Banii de la CNC, festivalurile fantomă şi „Peştişorul de Aur“
https://www.ziarulmetropolis.ro/banii-de-la-cnc-si-pestisorul-de-aur/

Nemulţumiţi de felul în care au fost alocate fondurile de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), directorii marilor festivaluri de film, precum Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Alexandru Solomon, cer demisia Consiliului de Administraţie al instituţiei

Un articol de Adina Scorţescu|19 aprilie 2013

Pe lista proiectelor declarate neeligibile de către Centrul Național al Cinematografiei (CNC), în urma concursului pentru acordarea de sprijn financiar nerambursabil, se află un număr mare de festivaluri specializate, care se bucură de renume și – spun organizatorii – de un public suficient de numeros pentru a-și justifica existența. Asta în timp ce unor festivaluri-fantomă, ca de exemplu „Peştişorul de Aur“, li s-a acordat finanțarea.

În timpul discuției de ieri, din cadrul Festivalului Internațional de Film București, directorii festivalurilor TIFF, Luna Plină, One World, B-EST, Anim’est, NexT și KINOdiseea au solicitat Ministerului Culturii demisia Consiliului de Administrație al CNC.

Ada Solomon, director NexT : „Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT“

„Mi se pare că lipsa de expertiză, pe lângă lucrurile legate de buna voință sau reaua voință față de unii sau de alții, e un lucru care lipsește și că ne întoarcem din nou la problema fundamentală, care nu e legată de câți bani sunt disponibili, ci de oamenii care îi gestionează.

Pentru mine, un lucru care e complet aberant, este lipsa aprecierii dimensiunii curatoriale a evenimentului respectiv, de către experți în domeniul cultural. Pentru că, până la urmă, orice festival este un eveniment cultural, cu o domensiune curatorială, în primul rând. Compar cu ce se întâmplă la Ministerul Culturii. La Ministerul Culturii, pentru alegerea proiectului care reprezintă România la Bienala de la Veneția, se constituie o comisie de experți din domeniu, din care doi sunt experți străini, și care analizează toate proiectele în dimensiunea pe care o propun, în conținut versus costuri.

Aici nu se analizează în niciun fel: nici cine sunt oamenii care-l fac, nici care e mesajul pe care-l pun, nici ce rezultate au avut înainte… pentru că, totuși, lucrurile ar trebui să crească. Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT și presupun că asta s-a întâmplat cu majoritatea evenimentelor. Uitându-mă eu în urmă la ce se întâmpla la prima ediție și la ce înseamnă Next astăzi, mi se pare că e o diferență dovedită.“

Tudor Giurgiu, director TIFF: „Aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!“

„Între 2007 și 2013 am identificat peste 1.500. 000 de euro, bani aruncați pe festivaluri fantomă – Chitila Film Fest, Festival de scurtmetraj la Reșita, Zilele Filmului Sârb în România, Festivalul Punguța cu doi bani, «Peștișorul de aur».

Cineva a propus acum câțiva ani: «Dom’le, hai sa ne uităm câte din festivalurile astea au site». Paradoxul e că, dacă ne uităm chiar și acum pe toate festivalurile finanțate, veți vedea festivaluri care nu au niciun site, nicio broșură, niciun material… Acum câțiva ani am încercat să aflu informații despre un festival la Galați, Future Movie care era numit festivalul efectelor digitale și vizuale… aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!”

Oana Giurgiu, organizator al festivalului Luna Plină: „Eu m-aș revolta mai sangvin“

„Aș vrea să și trag la răspundere pe cineva pentru «Peștișorul de Aur», pe bune. Săptămâna trecută, la Istanbul, la festivalul de film, s-au legat ăia de garduri pentru că se demolează un cinematograf. Adică vedeai mari regizori din Turcia și producători, udați din cap până-n picioare de tunurile de apă, pentru că s-au dus să protesteze pentru că un cinematograf se închide. Noi stăm relaxați în general pentru orice comunicat de presă de la CNC, de la ICR sau de mai știu eu unde. Nu mi se pare OK, adică m-aș duce și as sta acolo în față, să vină cineva să zică ceva.”

