Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă
https://www.ziarulmetropolis.ro/almodovar-combate-criza-economica-printr-o-comedie-extravaganta/

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF)

Un articol de Adina Scorţescu|1 mai 2013

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Într-un interviu apărut în publicaţia britanică „The Observer“, Pedro Almodóvar vorbeşte despre „Los amantes pasajeros“ („Amanţii pasageri“), care pare o metaforă pentru Spania aflată în recesiune: „Am vrut să fie o comedie nebună, ceva escapist, dar este adevărat că sunt lucruri care rezonează cu vremurile în care trăim.“

Acţiunea se petrece într-un avion, de la defectarea acestuia şi până la aterizarea de urgenţă, timp în care pasagerii „dezbrăcaţi de iPhone-uri, filmulețe, Internet şi iPad-uri sunt condamnaţi să fie ei înşişi, înconjuraţi de necunoscuţi“, spune Almodóvar.

Poveştile nerealiste ale personajelor principale (ce includ un bancher corupt care fuge din ţară şi o tânără care pretinde că ar avea o casetă video compromiţătoare pentru rege) par să semene din ce în ce mai mult cu ceea ce spaniolii citesc zilnic în ziare. „După ce s-au terminat filmările, producţia a căpătat şi mai multă relevanţă metaforică“, spune regizorul, referindu-se la scandalurile legate de corupţie, în care au fost implicaţi primul-ministru spaniol Mariano Rajoy şi membrii familiei regale.

Avem limbi ascuţite, dar asta nu înseamnă că vrem pe bune ca persoanele cu care vorbim să păţească lucruri rele. Există o neobrăzată lipsă de inhibiţii în felul în care personajele se poartă şi vorbesc. Ţipă şi se scălămbăie, spunând exact ceea ce simt. Asta nu înseamnă că noi suntem mai sinceri decât britanicii sau că ei sunt mai ipocriţi. Înseamnă doar că noi nu prea suntem capabili să ne ţinem gura. Şi asta dă foarte bine într-o comedie.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Deşi a luat Oscarul pentru „Cel mai bun film străin“ în 2000 (pentru „Totul despre mama mea“) şi, din nou, în 2003, pentru „Cel mai bun scenariu original“ (pentru „Vorbeşte cu ea“), compatrioţii încă îl consideră pe Almodóvar un excentric.

Un studiu făcut într-o universitate spaniolă arată că personajele din filmele lui sunt drogate sau în stare de ebrietate în 14% din timp și că 170 de personaje (majoritatea femei) consumă regulat droguri. Regizorul spune că studiul l-a lăsat cu „o senzaţie kafkiană de frică, dezgust, uimire, furie şi indignare“.

Scenarii care duc spre Hollywood

În rolurile pasagerilor din filmul „Amanţii pasageri“ apar câţiva dintre cei mai bine cotaţi  actori spanioli: Javier Cámara, Cecilia Roth, Hugo Silva. Doi dintre favoriţii lui Almodóvar – Penélope Cruz şi Antonio Banderas – au apariţii cameo. Pentru că i-a lansat cariera internaţională lui Penélope Cruz, regizorul primeşte cereri de a juca în filmele sale din partea a numeroase actriţe.

Toată viaţa mea, mari actriţe mi-au cerut roluri. Îşi dau seama că eu nu doar scriu roluri bune pentru femei, ci şi lucrez din greu cu ele. Marile actriţe sunt adesea condamnate la a lucra de unele singure la rol. Când staruri care nu vorbesc spaniolă îmi cer roluri, îmi imaginez că ele mă consideră un regizor care-şi petrece mai mult de jumătate din timp (la filmări şi în preproducţie) lucrând cu actorii. Îşi spun «Vreau pe cineva care mă forţează să lucrez, care mă face să sar fără paraşută şi care are grijă de siguranţa mea.» N-am făcut niciodată un film în engleză, dar o motivaţie ar fi aceea de a lucra cu unele dintre actriţele astea, pe care le ador.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Almodóvar are câteva scenarii pe jumătate scrise, dintre care unul a cărui acţiune se petrece la New York.  Dar şansele de a-l filma sunt din ce în ce mai mici, crede el: „Sunt un pic cam bătrân pentru a-mi schimba limba şi cultura. S-ar putea să fie prea târziu ca să încep o treabă de genul ăsta.“

Filmul „Amanţii pasageri“ va fi lansat oficial pe marile ecrane din România pe data de 7 iunie.

Foto: tiff.ro

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.