Astra Film Festival: best of, între 21 – 23 ianuarie
https://www.ziarulmetropolis.ro/astra-film-festival-best-of-intre-21-23-ianuarie/

O selecţie specială de documentaredin programul aniversar Astra Film Festival 2013 porneşte de la Sibiu cu destinaţia Bucureşti. Filmele vor fi proiectate la Institutul Cultural Român (ICR) şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR).

Un articol de Petre Ivan|20 ianuarie 2014

O selecţie specială de documentaredin programul aniversar Astra Film Festival 2013 porneşte de la Sibiu cu destinaţia Bucureşti. Filmele vor fi proiectate la Institutul Cultural Român (ICR) şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR).

În perioada 21 – 23 ianuarie 2014, la ICR va fi proiectat în fiecare zi, cu începere de la ora 18, câte un documentar premiat la AFF 2013.

Marţi, 21 ianuarie, programul se deschide cu filmul desemnat cel mai bun documentar la competiţia Europa Centrală şi de Est, Anatomia plecării (regia Şerban Oliver Tătaru), o întoarcere în timp în care regizorul reface traseul plecării familiei sale din România în Germania în ultimii ani ai regimului comunist.

Câştigător al premiului pentru cel mai bun documentar românesc, În numele primarului (regia Anca Hirţe), va fi proiectat miercuri, 22 ianuarie.

Filmul este o analiză pertinentă a relaţiei oamenilor simpli cu autoritatea. În ultima zi, joi 23 ianuarie, programul include două proiecţii, O scurtă istorie Astra Film (regia Carmen Vidu), povestea celor 20 de ani de festival narată de Dumitru Budrala, director AFF, şi Afacerea Tănase.

Leapşa pe murite (regia Ionuţ Teianu), câştigător al premiului special acordat documentarului românesc, care reconstituie unul dintre cele mai răsunătoare cazuri de asasinat comandat cu iz politic din perioada ceauşistă.

Astra Film Festival

Afişul „Astra Film Festival on tour”

La proiecţii vor fi prezenţi Ileana Bîrsan (critic de film), Dumitru Budrala (director AFF) şi Csilla Kato (director de programe AFF).

În weekend, între 24 și 26 ianuarie 2014, MNȚR continuă seria proiecțiilor de documentare din competiția oficială AFF 2013.

În prima zi, de la ora 18:30, publicul va putea viziona filmele O scurtă istorie Astra Film şi Mathew’s Laws (regia Marc Schmidt), marele câştigător la AFF 2013.

Sâmbătă, 25 ianuarie, de la ora 17, pe marele ecran ajung poveşti intime locale, precum My German Children(regia Tom Pauer) şi Dancing Alone (regia Biene Pilavci) – premiul pentru cel mai bun film documentar din competiţia internaţională; dar şi subiecte de interes global, Google and the World Brain (regia Ben Lewis), un film despre proiectele controversate desfăşurate cu ușile închise de gigantul Google.

Duminică, 26 ianuarie, de la ora 15, vor fi proiectateBlestemul gazelor de şist (regia Lech Kowalski), unul dintre cele mai aclamate filme din 2013 care dezbate un subiect fierbinte de actualitate, Cântece pentru un muzeu (regia Eliza Zdru), Speranţe la vânzare (regia Cecilia Felmeri) şi Ion (regia Olivier Magis).

Astra Film Festival

Astra Film Festival: Cântece pentru un muzeu, regia Eliza Zdru

2014 se anunţă un an plin pentru Astra Film Sibiu, care a sărbătorit recent 20 de ani de existenţă.

Festivalul va continua să călătorească prin toată ţara şi va ajunge în curând şi la Timişoara, Cluj-Napoca, Târgu Mureş sau Iaşi.

În tradiția anilor trecuți, în fiecare joi de la ora 19, spectacolul lumii se poate vedea pe marele ecran și la Cinemateca Astra Film din Sibiu.

O nouă ediție a festivalului va avea loc între 13 și 19 octombrie 2014.

Foto cu Astra Film Festival – cinemagia

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.