Artistul Nistor Coita expune un ,,muzeu imaginar al spectatorului contemporan” până în luna aprilie
https://www.ziarulmetropolis.ro/artistul-nistor-coita-expune-un-muzeu-imaginar-al-spectatorului-contemporan-pana-in-luna-aprilie/

Artistul Nistor Coita va organiza o expoziţie eveniment, începând cu luna martie, la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia.

Un articol de Andrada Văsii|7 martie 2013

În muzeul imaginar al spectatorului contemporan, creația artistului Nistor Coita se atașează semnului conotat, semnului încărcat peste măsură cu sens.

“Virtutea majoră a lucrărilor lui Coita o constituie caracterul lor eminamente grafic (artistic plastic), redus ca anecdotă la simpla aventură a liniei sensibil modulate, linie din ale cărei inflexiuni se desprind înțelesuri multiple. O artă cu itinerarii secrete și în același timp de largă și frumoasă deschidere…” , scria reputatul critic de artă Radu Bogdan, în urmă cu mai bine de trei decenii, când noi, cei chemați astăzi la acest festin vizual, abia ne nășteam. Atunci când pătrundem vizual prin această frumoasă și largă deschidere de sens, avem acces la eul artistului, ni se revelă urgența comunicării sale către noi și pulsiunea acută a elanului său vital, care domină fiecare pânză în parte și toate la un loc.

Ingeniozitatea imaginativă, simțul pronunțat al compoziției și siguranța execuției au fost semnalate de critică încă din primii ani ai creației lui Nistor Coita, anii 70. Deceniile de căutări care au urmat au conservat aceste atribute, chiar dacă mijloacele de expresie s-au sintetizat, chiar dacă viziunea artistului s-a cristalizat, iar virtuțiile plastice ale liniei au fost speculate până dincolo de ultima lor consecință.

Fără pretenția unei expoziții retrospective, selecția de față cuprinde lucrări din principalele cicluri abordate concomitent de către artist. Sunt cicluri care poartă titluri inspirate, titluri livrești, care dau măsura erudiței unei întregi generații de artiști, din care Nistor Coita face parte.

 


În Metacălătorii registrele orizontale, desfășurate filmic, plasează personajele într-un context cosmic, le situează ad infinitum, iar ceea ce la prima vedere ar putea părea un joc gratuit al liniei sau pură caligrafie se dovedește a fi manifestarea plenară a unui conținut narativ intrinsec, într-un univers al existenței nelimitate. Trecerea dinspre ceva nedefinit spre ceva concret, definit, se realizează printr-un reglaj fin al legăturii dintre desen și mesajul său. Modalitățile de expresie sunt multiple, niciodată aceleași, într-o neostoită sete de mișcare și schimbare.

 

Text preluat în parteneriat cu Modernism.ro

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.