Apa de mină – te tulbură
https://www.ziarulmetropolis.ro/apa-de-mina-te-tulbura/

„Apă de mină’’ de Csaba Syekely de la Teatrul Act din Bucureşti sondează universul satului transilvănean postcomunist: erodat de mizerie, sărăcie şi lipsa locurilor de muncă, s-a transformat într-o hazna în care cei mai mulţi se scufundă. Spectacolul se construieşte pe un text foarte bine scris de dramaturgul târgu-mureşan şi pe jocul inspirat al celor cinci actori.

Un articol de Corina Dima|14 martie 2016

Dacă la început ai impresia că priveşti o scenă „firească’’ a spaţiului rural (de oriunde din România postcomunistă) – cu preotul din sat şi fiul său adoptiv (care ajută ca îngrijitor în biserică), cu învăţătorul satului şi cu fiica sa (găzduiţi, prin bunăvoinţa clericului, în locuinţa acestuia, după ce le-a ars casa într-un incendiu), cu o guvernantă uitucă care trebăluieşte de zor… treptat, tabloul se transformă într-o lume macabră. O lume decăzută, fără principii sau valori – cu furturi, abuzuri sexuale, mult alcool şi înjurături (extrem de plastice şi originale!); un univers neagru care se ascunde sub faţada perversă a bunelor intenţii, bunătăţii şi mărinimiei.

Preotul, care ar fi trebuit să fie sprijinul spiritual al întregii comunităţii, este cel care face cele mai multe fărădelegi, ascuns după evlavia prefăcută a sutanei. Descoperi, treptat, un tablou dezolant care îţi lasă un gust amar. Gustul amar al faptelor devoalate progresiv,este accentuat de Csaba Székely cu foarte multe replici pline de umor, un umor de esenţă tare (o combinaţie rar întâlnită în peisajul teatral dâmboviţean).  Un fel de râsu-plânsu şocant în care lacrimile îţi stăruie în ochi de uimire şi râmâi transfigurat, înmărmurit, cu un nod în gât.

Alexandru Potocean, în rolul lui Morton, reuşeşte să creeze un rol magistral – de la tânărul umil, tâmp şi retardat care pare că are nevoie permanentă de ajutor, la tânărul puternic, cu accese de furie şi revoltă, care înţelege perfect realitatea (şi se protejează sub masca omului neajutorat), la artistul care ciopleşte pe ascuns statuete de lemn sau poetul care îi citeşte poezii despre mare (fără rimă) iubitei; mare pe care nu a văzut-o însă niciodată.

El reprezintă licărirea de speranţă, dorinţa de schimbare şi de viaţă cinstită. Dar nu poate să lupte când totul în jurul său se năruie. Aşa cum apar sentimentele lui frumoase, într-un mod diafan, neaşteptat şi subtil, precum spuma unui val, la fel de repede dispar, sunt acoperite de puhoiul negru, de valurile învolburate atotstăpânitoare.

În rolul preotului din sat, Ioan Coman întruchipeză cu mult realism un personaj complex, într-o duplicitate permanantă; actorul Alin Florea, expansiv şi prezent, este învăţătorul, în căutarea dreptăţii, cu un simţ atrofiat al valorilor; Irina Antonie – fiica cea credulă şi naivă a învăţătorului; Virginia Mirea joacă un rol sugestiv, cheie.

Alexandru Potocean  şi Virginia Mirea, alias Marton şi Iren, personajele care întruchipează aparent oameni care au pierdut reperele realităţii,  sunt de fapt cei care păstrează, aşa cum pot ei, sub masca nebuniei, tainele valorilor umane. Dar „ Dumnezeu nu mai vede ce se întâmplă’’ pe acele meleaguri.

Despre dramaturgul Csaba Syekely şi ’’Apă de mină’’

’’Apă de mină’’ reprezintă ultima parte din seria ’’Trilogia minelor’’ semnată de dramaturgul de limbă maghiară Csaba Székely, alături de ’’Flori de mină’’ şi ’’Beznă de mină’’, triptic care surpinde viaţa  satului transilvănean, pe fondul dispariţiei locurilor de muncă. Primele două părţi au fost jucate în limba maghiară la Târgu Mureş iar spectacolul ’’Apă de mină’’ şi-a făcut debutul în limba română la Teatrul Act în anul 2015, piesa jucându-se înainte la Budapesta şi la New York (ca spectacol-lectură).

Dramaturgul Csaba Székely(născut în Târgu Mureş, crescut în Arad şi educat în Cluj) este mai cunoscut în străinătate (decât în ţara natală), unde a fost recunoscut şi cu câteva premii:  Asociaţia Criticilor de Teatru din Ungaria l-a premiat de mai multe ori şi Societatea Autorilor din Marea Britanie i-a acordat premiul pentru cel mai bun scenariu radiofonic pentru piesa ’’ Vă plac bananele, tovarăşi?’’– BBC Audio Drama Award şi Imison Award, fiind primul scriitor ne-britanic nominalizat la acest premiu.

INFO

Apă de mină – de Csaba Székely; Traducere: Sandor Lasylo.

Distribuția: Ioan Coman, Alexandru  Potocean, Virginia Mirea, Alin Florea, Irina Antonie.

Proiect coordonat de Oana Stoica. Mulțumiri speciale domnului Alexandruu Dabija.

Muzica: Bobo Burlăcianu, Scenografie: Vladimir Iuganu.

Durata: 90 min fără pauză; Preţ bilet: 35 de lei. Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani. Teatrul Act: CaleaVictoriei 126, sector 1, Bucureşti.

FOTO: Adi Bulboacă

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.