Arta iese în stradă în luna martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/arta-iese-in-strada-in-luna-martie/

Galeria neconvenţională Celula de artă continuă şi în luna martie să aducă lucrări şi demonstraţii de artă menite să facă trecătorii să se oprească în faţa spaţiului – acvariu din B-dul Carol, nr. 53 şi să interacţioneze direct şi liber cu perspectiva artiştilor.

Un articol de Liliana Matei|3 martie 2021

Privitorii vor avea parte de un performance susținut de multi-instrumentistul autodidact Cătălin Lungu și vor putea vedea lucrările artistelor Maria Buciu și Andreea Toma.

Pe 6 martie, de la ora 19:00, va avea loc Celula Session #5, un mini-concert din seria de performance-uri inițiate de Celula de Artă în care muzicianul Cătălin Lungu, după o lungă călătorie interioară asistată de muzici de pretutindeni, va cânta pentru prima data după mult timp în fața publicului, folosindu-se de chitară, trompetă preparată, loop-uri și efecte.

Performance-ul va consta într-o redescoperire a sunetului cu aceleași dispozitive, instrumente și mijloace care l-au ajutat pe artist să cunoască atât plafonarea, dar și noul în muzică iar momentul muzical își propune să emuleze o parte din camera în care Cătălin scrie muzica sau experimentează jucăuș, iubitor, curios  sau haotic cu sunetul.

Evenimentul va fi transmis live pe pagina de Facebook Celula de Artă.

Poate fi primitor un spațiu din care nu se poate ieși? Exiști dacă nu te vede nimeni? Supraviețuiești dacă îți ții respirația? Ai un apartament, la ce-ți mai trebuie sicriu? Dacă într-o cameră mai încap 100 ca tine, de ce ești tu singurul? Iar dacă această cameră mai are și tavanul înalt, o să zbori sau o să zumzăi?

Deși titlul expoziției promite o atmosferă intimă, confesională, aici, interioritatea este captivă, lipsită de gen și persoană. Maria s-a folosit de proporții – sau mai degrabă de disproporții – pentru a explora relațiile de forță dintre spațiu și ocupant. Neajutorare, frică, abandon, fatalism, amnezie, haos – acestea sunt câteva dintre temele și emoțiile ce răzbat din lucrările ei și pe care ne va fi destul de ușor să le (re)trăim, la rândul nostru, ca supraviețuitori ai pandemiei și ai distanțării sociale.

Peisajele și interioarele ilustrate de ea dezvăluie creaturi închise în ample spații muzeale, reduse la o existență stingheră, oarecum microscopică. Iar dacă scopul încarcerării este amuzamentul sau instruirea publicului, ironia face ca martorii să fie inexistenți, astfel încât spectacolul demnității furate este întru totul gratuit și cu atât mai dezolant. „Înăuntru” te poate trimite cu gândul la o invitație. Și poate că este – una care nu va fi onorată nicicând, pentru că nu există supraviețuitori.

Maria Buciu este absolventă a liceului de artă “Nicolae Tonitza” și a Școlii de artă București – secția pictură și profesează ca arhitect în București. Lucrarea „Înăuntru” poate fi văzută la Celula de Artă între 15 – 29 martie.

„Pharmakon” – manifest artistei Andreea Toma împotriva abuzului de medicamente

Lucrarea „Pharmakon” face parte din proiectul „Mass Media”, ce își propune să demonstreze că mijloacele de comunicare în masă propagă strategii “culturale” distructive, care împing la un consum de informație neselectiv.

„Zilnic sau periodic apelăm la pastile pentru a calma, trata sau a preveni anumite afecțiuni. Azi un somnifer, mâine un analgezic, poimâine un antitusiv şi descoperi astfel că nu mai poţi trăi fără ele. Am observat și că majoritatea reclamelor TV sunt la medicamente și că au o frecvenţă de-a dreptul abuzivă. Informaţia precară care însoţeşte diverse reclame poate influența un om neavizat, care nu consultă surse de specialitate și le folosește după ureche, aşteptând efectele.”, povestește Andreea.

„Pharmakon, în greacă, înseamnă deopotrivă medicament dar și otravă, elixir sau maleficiu. Eu îmi doresc să scot în evidență abuzul de medicamente, mai ales că anumite clase de medicamente creează o dependență psihică, ce poate fi definită ca o boală cronică care afectează creierul și funcțiile de memorie, așa că am realizat această lucrare din pastile farmaceutice înglobate în rășină epoxidică.”

ATOMA (Andreea Toma) este un artist vizual, graphic designer și muralist din București, absolventă a Universității Naționale de Arte din București, secția pictură, și membru fondator al galeriei Celula de Arta. Cercetarea sa artistică se concentrează pe spațiul contemporan, abordând teme ce țin de manipularea la nivel de masă, prin intermediul mass-media și al rețelelor de socializare.

Instalația poate fi văzută în spațiul expozițional din B-dul Carol nr. 53 între 29 martie – 11 aprilie.

Nici una dintre expoziții nu va avea vernisaj cu public și pot fi văzute la Celula de Artă la orice oră.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din București, Celula de Arta a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.