Aliyah DaDa & Marussia. Regizoarele iau cuvântul!
https://www.ziarulmetropolis.ro/aliyah-dada-marussia-regizoarele-iau-cuvantul/

CRONICĂ DE FILM Întâmplarea face ca filmele de debut a două regizoare românce să poată fi văzute în acelaşi timp pe marile ecrane: documentarul „Aliyah DaDa”, al Oanei Giurgiu (cunoscută ca producătoare), şi lungmetrajul de ficţiune „Marussia”, al Evei Pervolovici, o tânără cineastă stabilită în Franţa.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 aprilie 2015

„Aliyah DaDa” este un proiect ambițios, pentru că, pe parcursul a aproape două ore, încearcă să livreze o istorie condensată a evreilor din România modernă și contemporană și, mai ales, a plecării lor de-a lungul timpului.

Mai exact, de la primii evrei care au părăsit România la sfârșitul al XIX-lea de prin Moldova pentru a se instala în Palestina de atunci, până la vânzările de evrei din timpului lui Ceaușescu.

Oana Giurgiu reușește să distileze o presupusă cantitate enormă de informație și nenumăratele piste demne de urmărit și obține o istorie cursivă, spusă când la persoana întâi, când din perspectiva unei voci narative istoric-obiective.

Ea îmbină fotografii și fragmente de înregistrări de arhivă cu interviuri cu evrei în vârstă care rememorează trecutul lor și al familiei lor.

Și, între acestea, Oana Giurgiu inserează colaje menite, pe de o parte, a exprima grafic și vizual comentariul (aproape omniprezent) din off și, pe de altă parte, a fi în ton cu preocupările artistice ale dadaiștilor, unul dintre cofondatorii mișcării, Tristan Tzara, fiind născut în Moinești (Bacău), orășel de unde au plecat și primii evrei din România și de unde începe și „Aliyah DaDa”.

Filmat inclusiv în Israel, acest documentar de debut este un film necesar (prin subiect), chiar dacă nu strălucește prin execuția regizorală.

Nimic original și nemaiîntâlnit în stilul Oanei Giurgiu, preocupată, aparent, mai mult de a menține coerența și claritatea poveștii sale sensibile, decât de a se aventura dincolo de montarea unor imagini și fragmente de interviuri, condimentate cu tehnica (inventivă a) colajelor.

Comentariul, citit de regizoare însăși și care este deseori didactic și pretențios, abundă în informații și nume, fiind marcat și de unele sentințe.

O mai atentă periere a lui și renunțatea la tonul de manual de istorie în favoarea unei abordări mai personale (cu un accent mai pronunțat pe personaje) ar fi permis filmului să treacă de la nivelul de documentar corect și util la o meditație mai profundă asupra raporturilor între destinele individuale și istorie.

Distribuit de Transilvania Film, „Aliyah DaDa” a intrat în cinematografe la 27 martie.

INFO

Aliyah DaDa

Regia: Oana Giurgiu

Rating: ●●○○○

 

Lansat pentru prima dată la nivel internațional în 2013 și cu o carieră ulterioară bună în festivaluri, „Marussia” este filmat în Paris, vorbit în rusă și franceză și regizat de o româncă.

Stabilită de câțiva ani în Franța, Eva Pervolovici folosește pentru filmul său o poveste simplă, inspirată dintr-o situație reală: o tânără rusoaică nonconformistă, imigrantă de mai mulți ani care încearcă să obțină azil în Franța, cutreieră străzile Parisului împreună cu fiica sa de șase ani, căutând în fiecare noapte câte un loc de dormit, după ce este evacuată din fosta locuință.

Femeia reală care a inspirat personajul mamei este înlocuită de o actriță profesionistă – Dinara Drukarova. Însă fetița – Marie-Isabelle Stheynman, născută în Franța – este păstrată și în film.

Punctat de câteva momente de reverie ce încearcă să contrabalanseze realismul emoțional dominant, „Marussia” se susține pe charisma celor două protagoniste, ale căror chipuri tușante sunt filmate în cadre strânse, și pe mimarea unei dezordini a existenței, a acelei stări mărețe de vagabondare atât de dragi cinematografiei franceze.
În ciuda situației lor, mama și fiica nu cerșesc mila spectatorilor, ci, prin demnitate și sensibilitate, impun respect și îndeamnă la înțelegere.

Așa cum s-a remarcat, „Marussia” este un film tandru. Dar nu și dulceag. Temperamentul imprevizibil și dificil de judecat moral al femeii (care apelează inclusiv la „aventuri de-o noapte” pentru a găsi o cameră de dormit) și relația ei strânsă și duioasă cu fetița stabilesc tonul afectiv care domină fiecare scenă.

„Marussia” este un film despre libertatea trăită cu voluptate și fără apăsarea vinovăției, realizat fără crispare și cu maximă delicatețe feminină.

Distribuit de Clorofilm, „Marussia” a intrat în cinematografe la 27 martie.

INFO

Marussia (2013)

Regia: Eva Pervolovici

Rating: ●●●○○

Foto Marussia: cinemagia

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »