„Album”. Absurdistan
https://www.ziarulmetropolis.ro/album-absurdistan/

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

Un articol de Ionuţ Mareş|26 noiembrie 2016

Mehmet Can Mertoglu tratează cu umor unul din subiectele tabu, sensibile, din Turcia – adopţia, un stigmat social atât pentru părinţi, cât şi pentru copil. Însă eventuala dezonoare este mai mult sugerată, într-un film care nu mizează pe livrarea de răspunsuri clare, ci pe un abil joc al ambiguităţilor ce îi lasă spectatorului libertatea de interpretare.

O libertate întărită de opţiunea estetică a lui Mehmet Can Mertoglu, care lucrează aproape exclusiv cu planuri-secvenţă (cadre în mare majoritate largi, fixe şi lungi), în care mizanscena este esenţială (şi ofere destule plăceri).

Cineastul în vârstă de doar 28 de ani aruncă o privire ironică, dar lipsită de aere de superioritate sau cinism, asupra unor tare ale societăţii turce (de la prejudecăţi sau tradiţionalism la bicrocraţie) şi a reflexelor oamenilor obişnuiţi, pornind de la un banal cuplu din clasa de mijloc – Cüneyt, profesor de istorie la liceu, şi Bahar, angajată la biroul local de taxe – care se hotărăşte să adopte un copil.

Motorul narativ şi sursa majorităţii gagurilor este insistenţa cu care Cüneyt şi Bahar ţin ascuns faptul că băiatul lor este adoptat: femeia este fotografiată, pentru albumul familiei, cu o sarcină falsă, iar la această farsă sunt nevoiţi să ia parte doi prieteni de familie şi, cu o lipsă de interes apăsat evidenţiată, un medic şi o asistentă de la o maternitate.

Personajele cu care Cüneyt şi Bahar interacţionează – între care responsabilul centrului de adopţii, două rude venite în vizită, directorul şcolii sau un şef de poliţie – sunt blând ridiculizate, în secvenţe de un comic discret rezultat din scurte dialoguri uşor absurde şi dintr-o mizanscenă inteligentă (Mehmet Can Mertoglu pare influenţat de umorul din filmele lui Corneliu Porumboiu, care l-a avut de altfel director de imagine pe Marius Panduru la „Poliţist, adjectiv”, şi în general de latura absurdă din Noul Cinema Românesc).

Însă primii ironizaţi sunt chiar cei doi anti-eroi, ale căror opinii aparent rasiste ies la suprafaţă într-una din vizitele la centrul de adopţii (fetiţa care le este propusă prima dată este respinsă pe motiv că este urâţică şi că ar avea trăsături ba siriene, ba kurde). Cüneyt pare un profesor blazat şi lipsit de autoritate în faţa elevilor, un microbist oarecare, un gurmand lipsite de maniere. Bahar este o simplă funcţionară, o pasionată de emisiuni TV stupide şi de discuţii frivole. Iar ambii par puţin pregătiţi să fie părinţi – o idee sugerată într-o secveţă în care cei doi dorm, impasibili la plânsetul copilului aproape strivit între ei (comicul momentului rezultă în primul rând din poziţionarea camerei – personajele sunt filmate vertical, de la înălţime, pentru a fi accentuat caraghiosul situaţiei).

Comicul obţinut prin mizanscenă este, în fond, miza estetică majoră a filmului realizat de Mehmet Can Mertoglu. Şi chiar dacă nu este un film revoluţionar, „Albüm” abundă în secvenţe care atestă talentul tânărului cineast turc de a releva, prin îngroşare asumată, absurdul din viaţa de zi cu zi, într-o lume aparent dominată de obsesia imaginii.

„Albüm” a intrat în cinematografe la 25 noiembrie, fiind distribuit în România de Parada Film.

Foto: AlbumParada Film

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.