Attila Vizauer: „Reacția oamenilor care află de Festivalul Grand Prix Nova este extraordinară“
https://www.ziarulmetropolis.ro/attila-vizauer-reactia-oamenilor-care-afla-de-festivalul-grand-prix-nova-este-extraordinara/

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediţie a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reuneşte 44 de producţii teatrale radiofonice din 21 de ţări participante. Audiţiile spectacolelor au accesul gratuit şi se desfăşoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru şi divertisment al Societăţii Române de Radiodifuziune.

Un articol de Judy Florescu|17 iunie 2014

Judy Florescu: Câte țări sunt în competiția festivalului internațional de teatru radiofonic, Grand Prix Nova?

Attila Vizauer: Sunt 21 de țări participante și 44 de producții, care vin din toată lumea. Anul acesta am avut surpriza foarte plăcută de a primi și producții din Statele Unite. Ei în general sunt cunoscuți ca fiind foarte buni în producțiile de teatru radiofonic.

Care este tematica festivalului?

Inovația. Preselecța a fost făcută în funcție de această tematică. Au fost selecționate acele producții care sunt într-adevăr inovatoare, fie la nivel de concept, de scenariu, fie la nivel de viziune regizorală sau la nivel de sound-design.

Care este procedura de premiere?

Sunt două secțiuni: radio-drama, adică piese de teatru radiofonic de până în 60 de minute, și short-forms, această secțiune este dedicată pieselor foarte scurte, mai mici de 10 minute.

Este o formulă foarte interesantă, în care cei care realizează spectacole radiofonice de acest gen găsesc ori povestiri foarte scurte ori trec înspre a concepe eseuri radiofonice. Unele dintre ele sunt eseuri radiofonice fără nici o replică sau cuvânt, este o poveste întreagă construită numai și numai din sunet și muzică.

Cine formează juriul festivalului Grand Prix Nova?

Anul acesta, juriul este format din: Idalberto Fei (dramaturg și regizor italian), Marina Bagdasaryan (producătoare, scenaristă, dramaturg și critic de teatru de la Radio Cultural din Moscova), Alison Hindell (șefa departamentului radio-drama de la BBC).

Avem și doi membri din România: Cristina Modreanu, critic de teatru, membru UNITER și reprezentantă a comunității teatrale românești, și Domnica Țundrea, cunoscut redactor și producător de spectacole radiofonice al Radio România.

În ce constă mai exact festivalul de teatru radiofonic?

În 5 zile de jurizare, 16, 17, 18, 19, 20 iunie, a spectacolelor de teatru radiofonic. Vineri se va încheia sesiunea de audiții, iar sâmbătă la Palatul Elisabeta va avea loc festivitatea de decernare a premiilor. Festivalul este organizat de Radio România sub înaltul patronaj al Principesei Margareta.

Audițiile sunt deschise și publicului?

Da, absolut. Este intrare liberă. Audiția este un lucru foarte interesant și provocator, un eveniment unic în România. La Hotel Grand Continental există o sală de audiții unde se ascultă piesele de teatru, iar textele sunt scrise pe partea stângă pe numărul par al paginii în limba originală, iar pe partea dreaptă pe numărul impar al paginilor în limba engleză.

Așadar, se poate urmări desfășurarea fiecărui spectacol pe textul în limba engleză. Repere sunt nu numai replicile, ci și efectele, sunetele importante din spectacol, astfel încât atunci când auzi decolarea unui avion acolo pe text este trecut în italice.

Cum pot asculta spectacolele cei care nu sunt în București?

Cei care nu sunt în București sau cei care nu au timp să ajungă în Sala de conferințe Nicolae Grigorescu de la Grand Hotel Continental pot asculta pe site-ul radiofonic eteatru.ro toate spectacolele. Vor fi postate fișierele audio și fișierele în format pdf cu scenariul în limba engleză.

Care este importanța Festivalului Grand Prix Nova?

Cred că este benefic pentru tot ce reprezintă fenomen de teatru radiofonic în România, și nu numai în România. Reacția oamenilor care află de acest festival este extraordinară.

În mod surprinzător pentru noi sunt foarte multe înscrieri, ceea ce pe noi ne onorează. Suntem deja la a doua ediție ca număr de participanți, ca număr de selecție, la nivelul marilor festivaluri care au deja zeci de ani vechime, cum e Prix Europa sau Prix Italia. Interesul față de un festival de teatru radiofonic este foarte important.

Teatrul radiofonic este adresat și tinerei generații?

Da. În afară de faptul că suntem în căutare de inovație, în căutare de noi formule de expresie, ceea ce evident toate aceste lucruri sunt cu scopul de a găsi formule atractive pentru generația tânără. Noi ținem foarte mult la producția de calitate a teatrului radiofonic, iar calitatea este asigurată de regizor, sound-designer, regizor muzical, în primul rând de actori. Actorii sunt cei care dau marca unei mari realizări în teatru, în general, și în teatrul radiofonic, în special.

Foto cu Attila Vizauer – Maria Ştefănescu



20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.