Adele: Capitolele 1 şi 2 – sexul care vinde
https://www.ziarulmetropolis.ro/adele-capitolele-1-si-2-sexul-care-vinde/

Adele: Capitolele 1 şi 2 (La Vie d’Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2013

„Adele: Capitolele 1 şi 2“ („La Vie d’Adèle“: titlul original, „Blue Is The Warmest Color“, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, dar şi declaraţiile actriţelor despre cum au lucrat pentru rolurile lor.

Pelicula a intrat de vineri în cinematografele din România şi este distribuită de Independența Film.

Lungmetrajul regizat de Abdellatif Kechiche spune povestea de dragoste dintre două adolescente, interpretate de actriţele Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux.

După câştigarea celui mai important premiu la Cannes 2013 (Palme d’Or-ul), întrebările presei s-au concentrat, spre nemulţumirea regizorului, pe scena de sex dintre cele două personaje principale. Mai precis, pe declaraţiile făcute de acestea într-un interviu pentru „The Daily Beast” şi apoi pe ieşirile emoţionale pe care actriţele le-au avut fiecare la conferinţa de presă asociată premierei filmului din Los Angeles, SUA.

„Regizorul ne-a avertizat că va trebui să ne dedicăm integral şi să avem încredere oarbă în el. Făcea un film despre pasiune, aşa că a vrut să conţină şi scene de sex, dar fără coregrafie… un fel de scene de sex mai special. Ne-a spus că nu vrea ca personajul său să-şi ascundă sexualitatea, pentru că asta este o componentă importantă în orice relaţie”, a povestit emoţionată Adèle Exarchopoulos.

„Apoi, însă, când am început filmarea propriu-zisă la acea scenă, mi-am dat seama că el chiar vrea  să-i dăm totul… Mulţi regizori nici nu ar fi avut curajul să aducă vorba despre lucrurile pe care el ni le-a cerut să le facem la filmări!”, a dezvăluit Adèle.

Filmul care a stârnit controverse, Adele, a necesitat multe sacrificii

Cealaltă actriţă, Léa Seydoux, a povestit plângând: „Mi-am sacrificat un an din viaţă pentru acest film şi nu am avut viaţă personală în timpul filmărilor. Am dat tot ce-am avut. Eu nu critic regizorul, doar reclam metoda. Era visul meu să lucrez cu el, pentru că în Franţa este unul din cei mai buni regizori ai momentului. Familia mea nu m-a ajutat niciodată! Hai să nu mai vorbim de privilegii aici!”, a exclamat actriţa, care, întâmplător, este şi nepoata lui Jérôme Seydoux, CEO-ul companiei de film Pathé, una dintre cele mai mar companii de producție și de distribuție de film din Franța.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Adele: Capitolele 1 şi 2. Educaţie sentimental-erotică

Cele două au recunoscut împreună că lucrul cu regizorul a fost deosebit de dificil, şi au jurat că n-ar mai face-o niciodată.

La un moment dat, regizorul Abdellatif Kechiche chiar a considerat că La Vie d’Adele nici nu ar trebui lansat deocamdată, din cauză că discuţiile din jurul său vor afecta felul în care publicul va aprecia filmul în sine. Ulterior, el a revenit şi şi-a corectat declaraţia, referindu-se apoi şi la alegaţiile controversate ale actriţelor de la conferinţa de presă.

Adele

Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux în filmul Adele Adele: Capitolele 1 şi 2

„Mi-a fost teamă că discuţiile din jurul filmului vor împiedica oamenii să meargă şi să vadă cu ochii lor ce a declanşat aceste discuţii”, a spus regizorul francez de origine tunisiană într-un interviu acordat Indiewire.com.

Kechiche a precizat că percepţia că actriţele erau furioase după filmările de la Adele: Capitolele 1 şi 2 a fost greşită. Şi că s-au folosit termeni improprii. „Am discutat cu Adèle Exarchopoulos şi mi-a fost clar că ceea ce a spus atunci nu a intenţionat să sune aşa cum a sunat în urechile celor de la conferinţa de presă”, a nuanţat regizorul.

Cât despre Léa Seydoux, actriţă deja celebră în Franţa, Abdellatif Kechiche a fost de părere că ea pur şi simplu „s-a răzgândit” după criza de nervi de la conferinţă.

„A avut o atitudine destul de contradictorie. Am văzut-o (pe Léa – n.red) la Cannes cât de fericită era, aşa că mi-am imaginat că s-a răzgândit. Cred că e posibil să fi fost persoane în jurul ei care să o fi manipulat, să o fi montat împotriva mea, ca să mă submineze. Şi în nici un caz nu mă refer aici la bunicul ei, preşedintele companiei de distribuţie Pathé. N-are de-a face cu el, să fie foarte clar!”, a spus Kechiche.

Adèle: Capitolul „Clarificări, nuanţări, erate”

Ulterior, şi Adele Exarchopoulos a nuanţat lucrurile într-un interviu din 25 octombrie. Întrebată fiind dacă nervozitatea afişată în discuţiile care au urmat premierei a fost cauzată de expunerea ei în film, şi nu neapărat numai în scenele de sex, Adele a răspuns:

„Da, a fost şi asta. Tatăl meu a venit şi el la prima proiecţie. Toată lumea mi-a zis să nu-l aduc, însă m-am gândit că poate nici nu va mai exista un alt film în care să mă vadă. Aşa că am vrut să mă vadă în ăsta. Iar el a fost mândru de mine. A zis că, pe alocuri, nici nu m-a recunoscut.”

