Asistenții de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu și Constantin Nica, celebrați la Premiile Gopo 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/asistentii-de-camera-pompiliu-avram-mihai-mihailescu-si-constantin-nica-celebrati-la-premiile-gopo-2022/

Profesionişti desăvârşiţi, prezenţe active pe platourile de filmare ale producţiilor importante realizate în România ultimilor 50 de ani şi personalităţi îndrăgite în lumea cinematografiei autohtone, asistenţii de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu şi Constantin Nica vor fi omagiaţi la Gala Premiilor Gopo 2022.

Un articol de Liliana Matei|29 aprilie 2022

Contribuția  lor majoră adusă filmului românesc va fi recompensată cu Premiul Special, oferit în cadrul evenimentului programat pe 3 mai, la Teatrul Național ,,I. L. Caragiale’’ din București. Unul dintre veteranii Studiourilor Buftea, Pompiliu Avram și-a dedicat cinci decenii din viață filmului, timp în care a lucrat la realizarea a zeci de titluri sonore, semnate de regizori de marcă ai cinematografiei autohtone. S-a născut în luna octombrie a anului 1951 și a început să exploreze lumea imaginii de film la Liceul de tehnică cinematografică. Imediat după absolvire, la începutul anilor ’70, au apărut pe marele ecran primele producții din echipele cărora a făcut parte, ca asistent de cameră: „Săgeata căpitanului Ion” (r. Aurel Miheleș, 1972), „Aventurile lui Babușcă” (r. Gheorghe Naghi, Geta Doina Tarnavschi, 1973), „Ilustrate cu flori de câmp” (r. Andrei Blaier, 1975) și „Patima” (r. Mircea George Cornea, 1975).

Ca operator, și-a pus amprenta asupra unor filme precum „Drumul oaselor” (r. Doru Năstase, 1980), „Convoiul” (r. Mircea Moldovan, 1981), „Angela merge mai departe” (r. Lucian Bratu, 1981), „Nea Mărin miliardar” (r. Sergiu Nicolaescu, 1979), „Noi, cei din linia întâi” (r. Sergiu Nicolaescu, 1986) sau „Patul lui Procust” (r. Viorica Meșină, Sergiu Prodan, 2001). De-a lungul carierei sale, și-a adus contribuția la realizarea unor filme de referință din cinematografia română, printre care se numără titluri ca „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007) sau „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (r. Radu Jude, 2018). Le-a insuflat pasiunea pentru imagine și fiilor săi, care la rândul lor au ales să urmeze cariere în domeniu.

Mihai Mihăilescu a început să lucreze în producția de film la finalul anilor ’60, iar de-a lungul timpului s-a implicat, ca operator și asistent de cameră, în realizarea a zeci de pelicule foarte apreciate.

„Diminețile unui băiat cuminte” (r. Andrei Blaier, 1967) se numără printre primele producții la care a lucrat. În 1968 apărea pe marele ecran „Columna”, în regia lui Mircea Drăgan, la realizarea căruia a contribuit în calitate de operator. A colaborat cu figuri importante ale cinematografiei, precum Lucian Pintilie („De ce trag clopotele, Mitică?”, 1981), Mircea Mureșan („Baltagul”, 1969), Nae Caranfil („È pericoloso sporgersi”, 1993), Alexandru Tatos („Casa dintre câmpuri”, 1980 și „Secvențe”, 1982), Nicolae Mărgineanu („Binecuvântată fii, închisoare”, 2002) sau Stere Gulea („Ochi de urs”, 1983).

Constantin Nica este activ de peste 45 de ani în lumea filmului și a lucrat atât la realizarea unor producții autohtone de succes, cât și pe platourile unor proiecte internaționale foarte cunoscute. S-a născut în 1954, iar în anii ’70 a făcut primii pași în lumea cinematografiei. În 1976 se lansa pe marele ecran „Mere roșii” (r. Alexandru Tatos), primul film din echipa de producție a căruia a făcut parte, în rolul de asistent de cameră. A devenit apoi unul dintre colaboratorii frecvenți ai regizorului Mircea Veroiu, în echipa căruia a lucrat pentru realizarea unor filme precum „Mânia” (1977), „Artista, dolarii şi ardelenii” (1980), „Semnul șarpelui” (1981) – la care a contribuit ca operator, „Așteptând un tren” (1982), „Să mori rănit din dragoste de viață” (1984) și „Adela” (1985).

A avut ocazia să lucreze și la „Rămășagul”, una dintre producțiile semnate de legendarul Ion Popescu-Gopo, și s-a implicat cu dedicare în realizarea unor titluri care au marcat istoria cinematografiei române: „Secvențe” (r. Alexandru Tatos, 1982), „Filantropica” (r. Nae Caranfil, 2002), „Polițist, adjectiv” (r. Corneliu Porumboiu, 2009), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), „Poziția copilului” (r. Cãlin Peter Netzer, 2013),

„Câinele japonez” (r. Tudor Cristian Jurgiu, 2013), „Closer to the Moon” (r. Nae Caranfil, 2014), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015).

După 1990, Constantin Nica a făcut parte și din echipele unor producții internaționale de amploare. Printre acestea s-a numărat chiar „Subspecies”, horror-ul fantasy în regia lui Ted Nicolaou, care a fost primul film american turnat vreodată în România și care avea să devină doar prima parte a unei serii de cult.

O formă de apreciere a contribuției majore pe care munca lor a adus-o cinematografiei române, Premiul Special, oferit de Primăria Municipiului București prin ARCUB, le va fi înmânat celor trei asistenți de cameră în cadrul Galei Premiilor Gopo 2022. Evenimentul va avea loc pe 3 mai și va fi transmis în direct pe VOYO, TIFF Unlimited și premiilegopo.ro, începând cu ora 19:00. Lista completă a nominalizărilor este disponibilă online și poate fi consultată pe website-ul evenimentului:

https://premiilegopo.ro/nominalizari

În așteptarea evenimentului, iubitorii de film de pretutindeni sunt invitați să se alăture campaniei UNIȚI PRIN FILM, trimițând 2 euro printr-un SMS cu textul FILM, la 8840. Toate fondurile obținute în cadrul campaniei vor fi distribuite către profesioniștii din industria ucraineană de film cu ajutorul Coaliției Internaționale pentru Cineaști aflați în situații de Risc (ICFR).

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”