,,Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie’’. O campanie despre dispariția cinematografelor din România
https://www.ziarulmetropolis.ro/aici-ati-fi-putut-vedea-monstri-din-27-septembrie-o-campanie-despre-disparitia-cinematografelor-din-romania/

Pentru a atrage atenţia asupra numărului tot mai mic de cinematografe în care pot fi proiectate filmele româneşti, Transilvania Film şi-a propus să marcheze spaţiile bucureştene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili. ,,Aici aţi fi putut vedea Monştri. din 27 septembrie’’ este mesajul adresat publicului, prin intermediu afişelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso şi Studio.

Un articol de Petre Ivan|5 septembrie 2019

Prin această campanie de conștientizare, distribuitorul filmului readuce în atenția publică situația dramatică a infrastructurii cinematografice din țară, rezultat al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.

Zece localități împart peste 70% din spectatori, iar în majoritatea orașelor nu mai funcționează niciun cinematograf, fapt ce îngreunează accesul publicului la filmele românești și europene. Cifrele demonstrează că suntem țara europeană cu cele mai puține ecrane raportate la numărul de locuitori. În mod paradoxal, deși tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții importante în marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din România se află într-o continuă scădere.

Dacă, în 1990, infrastructura cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de cinematografe, doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai multe dintre sălile  de proiecție fiind amplasate în centrele comerciale și aparținând sectorului privat.

Despre cinematografele Studio și Corso

Într-o clădire ridicată în anul 1940 după planurile arhitectului Jean Monda, a funcționat în centrul capitalei, până la finalul anului 2015, Cinema Studio, numit în trecut și Magheru sau Carpați. Aici aveau loc proiecțiile Cinematecii, înființată în 1964. În ultimii ani, cinematograful devenise gazda celor mai importante festivaluri de film din București, dar starea de degradare a clădirii a forțat închiderea lui, imediat după promulgarea legii care interzice activitatea în spațiile care prezintă risc seismic.

În 1934 se deschidea pe B-dul Regina Elisabeta 27 Cinematograful Corso, numit Victoria în perioada comunistă. Cu o capacitate de 273 de locuri, cinematograful a fost digitalizat în 2011, dar astăzi porțile lui sunt închise.

Pentru cele două cinematografe și pentru toate celelalte săli închise în ultimii 30 de ani, nu a existat o alternativă reală, iar șansele publicului a de urmări filme românești pe marele ecran au scăzut considerabil. În cele mai multe dintre cinematografele care funcționează astăzi în România, cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie, să descopere Monștri., de Marius Olteanu.

Prezentat în premieră la Berlinală, filmul a câștigat Premiul Zilele Filmului Românesc pentru debut la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, Golden Mimosa pentru Cel mai bun scenariu la Herceg Novi și Marele Premiu la Sofia.

O producţie a Parada Film şi Wearebasca, Monștri. prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa) se află în fața celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El caută companie. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe același drum. Care sunt șansele de supraviețuire ale unei relații alimentate de compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri.

Foto: Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie , cinematografe – facebook

 

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.

25
/10
/21

New Draft, prima rezidență online de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, s-a desfășurat în perioada iulie - octombrie, 2021. Dedicată regizorilor și scenariștilor din toată țara, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe (literatură, teatru, arte vizuale, etc.), cu proiecte în faza de început, prima ediție New Draft a dezvoltat 12 proiecte de lung-metraj, totul finalizând cu o sesiune de pitch online în fața unei audiențe formate din producători și regizori români.

24
/10
/21

Ultimele două programe ale actualei ediții a Cineclubului One World Romania, disponibile online, gratuit, până la 18 noiembrie, se concentrează pe activitatea de la Sahia a Mártei Mészáros și Slavomir Popovici, doi cineaști care și-au lăsat amprenta asupra producției studioului de film documentar în moduri foarte diferite.