26 martie, de la ora 20.00, la CinemaPRO din Capitală, în deschiderea celei de-a 24-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film DaKINO.

17
/03
/15

Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica revine între 26 și 30 aprilie, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu din București, cu o selecție de filme puternice, dezbateri și evenimente speciale. Cea de-a patra ediție a festivalului va pune în discuție un subiect fierbinte, conflictul dintre Rusia și Ucraina, într-un program special.

17
/03
/15

Un prieten mai tânăr, cinefil de pripas, cataloghează filmele în trei feluri: 1. E bun, merită descărcat de pe net.; 2. Nu merită nici să fie furat.; 3. Arta se plătește, merg la cinematograf! Într-o discuție particulară devenită parțial publică grație scrisului am încercat să-l conving că ”Aferim!” merită fiecare leu pe care îl va scoate din buzunar!

16
/03
/15

Cel mai așteptat film românesc al anului “AFERIM!”, în regia lui Radu Jude, a avut un număr record de spectatori în cinematografele din România, în primul weekend de lansare. Pelicula care a câștigat trofeul Ursul de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Film de la Berlin a fost văzută de 20.039 de spectatori din toată țara și a obținut încasări de 257.404 lei

16
/03
/15

Cel de-al optulea film din franciza cinematografică SF "Războiul stelelor/ Star Wars" va fi lansat pe 26 mai 2017, a anunţat Bob Iger, directorul executiv al Walt Disney Co. Star Wars VII - “Star Wars: The Force Awakens” are premiera prevăzută pentru 18 decembrie 2015.

14
/03
/15

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la premiile Academiei Europene, „Waiting for August” tratează, în manieră observațională, dar și cu un lirism bine temperat, problema copiilor cu părinții plecați în străinătate. Emoționantul documentar belgiano-român regizat de Teodora Ana Mihai este proiectat în cadrul One World Romania (16-22 martie).

13
/03
/15

Regizorul Cristian Mungiu a declarat că se pregăteşte să realizeze un nou film, care va vorbi despre compromis şi implicaţiile rolului de părinte, noua producţie fiind legată şi de perioada actuală pe care o traversează cineastul român.

13
/03
/15

“AFERIM!”, cel mai așteptat film românesc al anului, a fost lansat oficial aseară la București în cadrul a trei premiere de gală organizate la Cinema Pro și Cinema City din AFI Cotroceni.

13
/03
/15

De 15 ani, la fiecare sfârşit de lună martie, Radio România Cultural îi premiază, intr-o gală a valorii şi a rafinamentului, pe cei care au performat în diferitele domenii ale culturii în anul anterior. Gala Premiilor Radio România Cultural, ediţia a XV-a, va avea loc luni, 23 martie, de la ora 19.00, la Teatrul Odeon.