Atunci când moare Robin Williams
https://www.ziarulmetropolis.ro/atunci-cand-moare-robin-williams/

Când eram mai tânăr începusem să scriu o nuvelă în care toţi oamenii care se sinucideau ajungeau în rai, unde însuşi Bunul Dumnezeu îi întâmpina călduros şi îi felicita, ca pe singurii care înţeleseseră cu adevărat calea. Luciditatea îi îndemna pe toţi la decenţa gestului final.

Un articol de Andrei Crăciun|13 august 2014

Erau acolo, în raiul acela, poeți, ingineri, gospodine, adolescenți, curve, îndrăgostiți, clovni, ba chiar și copii. Îi simțeam pe toți aproape. Încercam să îi înțeleg, să îi explic, să le dau dreptate, să îi neg, să îi povestesc ca pe oameni, nu ca pe personaje ale unei ficțiuni.

Mult mai târziu mi-am regăsit o idee, aș spune chiar Constituția vieții mele, la mătușa unei scriitoare geniale care s-a sinucis și ea, foarte tânără. Fraza era, în spiritul ei, aceasta: „Fiecare om are un motiv ca să moară”. Am renunțat să o mai termin. Nu m-am simțit demn de ea, deși era desigur o lucrare minoră, dar scandaloasă, căci dintre toate formele de totalitarism, aceasta, impunerea vieții, fericirea obligatorie, oda existenței cu orice preț, este cea mai agresivă. Nu te joci cu arhanghelii vieții. Nu ai voie.

Moartea, ultima noastră afacere privată, este atât de murdărită de gura lumii încât de fiecare dată îți vine să îi dai dreptate bietului sinucigaș, să îl îmbrățișezi, fie și în vis, ca pe un frate. Vom trăi – fie și cu forța. Raiul e aici. O înspăimântătoare uniformitate a gândirii străbate, chiar acum, mapamondul.

Actorul plecat, unul dintre puținii noștri contemporani care chiar a existat, a preferat liniștea, e o alegere în fața căreia nu se cuvine nimic altceva în afara unei tăceri. De unde atâta lipsă de respect în fața intimității alegerii unui om? Cum ne-o permitem? Cine suntem?

Moartea lui Robin Williams ne-a prins nepregătiți, dar, uite, radicali. Cu ce drept? De ce confiscăm aceste dispariții? Actorul ne-a oferit destul din el însuși, a fost generos, ni s-a dăruit risipitor, îl știm în atâtea ipostaze pe care ne putem sprijini când ne va fi greu în tunelurile proprii.

A fost acel băiat care n-a vrut să mai crească, a fost acel psiholog vorbind cu sinceritate până și despre importanța bășinilor în viața de cuplu, a fost și acea femeie în casă, fără de care nu mai putem gândi comedia timpurilor noastre, a fost în societatea poeților dispăruți. A căzut în patima alcoolului, a făcut pași pe drumul care nu duce nicăieri, și-a îndurat umbrele, iar la sfârșit s-a eliberat. Pentru un destin, ar trebui să fie suficient. Chiar nu e nevoie și de noi în piesa aceasta.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.