Attila Vizauer: „Reacția oamenilor care află de Festivalul Grand Prix Nova este extraordinară“
https://www.ziarulmetropolis.ro/attila-vizauer-reactia-oamenilor-care-afla-de-festivalul-grand-prix-nova-este-extraordinara/

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediţie a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reuneşte 44 de producţii teatrale radiofonice din 21 de ţări participante. Audiţiile spectacolelor au accesul gratuit şi se desfăşoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru şi divertisment al Societăţii Române de Radiodifuziune.

Un articol de Judy Florescu|17 iunie 2014

Judy Florescu: Câte țări sunt în competiția festivalului internațional de teatru radiofonic, Grand Prix Nova?

Attila Vizauer: Sunt 21 de țări participante și 44 de producții, care vin din toată lumea. Anul acesta am avut surpriza foarte plăcută de a primi și producții din Statele Unite. Ei în general sunt cunoscuți ca fiind foarte buni în producțiile de teatru radiofonic.

Care este tematica festivalului?

Inovația. Preselecța a fost făcută în funcție de această tematică. Au fost selecționate acele producții care sunt într-adevăr inovatoare, fie la nivel de concept, de scenariu, fie la nivel de viziune regizorală sau la nivel de sound-design.

Care este procedura de premiere?

Sunt două secțiuni: radio-drama, adică piese de teatru radiofonic de până în 60 de minute, și short-forms, această secțiune este dedicată pieselor foarte scurte, mai mici de 10 minute.

Este o formulă foarte interesantă, în care cei care realizează spectacole radiofonice de acest gen găsesc ori povestiri foarte scurte ori trec înspre a concepe eseuri radiofonice. Unele dintre ele sunt eseuri radiofonice fără nici o replică sau cuvânt, este o poveste întreagă construită numai și numai din sunet și muzică.

Cine formează juriul festivalului Grand Prix Nova?

Anul acesta, juriul este format din: Idalberto Fei (dramaturg și regizor italian), Marina Bagdasaryan (producătoare, scenaristă, dramaturg și critic de teatru de la Radio Cultural din Moscova), Alison Hindell (șefa departamentului radio-drama de la BBC).

Avem și doi membri din România: Cristina Modreanu, critic de teatru, membru UNITER și reprezentantă a comunității teatrale românești, și Domnica Țundrea, cunoscut redactor și producător de spectacole radiofonice al Radio România.

În ce constă mai exact festivalul de teatru radiofonic?

În 5 zile de jurizare, 16, 17, 18, 19, 20 iunie, a spectacolelor de teatru radiofonic. Vineri se va încheia sesiunea de audiții, iar sâmbătă la Palatul Elisabeta va avea loc festivitatea de decernare a premiilor. Festivalul este organizat de Radio România sub înaltul patronaj al Principesei Margareta.

Audițiile sunt deschise și publicului?

Da, absolut. Este intrare liberă. Audiția este un lucru foarte interesant și provocator, un eveniment unic în România. La Hotel Grand Continental există o sală de audiții unde se ascultă piesele de teatru, iar textele sunt scrise pe partea stângă pe numărul par al paginii în limba originală, iar pe partea dreaptă pe numărul impar al paginilor în limba engleză.

Așadar, se poate urmări desfășurarea fiecărui spectacol pe textul în limba engleză. Repere sunt nu numai replicile, ci și efectele, sunetele importante din spectacol, astfel încât atunci când auzi decolarea unui avion acolo pe text este trecut în italice.

Cum pot asculta spectacolele cei care nu sunt în București?

Cei care nu sunt în București sau cei care nu au timp să ajungă în Sala de conferințe Nicolae Grigorescu de la Grand Hotel Continental pot asculta pe site-ul radiofonic eteatru.ro toate spectacolele. Vor fi postate fișierele audio și fișierele în format pdf cu scenariul în limba engleză.

Care este importanța Festivalului Grand Prix Nova?

Cred că este benefic pentru tot ce reprezintă fenomen de teatru radiofonic în România, și nu numai în România. Reacția oamenilor care află de acest festival este extraordinară.

În mod surprinzător pentru noi sunt foarte multe înscrieri, ceea ce pe noi ne onorează. Suntem deja la a doua ediție ca număr de participanți, ca număr de selecție, la nivelul marilor festivaluri care au deja zeci de ani vechime, cum e Prix Europa sau Prix Italia. Interesul față de un festival de teatru radiofonic este foarte important.

Teatrul radiofonic este adresat și tinerei generații?

Da. În afară de faptul că suntem în căutare de inovație, în căutare de noi formule de expresie, ceea ce evident toate aceste lucruri sunt cu scopul de a găsi formule atractive pentru generația tânără. Noi ținem foarte mult la producția de calitate a teatrului radiofonic, iar calitatea este asigurată de regizor, sound-designer, regizor muzical, în primul rând de actori. Actorii sunt cei care dau marca unei mari realizări în teatru, în general, și în teatrul radiofonic, în special.

Foto cu Attila Vizauer – Maria Ştefănescu



05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.