„Apărarea lui Socrate”, la Teatrul Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/apararea-lui-socrate-la-teatrul-national-din-bucuresti/

Spectacol de succes al Teatrului Naţional al Greciei de Nord, „Apărarea lui Socrate” s-a jucat, într-o unică reprezentaţie, pe 3 decembrie, la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Un articol de Monica Andrei|9 decembrie 2015

Platon a trăit între 427 î.Hr. – 347 î.Hr., în Grecia, într-o familie renumită în Atena, unde primisese educația necesară unei cariere politice. Numai că, la 20 de ani, când îl întâlneşte pe Socrate, totul se modifică în destinul său. După opt ani de stat în prejma marelui filosof, acesta e condamnat la moarte sub pretext că ar fi avut o influenţă nefastă pentru tineri. Până în ultima clipă a vieţi sale, Socrate i-a vorbit lui Platon despre ce însemna să gândească liber şi să-şi pună întrebări dificile, dar esenţiale, să găsească răspunsuri. Învăţătura socratică a ajuns la noi prin scrierile lui Platon.

Platon a scris dialogul „Apărarea lui Socrate” pentru că a fost martor al atmosferei generate de acuzaţiile care i-au fost aduse lui Socrate în cursul procesului intentat de tribunalul popular suprem atenian Heliaia. Se spunea despre filosof că nu credea în zeii atenieni, își crease noi zeități și corupsese tineretul.

Textul original, în limba elină, a fost pus în scenă de către regizorul Dimos Avdeliodis, în vara lui 2015, la Teatrul Național al Greciei de Nord (NTNG), cu sprijinul asociației “Diozama”, și au avut loc reprezentaţii pe situri arheologice, în Grecia, precum și numeroase turnee.

La Sala „Atelier” a Teatrului Național din București, am asistat recent la prima punere în scenă din istoria teatrului, a dialogului așa cum a fost el scris în elină. Într-un decor minimal, format din două scaune aflate la o distanţă unul de celălalt, iar pe unul pusă o clepsidră, și o lumină ce venea din părţile laterale, în spatele lor un panou unde se rula traducerea, un actor grec a rostit cam două ore un text în greacă, în fața unui “tribunal” imaginar format din 500 de jurați, argumentele apărării lui Socrate. Celălalt actor a dat verdictul pedepsei cu moartea. După ce a fost judecat, filosoful s-a otrăvit după 28 de zile. La final, actorii nu se întorc la aplauze.

Teatru se poate face din nimic, condiția esențială e ca momentul să aibă teatralitate, pentru că artă înseamnă transfigurarea situaţiei de viaţă pe scenă. Dialogurile lui Platon nu sunt construite cu replici și răsturnări de situaţie, iar scopul regizorului grec a fost acela de a reda înţelesurile pierdute a unei limbi, lucru interesant doar pentru cercetători și pentru ce pasionți de greacă. Omul de rând care vine să vadă un astfel de “spectacol de teatru”, după zece minute, ori adoarme ori pleacă din sală.

Însă meritul actorilor Teatrul Național al Greciei de Nord este că au adus în fața bucureștenilor un omagiu acelui moment istoric.



04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.