Aliyah DaDa & Marussia. Regizoarele iau cuvântul!
https://www.ziarulmetropolis.ro/aliyah-dada-marussia-regizoarele-iau-cuvantul/

CRONICĂ DE FILM Întâmplarea face ca filmele de debut a două regizoare românce să poată fi văzute în acelaşi timp pe marile ecrane: documentarul „Aliyah DaDa”, al Oanei Giurgiu (cunoscută ca producătoare), şi lungmetrajul de ficţiune „Marussia”, al Evei Pervolovici, o tânără cineastă stabilită în Franţa.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 Aprilie 2015

„Aliyah DaDa” este un proiect ambițios, pentru că, pe parcursul a aproape două ore, încearcă să livreze o istorie condensată a evreilor din România modernă și contemporană și, mai ales, a plecării lor de-a lungul timpului.

Mai exact, de la primii evrei care au părăsit România la sfârșitul al XIX-lea de prin Moldova pentru a se instala în Palestina de atunci, până la vânzările de evrei din timpului lui Ceaușescu.

Oana Giurgiu reușește să distileze o presupusă cantitate enormă de informație și nenumăratele piste demne de urmărit și obține o istorie cursivă, spusă când la persoana întâi, când din perspectiva unei voci narative istoric-obiective.

Ea îmbină fotografii și fragmente de înregistrări de arhivă cu interviuri cu evrei în vârstă care rememorează trecutul lor și al familiei lor.

Și, între acestea, Oana Giurgiu inserează colaje menite, pe de o parte, a exprima grafic și vizual comentariul (aproape omniprezent) din off și, pe de altă parte, a fi în ton cu preocupările artistice ale dadaiștilor, unul dintre cofondatorii mișcării, Tristan Tzara, fiind născut în Moinești (Bacău), orășel de unde au plecat și primii evrei din România și de unde începe și „Aliyah DaDa”.

Filmat inclusiv în Israel, acest documentar de debut este un film necesar (prin subiect), chiar dacă nu strălucește prin execuția regizorală.

Nimic original și nemaiîntâlnit în stilul Oanei Giurgiu, preocupată, aparent, mai mult de a menține coerența și claritatea poveștii sale sensibile, decât de a se aventura dincolo de montarea unor imagini și fragmente de interviuri, condimentate cu tehnica (inventivă a) colajelor.

Comentariul, citit de regizoare însăși și care este deseori didactic și pretențios, abundă în informații și nume, fiind marcat și de unele sentințe.

O mai atentă periere a lui și renunțatea la tonul de manual de istorie în favoarea unei abordări mai personale (cu un accent mai pronunțat pe personaje) ar fi permis filmului să treacă de la nivelul de documentar corect și util la o meditație mai profundă asupra raporturilor între destinele individuale și istorie.

Distribuit de Transilvania Film, „Aliyah DaDa” a intrat în cinematografe la 27 martie.

INFO

Aliyah DaDa

Regia: Oana Giurgiu

Rating: ●●○○○

 

Lansat pentru prima dată la nivel internațional în 2013 și cu o carieră ulterioară bună în festivaluri, „Marussia” este filmat în Paris, vorbit în rusă și franceză și regizat de o româncă.

Stabilită de câțiva ani în Franța, Eva Pervolovici folosește pentru filmul său o poveste simplă, inspirată dintr-o situație reală: o tânără rusoaică nonconformistă, imigrantă de mai mulți ani care încearcă să obțină azil în Franța, cutreieră străzile Parisului împreună cu fiica sa de șase ani, căutând în fiecare noapte câte un loc de dormit, după ce este evacuată din fosta locuință.

Femeia reală care a inspirat personajul mamei este înlocuită de o actriță profesionistă – Dinara Drukarova. Însă fetița – Marie-Isabelle Stheynman, născută în Franța – este păstrată și în film.

Punctat de câteva momente de reverie ce încearcă să contrabalanseze realismul emoțional dominant, „Marussia” se susține pe charisma celor două protagoniste, ale căror chipuri tușante sunt filmate în cadre strânse, și pe mimarea unei dezordini a existenței, a acelei stări mărețe de vagabondare atât de dragi cinematografiei franceze.
În ciuda situației lor, mama și fiica nu cerșesc mila spectatorilor, ci, prin demnitate și sensibilitate, impun respect și îndeamnă la înțelegere.

Așa cum s-a remarcat, „Marussia” este un film tandru. Dar nu și dulceag. Temperamentul imprevizibil și dificil de judecat moral al femeii (care apelează inclusiv la „aventuri de-o noapte” pentru a găsi o cameră de dormit) și relația ei strânsă și duioasă cu fetița stabilesc tonul afectiv care domină fiecare scenă.

„Marussia” este un film despre libertatea trăită cu voluptate și fără apăsarea vinovăției, realizat fără crispare și cu maximă delicatețe feminină.

Distribuit de Clorofilm, „Marussia” a intrat în cinematografe la 27 martie.

INFO

Marussia (2013)

Regia: Eva Pervolovici

Rating: ●●●○○

Foto Marussia: cinemagia

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »