Ghid de orientare printre filmele noi de la TIFF 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/ghid-de-orientare-printre-filmele-noi-de-la-tiff-2019/

PREVIEW Zece zile de proiecţii şi 170-180 de filme de lungmetraj pot speria chiar şi un cinefil exersat, prin multitudinea de opţiuni. Aşa că am gândit un scurt ghid de orientare, axat pe cele mai atractive filme noi, pentru cea de-a 18-a ediţie a TIFF, care va începe vineri la Cluj-Napoca.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 Mai 2019

S-a întâmplat în ultima perioadă ca unii amici și cunoscuți să mă întrebe ce filme aș recomanda din programul de anul acesta al TIFF (31 mai – 9 iunie). E firesc și chiar necesar să îți faci un plan minimal înaintea unui festival atât de mare, când opțiunile sunt numeroase, când vrei să vezi măcar o parte din ce contează și când riscurile de a nimeri la titluri dezamăgitoare nu e nici el de neglijat.

Evident, fiecare cinefil e cu interesele și gusturile lui, iar descoperirile de filme despre nu știai nimic sau de la care nu aveai așteptări sunt printre cele mai plăcute experiențe la un festival. Așa că și riscul e deseori de dorit.

Prin urmare, ghidul informal pe care l-am conceput nu poate fi decât subiectiv și orientativ. M-am concentrat doar pe filme noi (filmele vechi, cele mai multe clasice, sunt mai ușor de ales) și am inclus atât titluri pe care am avut șansa să le văd deja, cât și titluri pe care îmi doresc să le văd. Programul complet este disponibil aici.

Capul de afiș și unul din preferatele mele este, indiscutabil, „Synonymes”, filmul pe care extrem de interesantul regizor israelian Nadav Lapid l-a realizat în Franța și cu care a câștigat Ursul de Aur la Berlin în acest an. Este o vizionare obligatorie, cu atât mai mult cu cât, foarte probabil, filmul nu va fi distribuit în cinematografele din România.

Va rămâne ca unul dintre cele mai bune filme din 2019, așa că nici nu contează foarte mult sinopsisul – un tânăr israelian traumatizat ajunge la Paris, unde încearcă să se debaraseze de naționalitatea și limba sa. Pentru cei care îi știu filmele de până acum ale lui Lapid, „Synonymes” va fi o nouă desfătare. Pentru cei care nu îl cunosc, s-ar putea să fie o mare surpriză și chiar un șoc.

Două filme vin direct din Competiția Festivalului de la Cannes, recent încheiat. Și chiar dacă în toamnă vor ajunge și în sălile de cinema, vizionarea lor la un festival, în premieră, este o plăcere, cu atât mai mult cu cât sunt titluri extrem de așteptate. Unul este „La Gomera”, noul film al lui Corneliu Porumboiu, care va avea parte doar de o proiecție (deci grăbiți-vă la biletele online), iar celălalt este „Dolor y gloria”, al lui Pedro Almodovar și cu Antonio Banderas în rol principal (premiat pe Croazetă).

La capitolul de filme românești, alte patru titluri de ficțiune, ce vor fi arătate în premieră la TIFF (unul în premieră în România și celelalte trei în premieră mondială), sunt obligatorii.

„Monștri.”, debutul lui Marius Olteanu, a fost arătat prima dată în secțiunea Forum de la Berlin la începutul anului, iar de atunci are un spectaculos traseu prin festivaluri din toată lumea. La TIFF va fi chiar în competiția internațională. Este un film deopotrivă cerebral și emoționant (despre care am scris cu entuziasm aici), ce anunță un regizor cu o voce originală.

Andrei Cohn a ajuns la al doilea lungmetraj, „Arest”, un film cu acțiunea plasată în arestul Miliției în România anilor `80 și în doar două personaje (o victimă – Alexandru Papadopol și un călău – Iulian Postelnicu). Un film solid, pe alocuri impresionant, recent anunțat în competiția East of the West a Festivalului de la Karlovy Vary.

Nu am văzut încă „Mo”, debutul lui Radu Dragomir, cu Dana Rogoz și Răzvan Vasilescu în distribuție, și nici „Parking”, noul film al lui Tudor Giurgiu, care va fi proiectat la gala de deschidere, dar ambele par promițătoare.

Cel puțin două titluri din Focusul pe care TIFF îl dedică în acest an cinematografiei chineze sunt de neratat.

