„Amore“, cu Pippo, acolo unde supraviețuiește iubirea
https://www.ziarulmetropolis.ro/amore-cu-pippo-acolo-unde-supravietuieste-iubirea/

Acum, când e război, când drepturile omului sunt călcate în picioare, când America se întoarce în Evul Mediu, când totul este profit, când meritocraţia e subiect de batjocură, când educaţia e anihilată, când totul devine inaccesibil, când cei mai vulnerabili suferă, când nu mai există speranţă, când şocul, crima, terorismul, lăcomia sunt mlaştini prin care trebuie să navigăm abia ţinându-ne respiraţia la suprafaţă, în momentul ăsta de care acum şi peste câteva generaţii trebuie să ne fie ruşine, oare cine mai poate vorbi şi despre iubire?

Un articol de Dan Boicea|25 iunie 2022

Există cineva – un om care a adus pe scenă geografia neașteptată a frumuseții umane: Pippo Delbono; el ne-a vorbit ca nimeni altul despre iubire, într-o seară caldă de vară.

Pippo Delbono a adus pe scena Centrului Cultural „Ion Besoiu“, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (24 iunie – 3 iulie), eseul său despre iubire – „Amore“, o producție Emilia Romagna Teatro – Pippo Delbono Company, care a avut premiera pe 28 octombrie 2021. O călătorie de o oră în melancolie, iar dacă melancolia ar fi o mare, atunci i-am văzut valurile izbindu-se de pietre, iar dacă melancolia ar fi o apă dulce, atunci i-am văzut liniștea oglindită în suprafața ei neatinsă.

Iar dacă melancolia ar fi o țară, atunci s-ar numi Portugalia, locul de unde Pippo și-a hrănit iubirea pentru oameni, pentru sentimente, pentru teatru, muzică și de unde a pornit acest spectacol al redescoperirii iubirii. Cum să readuci iubirea în actualitate? Cum să îi redai locul în agenda zilei? Cum să o retransformi într-o temă importantă, cum poți vorbi despre ea cu discreție, dar cuvintele tale să aibă forță? Pippo Delbono reușește asta recitând live, la microfon, undeva din mijlocul sălii, versurile unor poeți care au știut cum să povestească iubirea: Rainer Maria Rilke, Jacques Prevert, Florbela Espanca și alții ca ei.

Acesta ne este destinul: să iubim fără limite, să ne iubim până și lipsa de iubire“ – Carlos Drummond de Andrade, poet brazilian

Iubirea vindecă de frică, se întărește din ritmurile muzicii fado, devine poezie și caută în sală coordonatele fiecărei inimi. Fiecare artist care urcă pe scenă poartă cu sine propria iubire, din care împarte un pic, o iubire care îmbogățește universul regizoral, îi dă profunzime și inefabil. Pentru că Pippo Delbono a strâns mereu alături de el personalități dintre cele mai diverse, autentice și surprinzătoare. Așa cum este Aline Frazão, o artistă din Angola, care a cântat în limba poporului ei o baladă de dragoste, singura pe care și-a amintit-o, cum sunt Pedro Jóia și Miguel Ramos – mari cântăreți de fado sau artista plastică Joana Villaverde, creatoarea decorurilor și curatorul cultural Tiago Bartolomeu Costa, consultant literar.

Pippo Delbono a răzbunat, pentru o oră, statutul de temă anihilată pe care l-a căpătat iubirea. Vocea lui a plutit prin inimă și prin timp și își va întinde ecoul către totdeauna.



26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.