„Amore“, cu Pippo, acolo unde supraviețuiește iubirea
https://www.ziarulmetropolis.ro/amore-cu-pippo-acolo-unde-supravietuieste-iubirea/

Acum, când e război, când drepturile omului sunt călcate în picioare, când America se întoarce în Evul Mediu, când totul este profit, când meritocraţia e subiect de batjocură, când educaţia e anihilată, când totul devine inaccesibil, când cei mai vulnerabili suferă, când nu mai există speranţă, când şocul, crima, terorismul, lăcomia sunt mlaştini prin care trebuie să navigăm abia ţinându-ne respiraţia la suprafaţă, în momentul ăsta de care acum şi peste câteva generaţii trebuie să ne fie ruşine, oare cine mai poate vorbi şi despre iubire?

Un articol de Dan Boicea|25 iunie 2022

Există cineva – un om care a adus pe scenă geografia neașteptată a frumuseții umane: Pippo Delbono; el ne-a vorbit ca nimeni altul despre iubire, într-o seară caldă de vară.

Pippo Delbono a adus pe scena Centrului Cultural „Ion Besoiu“, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (24 iunie – 3 iulie), eseul său despre iubire – „Amore“, o producție Emilia Romagna Teatro – Pippo Delbono Company, care a avut premiera pe 28 octombrie 2021. O călătorie de o oră în melancolie, iar dacă melancolia ar fi o mare, atunci i-am văzut valurile izbindu-se de pietre, iar dacă melancolia ar fi o apă dulce, atunci i-am văzut liniștea oglindită în suprafața ei neatinsă.

Iar dacă melancolia ar fi o țară, atunci s-ar numi Portugalia, locul de unde Pippo și-a hrănit iubirea pentru oameni, pentru sentimente, pentru teatru, muzică și de unde a pornit acest spectacol al redescoperirii iubirii. Cum să readuci iubirea în actualitate? Cum să îi redai locul în agenda zilei? Cum să o retransformi într-o temă importantă, cum poți vorbi despre ea cu discreție, dar cuvintele tale să aibă forță? Pippo Delbono reușește asta recitând live, la microfon, undeva din mijlocul sălii, versurile unor poeți care au știut cum să povestească iubirea: Rainer Maria Rilke, Jacques Prevert, Florbela Espanca și alții ca ei.

Acesta ne este destinul: să iubim fără limite, să ne iubim până și lipsa de iubire“ – Carlos Drummond de Andrade, poet brazilian

Iubirea vindecă de frică, se întărește din ritmurile muzicii fado, devine poezie și caută în sală coordonatele fiecărei inimi. Fiecare artist care urcă pe scenă poartă cu sine propria iubire, din care împarte un pic, o iubire care îmbogățește universul regizoral, îi dă profunzime și inefabil. Pentru că Pippo Delbono a strâns mereu alături de el personalități dintre cele mai diverse, autentice și surprinzătoare. Așa cum este Aline Frazão, o artistă din Angola, care a cântat în limba poporului ei o baladă de dragoste, singura pe care și-a amintit-o, cum sunt Pedro Jóia și Miguel Ramos – mari cântăreți de fado sau artista plastică Joana Villaverde, creatoarea decorurilor și curatorul cultural Tiago Bartolomeu Costa, consultant literar.

Pippo Delbono a răzbunat, pentru o oră, statutul de temă anihilată pe care l-a căpătat iubirea. Vocea lui a plutit prin inimă și prin timp și își va întinde ecoul către totdeauna.



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.