„An Elephant Sitting Still”, unul din titlurile-senzație al ediției de anul trecut a Berlinalei. Prezentat într-o proiecție-maraton de aproape patru ore, „An Elephant Sitting Still” este primul și ultimul film al regizorului Bo Hu, care s-a sinucis la vârsta de 29 de ani, după finalizarea acestei opere cinematografice extrem de ambițioase – care urmărește patru personaje dintr-un oraș chinez pe parcursul unei zile.

Prezentat anul trecut în secțiunea Un Certain Regard de la Cannes, „Long Day’s Journey Into Night” este al doilea lungmetraj al tânărului regizor Bi Gan și a fost de asemenea lăudat pentru ambițiile sale formale, care includ și trecerea de la 2D la 3D în timpul proiecției, pentru un lung plan-secvență final.

Alte câteva filme din competiția de anul acest de la Berlin merită, cu certitudine, văzute: „Répertoire des villes disparues”, noul lungmetraj al canadianului Denis Côté (un film foarte surprinzător); „The Golden Glove”, noul titlu, aparent scandalos, al germanului Fatih Akin; „A Tale of Three Sisters”, al treilea lungmetraj al unui regizor turc foarte interesant, Emin Alper; plus filme realizate de regizoarea germană Nora Fingscheidt („System Crasher”, câștigător al Premiului Alfred Bauer) și de regizoarea macedoneană Teona Strugar Mitevska („God Exists, Her Name Is Petrunija”).

Din ampla secțiune de filme franceze, cel puțin patru sunt vizionări obligatorii: „Au poste!”, noua trăsnaie delicioasă a excentricului regizor Quentin Dupieux;  mini-seria extravagantă a lui Bruno Dumont, „Coincoin et les z’inhumains”, prezentată într-o proiecție-maraton (de două ori); „L’homme fidèle”, al actorului vedetă și ocazional regizor Louis Garrel„Doubles vies”, cel mai nou film al lui Olivier Assayas, inclus în Competiția de la Veneția.

Dintre filmele cu un bun circuit festivalier și realizate de regizori cunoscuți sau la început de drum, am văzut „Jumpman”, al rusului Ivan I. Tverdovskiy, „Kler”, al polonezului Wojciech Smarzowski, cel mai popular film polonez din istoria recentă, despre abuzurile sexuale ale preoților catolici,  „The Announcement”, al turcului Mahmut Fazil Coskun, comedie despre o tentativă de lovitură de stat eșuată, și „Versuri pocite”, al regizorului Gábor Reisz, ales cel mai bun film din Ungaria – toate trebuie trecute pe lista de must see-uri.

Nu am văzut încă, așa că nu aș vrea să ratez „Prea târziu ca să mori tânăr”, al cineastei chiliene Dominga Sotomayor Castillo, care a fost premiată pentru regie anul trecut la Locarno; „Râul”, noul film al lui regizorului kazah Emir Baigazin„În două ape”, cu care regizorul spaniol Isaki Lacuesta a câștigat la San Sebastian, „Rojo”, al argentinianului Benjamín Naishtat, film premiat pentru regie, imagine și actor tot la San Sebastian; „Ray & Liz” (r. Richard Billingham), cel mai lăudat și premiat film britanic independent al ultimului an, câștigător la Salonic; „El Reino”, al spaniolului Rodrigo Sorogoyen; noul titlu al germanului Florian Henckel von Donnersmarck„Never Look Away”, nominalizat la două premii Oscar; și, din secțiunea Semaine de la Critique de anul acesta de la Cannes, al doilea film al islandezului Hlynur Palmason, „A White, White Day”.

17
/07
/19

Inspirat dintr-un caz real petrecut într-un sat izolat din Italia anilor ‘80, în urma căruia au fost descoperiți 50 de muncitori exploatați de o familie de aristocrați, cel de-al treilea lungmetraj al lui Alice Rohrwacher, „Lazzaro cel fericit” /„Lazzaro felice”, ajunge pe marile ecrane din România din 26 iulie, distribuit de Independența Film.

16
/07
/19

26, 27, 28 iulie - trei seri de filme scurte cum nu s-au mai văzut! Amuzante până la lacrimi, înnebunitor de frumoase, sensibile și apoi brusc brutale, delicios de deștepte și pe alocuri perfecte, scurtmetrajele de la Marele Picnic de anul acesta vor rămâne cu tine mult, mult după ce s-a terminat proiecția. Le vezi din hamace și de pe pătura de picnic, dar unde te duc ele - asta e cu totul și cu totul altă aventură.