După terminarea filmărilor, actriţa recunoaşte că a avut nevoie de un repaos total: „Am mers o săptămînă în Thailanda împreună cu prietenul meu. Asta m-a ajutat mult. Pur şi simplu mi-am spălat creierul. Fără telefoane, fără cineva care să-mi zică «fă asta sau aialaltă!» sau «loveşte-o din nou!». Am făcut masaje şi am fumat iarbă!”

În legătură cu interviul şi cu declaraţiile de la care a pornit tot scandalul, Adele Exarchopoulos a spus: „Cred că este foarte rău că lumea a vorbit despre asta atât de mult. Chiar dacă poate noi i-am provocat. A fost ceva naiv din partea mea şi a lui Léa. Noi doar am povestit nişte lucruri adevărate de la filmări, însă ei au ales doar părţile negative.”

Şi tot ea spune: „Am învăţat atât de mult făcând acest film… Normal că nu te poţi exprima corect când ai trecut printr-o aventură cum a fost turnarea acestei pelicule. Noi trei am tot căutat direcţii împreună, am lucrat la asta împreună. E normal să fie şi ceva conflicte… Am ales să fac acest film în felul în care l-am făcut. Şi mi-a plăcut la nebunie. Mi-e greu să vorbesc despre asta, dar nu pentru că vreau să ascund nişte secrete, ci pentru că totul a fost atât de intens.”

Adele nu merge la Oscar

În ceea ce priveşte participarea lui Adele: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle la premiile Oscar 2014, la secţiunea „Cel mai bun film străin”, aşa cum l-ar fi aşteptat mulţi, se pare că acest lucru nu se va întâmpla.

Pentru că filmul francez să fi fost eligibil pentru Premiile Academiei, ar fi trebuit să fie lansat în Franța între 1 noiembrie 2012 – 30 septembrie 2013, conform regulamentului Academiei Americane. Distribuitorul francez Wild Bunch a ales însă să respecte strategia lansării filmului în Franța și să mențină data de 9 octombrie ca ziua premierei.

Film controversat = succes la box office

De cele mai multe ori, controversele iscate în jurul unui film se concretizează prin încasări la casele de bilete. Este şi cazul lui Adèle: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle.

Aproape 50.000 de spectatori au venit să vadă filmul lui Abdellatif Kechiche numai în prima zi în care acesta a intrat în cinematografele din Franţa. Weekend-ul premierei (9-13 octombrie) a totalizat peste 250.000 de spectatori. În primele 5 zile, circa 260.000 de spectatori au intrat în cinematografe pentru a vedea cîştigătorul Palme d’Or 2013, La Vie d’Adèle.

Deşi puţini s-ar fi aşteptat, avînd în vedere scenele din film şi publicul tradiţional american, şi în SUA lucrurile au stat bine la vânzări: 100.000 $ încasaţi numai în primul weekend în patru cinematografe din New York şi Los Angeles. Aşadar, o medie de 25.000 $ / cinematograf, depăşindu-l pe câştigătorul Palme d’Or-ului de anul trecut, filmul Amour (2012), în regia lui Michael Haneke (şi acesta distribuit în România tot de Independenţa Film), care a adunat numai 22.750 $ / cinematograf numai în primul weekend.

Dar care, ulterior, a strîns 6,7 milioane $ din bilete şi a fost nominalizat la mai multe secţiuni la Oscar.

Foto credit: ©Wild Bunch – Quat’Sous Films, Adele: Capitolele 1 și 2 

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

13
/03
/17

Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate.

12
/03
/17

Scris înainte de 1989, filmat în 1990 şi apărut în 1991, "A unsprezecea poruncă", doar inspirat din cartea "Patimile după Piteşti" a lui Paul Goma, este o prezenţă bizară în filmografia lui Mircea Daneliuc. Filmul este disponibil gratuit pe platforma Cinepub.

10
/03
/17

CRONICĂ DE FILM O binevenită gură de aer proaspăt în cinematografia de limbă română aduce tânăra regizoare Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania. Prezentat la San Sebastian, promiţătorul său debut, „Vânătoare”, le are în distribuţie pe Corina Moise, Iulia Lumânare şi Iulia Ciochină, în roluri de prostituate.

10
/03
/17

Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

10
/03
/17

Timp de aproape o jumătate de secol, Jean-Marie Straub şi Danièle Huillet au realizat câteva zeci de filme, cu o cadență de un film pe an, o mare parte adaptări inspirate de arta europeană, abordând teme din literatură, muzică, pictură.

09
/03
/17

Cum ar trebui să li se predea religia copiilor și adolescenților? Cât de necesară este educația sexuală în școli? Și ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societății? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale și în România - puse în discuție de filmul „(M)ucenicul”/ „The Student”, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

08
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Premiului Oscar pentru cel mai bun film, „Moonlight”/„În lumina lunii”, regizat de americanul Barry Jenkins, este o dramă impresionistă care încearcă să mizeze pe un anume intimism, în detrimentul unei eventuale cronici sociale. Însă nu se eliberează de unele şabloane.

08
/03
/17

Ana a teminat recent filmările la primul ei lungmetraj american, „Induced Effect”, în care l-a avut ca partener pe Eric Roberts și a început repetițiile la „Upstart”, un show TV despre realizarea unui Start-Up YouTube Channel. Între filmări, a finalizat un pictorial care celebrează actrițe îndrăgite de publicul român.

06
/03
/17

Ion Dichiseanu, unul dintre cei mai iubiți actori români, va primi „Premiul pentru Întreaga Carieră” în cadrul celei de-a XI-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc luna aceasta, pe 21 martie 2017, la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București.

05
/03
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei românești a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.