Andrei Blaier – două filme la Duminica filmului românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrei-blaier-doua-filme-la-duminica-filmului-romanesc/

La doi ani de la dispariţia regizorului Andrei Blaier, TVR 2 îi dedică azi ciclul „Duminica filmului românesc”. Cinefilii români vor putea urmări în această zi două dintre filmele sale reprezentative: „Fapt divers“ (de la ora 14.10) şi „Ilustrate cu flori de câmp“ (de la ora 20.10).

Un articol de Andrada Văsii|8 decembrie 2013

La doi ani de la dispariţia regizorului Andrei Blaier, TVR 2 îi dedică azi ciclul „Duminica filmului românesc”. Cinefilii români vor putea urmări în această zi două dintre filmele sale reprezentative: „Fapt divers“ (de la ora 14.10) şi „Ilustrate cu flori de câmp“ (de la ora 20.10).

Drama „Fapt divers“ (realizată în 1984) îi are în rolurile principale pe actorii Ilarion Ciobanu şi Răzvan Popa. Este povestea lui Ion Barbu, tipograf, care se transformă într-un jurnalist de investigaţie. Scopul lui este de a-l descoperi pe eroul care, după ce a salvat doi copii dintr-un incendiu, a ales să dispară înainte de a primi mulţumiri şi de a-i fi cunoscută identitatea.

Mai mult decât numele persoanei, pe Barbu îl interesează motivul pentru care cineva ar fugi de aprecieri, preferând anonimatul. Pornind de la incendiul prezentat în ziar ca un fapt divers, eroul nostru are ocazia nu doar de a descoperi adevărul din spatele unei afaceri destul de încâlcite, dar şi de a se implica în rezolvarea ei.

Andrei Blaier

Fapt divers – un film de Andrei Blaier

Cel de-al doilea film al zilei este „Ilustrate cu flori de câmp“ (din 1975), o dramă în care rolurile principale sunt interpretate de Carmen Galin şi Draga Olteanu Matei. Filmul lui Andrei Blaier porneşte de la problema unei tinere, Laura, care rămâne însărcinată cu iubitul ei -, căsătorit – şi care îi propune să avorteze.

Aşa ajunge Laura într-un orăşel de provincie, unde locuieşte o moaşă care face întreruperi de sarcină pe ascuns. Iniţial lucrurile par să meargă bine, dar tentativa de avort are consecinţe tragice, pentru toţi cei implicaţi.

Foto credit: Cinemagia, TVR 2 – foto cu Andrei Blaier

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.

24
/03
/21

OPINIE Atunci când un succes internaţional aduce câte un film românesc în atenţia unui public mai larg decât grupul cinefililor fideli, mulţi simt o nevoie irepresibilă de a comenta. Asta nu ar fi o problemă, dacă discursul nu ar cădea în miştocăreală, rostită pe un ton superior: „Vă spun eu cum stă treaba cu cinematografia română!”.

23
/03
/21

CRONICĂ DE FILM „Soul” (2020), noua animaţie a lui Pete Docter şi a Studioului Pixar, debordează de fantezie şi reia ambiţia din „Inside Out” (2015) de a crea imagini şi personaje animate accesibile pentru a reprezenta concepte abstracte.

17
/03
/21

OPINIE Ştim că cinematografia din România, în afară de succese, are propriile probleme, deloc puţine. Însă merită să privim puţin şi la ce se întâmplă peste Prut, în Republica Moldova, unde se încearcă de câţiva ani să se creeze condiţiile pentru dezvoltarea unei cinematografii.

17
/03
/21

FRIENDS/ PRIETENII TĂI este unul dintre cele mai bine cotate seriale de televiziune, având multiple Premii Emmy și Globuri de Aur și multe alte nominalizări. Este o comedie inteligentă  despre experiențele unui  grup de prieteni din cartierul Manhattan, care încearcă să-și croiască un drum, pe cont propriu, în New York.

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.