15
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Încă un film românesc despre comunism? Va fi, probabil, prima întrebare a spectatorului obișnuit când va afla despre „Arest” (2019). Însă scenaristul și regizorul Andrei Cohn, ajuns la al doilea lungmetraj (după „Acasă la tata”, din 2015), propune o tratare diferită.

15
/07
/19

„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naționale” invită spectatorii, cu mic, cu mare, să se bucure de o paletă diversă de filme româneşti de succes. Intrarea este liberă la proiecţiile în aer liber, din Piațeta Centrului Civic. Înscrieţi-vă în agendă fiecare seară din perioada 15-21 iulie, ora 21.00.

15
/07
/19

A şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! se deschide joi la Timişoara cu filmul de epocă „Domnişoara Paradis”, în prezenţa cunoscutei actriţe germane de origine română Maria Drăguş. Timp de patru zile, publicul cinefil va putea să aleagă dintre cele 30 de titluri incluse în selecția acestei ediţii, care are ca temă filmul „noir”.

13
/07
/19

Serialul documentar spaniol „El Pionero/Pionierul” despre Jesús Gil, politician de origine spaniolă, mogul al fotbalului și magnat al proprietăților imobiliare – una dintre cele mai fascinante și controversate personalități din ultimele decenii, are premiera pe 14 iulie pe HBO GO.

12
/07
/19

A intrat în cinematografele din țara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiștii - și aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

12
/07
/19

Vești bune pentru cinefili: vara aceasta, Paramount Channel  aduce filme clasice în fiecare început de săptămână pe terasa  Fabrica Gastropub. În perioada 15 iulie – 2 septembrie,  poți viziona lungmetraje celebre proiectate de Paramount Channel în aer liber, în fiecare luni, începând cu ora 21:00. Intrarea este gratuită.

12
/07
/19

HISTORY® marchează aniversarea istorică de 50 de ani de la primul pas al omului pe Lună, prin lansarea în premieră și exclusivitate, a documentarului „Aselenizarea: Înregistrările pierdute.” Transmis pe 17 iulie, de la ora 21:00, documentarul prezintă călătoria omului pe Lună într-o manieră inedită, bazată pe înregistrările audio și video transmise în exclusivitate, nemaivăzute până acum.

12
/07
/19

44 de filme de scurt-metraj fac parte din selecția Filmul de Piatra #12 – Camp Edition! Dintr-un număr-record de 210 filme înscrise în festival, criticul de film Flavia Dima și directorul festivalului Andrei Dăscălescu au selecționat cele mai bune filme de scurtmetraj din România și Republica Moldova ale ultimului an.

09
/07
/19

Distribuită de Vertical Entertainment, filmul de acțiune „ANNA, regizat de Luc Besson, va avea premiera pe marile ecrane din România pe 19 iulie.

09
/07
/19

Peter Parker revine la Cinema City în rolul supereroului prietenos în „Spider-Man: Far From Home”, următorul capitol al seriei care se continuă după acțiunea din „Avengers: Endgame”. Deși decide să se alăture celor mai buni prieteni ai lui într-o vacanță europeană, planul lui de a renunța la statutul de supererou pentru câteva săptămâni este lăsat în urmă rapid când acceptă să îl ajute pe Nick Fury să descopere misterul atacurilor care creează haos pe continent.

07
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Iubitorii de cinema realist au la dispoziție în cinematografe filmul „Saf”, regizat de turcul Ali Vatansever, o coproducție Turcia-România-Germania. Pasionații de un cinema-fantezie pot alege „Nopți magice”, al consacratului regizor italian Paolo Virzì. Ambele filme au probleme, în special la scenariu, dar propun și câteva idei bune.

05
/07
/19

În cadrul Caravanei Zilele Filmului Românesc la Vaslui, proiecția reprogramată a filmului Amintiri din Epoca de Aur, Dragoste în timpul liber, regia: Ioana Uricaru, Hanno Hofer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, va avea loc sâmbata, 6 iulie, de la ora 21:00, în prezența regizorului și scenaristului Cristian Mungiu. Intrarea la proiecții este liberă.

Page 1 of 24012345...102030...Last »