Alexandru Tatos şi două creaţii memorabile, la „Duminica filmului românesc”
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-tatos-si-doua-creatii-memorabile-la-duminica-filmului-romanesc/

Filmele „Mere roşii“ (1976) şi „Secvenţe“, de Alexandru Tatos, vor fi prezentate astăzi la „Duminica filmului românesc“.

Un articol de Andrada Văsii|15 decembrie 2013

Filmele „Mere roşii“ (1976) şi „Secvenţe“, de Alexandru Tatos, vor fi prezentate astăzi la „Duminica filmului românesc“.

Şi în această săptămână, TVR 2 a pregătit cinefililor iubitori ai şcolii autohtone de cinematografie, la „Duminica filmului românesc”, două dintre cele mai reprezentative creaţii ale regizorilor români de referinţă.

Absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, Alexandru Tatos (9 martie 1937 – 31 ianuarie 1990) a debutat în 1974, cu serialul „Un August în flăcări”, pe care l-a regizat împreună cu Dan Piţa. Ca şi Liviu Ciulei sau Lucian Pintilie, Alexandru Tatos venea din lumea teatrului iar acest serial a reprezentat iniţierea sa în lumea cinematografică.

Au urmat peliculele „Mere roşii”, „Rătăcire”, „Duios Anastasia trecea”, „Secvenţe”, acestea fiind câteva din cele mai cunoscute capodopere ale regretatului regizor. Alexandru Tatos rămâne unul dintre principalii regizori care a adus un suflu nou, tonic, în cinematograful românesc.

De la ora 14.10, intră în emisie drama „Mere roşii“, după un scenariu de Ion Băieşu, având în rolurile principale actori de prim rang precum: Mircea Diaconu, Florin Zamfirescu, Carmen Galin, Mitică Popescu, Ernest Maftei, Emilia Dobrin.

Alexandru Tatos

Alexandru Tatos, regizorul filmelor „Secvenţe“ şi „Mere roşii“ 

Un tânăr medic chirurg – pasionat consumator de mere roşii – excelent profesionist şi inflexibil în privinţa respectării normelor morale, se află într-o luptă permanentă cu indiferenţa şi ignoranţa semenilor săi, cu micimea lor sufletească, obtuzitatea şi carierismul directorului spitalului.

Bine intenţionat şi lucid, gata de sacrificii personale, el consideră că are pe lume un singur duşman real: moartea, pe care, din păcate, nu reuşeşte întotdeauna s-o înfrângă.

De la ora 20.10 este programată cea de-a doua producţie în regia lui Alexandru Tatos: „Secvenţe“, considerat cel mai reprezentativ film al său. Avându-i în distribuţie pe: Geo Barton, Luminiţa Gheorghiu, Mircea Diaconu, filmul este compus din trei episoade independente: „Telefonul”, „Prospecţie” şi „Patru palme” şi descrie culisele cinematografiei înainte de 1989, cu atmosfera şi cu problemele care apăreau în acei ani pe parcursul filmărilor.

Atmosfera şi problemele specifice realizării unei producţii cinematografice sunt aflate de public din cele trei „scheciuri” în care apare, în rolul regizorului, chiar Alexandru Tatos.

Prima „schiţă” a filmului, „Telefonul”, descrie chinurile unui cineast în criză de inspiraţie, în timp ce a doua parte, „Prospecţia”, este bazată pe confesiunea unui ospătar – undeva în provincie, în timpul unei prospecţii. Episodul „Patru palme” încheie tripticul având ca temă figuranţii, cei din film şi din viaţă.

Foto credit: TVR, Alexandru Tatos

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.