Alexandru Solomon, director One World: „Consiliul CNC să-şi dea demisia“

„Consiliul trebuie să-și asume răspunderea pentru toate aceste lucruri din ultimii ani și, eu personal, cred că trebuie să-și dea demisia și să plece odată cu domnul Șerbănescu.

Am fost cu Florin Iepan în ziua în care era anunțat Consiliul de Administrație și am vrut să intrăm (pentru că aveam câte un proiect – și el prin Documento, și eu prin One World Romania) să ne susținem proiectele. Este o ședință, în fond, a unei instituții publice. Am ajuns acolo la ora la care era anunțat că are loc şedința Consiliului, domnul Șerbănescu a ieșit din sală și mi-a zis că notele s-au dat, deci nu mai avem ce să susținem. Deși am văzut că în sală erau cinci din cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și aveau dosarele în față.“

Codruța Crețulescu, coordonator B-EST: „E nedrept pentru cei care muncesc“

„Pentru un om din exterior, care nu este informat de niciun fel, se uită pe lista asta și lui îi iese, trăgând linie, că «Peștișorul de Aur» e un festival făcut cum trebuie, că de aia e finanțat și Anim’estul este o șușă, că de asta nu-i finanțat. Ori asta este foarte nedrept pentru cei care muncesc“.

Foto: B-EST

19
/02
/14

"Killing Time", cel de-al treilea lungmetraj scris şi regizat de Florin Piersic Jr, va fi distribuit de compania Drei-Freunde în cinematografele din Germania începând cu data de 20 februarie, urmând ca acesta să fie lansat şi în Austria şi Elveţia.

18
/02
/14

După un început de an sărac în filme de autor pe marile ecrane, a venit momentul pentru trei astfel de producţii de pe trei continente diferite, premiate la mari festivaluri. O bună alternativă la produsele hollywoodiene mai mult sau mai puţin inspirate.

17
/02
/14

SF-ul „Gravity„, de Alfonso Cuaron, a fost marele câştigător la ediţia de anul acesta a premiilor BAFTA, fiind recompensat cu şase trofee, inclusiv cele pentru cel mai bun film britanic şi cel mai bun regizor. Nominalizat la 11 categorii de premii, „Gravity 3D: Misiune în spaţiu” a mai primit trofeele pentru cele mai bune efecte […]

16
/02
/14

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor - viziunea despre America.

15
/02
/14

„Black Coal, Thin Ice”,  filmul cineastului chinez  Yinan Diao, a câştigat premiul Ursul de Aur pentru cel mai bun film la cea de-a 64-a ediţie a Festivalului de la Berlin. Din cele 20 de filme din competiție, trei au fost chinezești, iar două dintre acestea au câștigat premii. „E foarte greu de crezut că acest […]

15
/02
/14

Regizorul Radu Gabrea, al cărui film "Lindenfeld" a fost proiectat în avanpremieră, la Institutul Cultural Român din Berlin, spune că pelicula sa este prima care povesteşte "momente total ascunse din istoria României", precum "deportarea saşilor, nemţilor în Siberia". În rolurile principale: Victor Rebengiuc, Ion Caramitru şi Mircea Diaconu.

15
/02
/14

România se numără printre cele opt ţări europene în care, în 2013, s-a înregistrat o creştere a numărului de spectatori în cinematografe, fiind vândute cu 13,8% mai multe bilete, în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul tichetelor de cinema vândute a scăzut cu 4,1%.

14
/02
/14

Idile, trădări în amor, răzbunări sângeroase, personaje bizare și fantezii îndrăznețe – spectatorii le vor regăsi în două dintre programele speciale ale celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (3 – 7 aprilie), NexT Is Love și Next Look.

14
/02
/14

Metropolis Film vă invită luni, 17 februarie, de la ora 21.00, în Control, la proiecţia lungmetrajului românesc Ryna, povestea unei adolescente din Sulina care se zbate să-şi găsească identitatea lângă un tata care îi anulează feminitatea.

13
/02
/14

“De ce ar fi mai nefiresc să vezi un penis penetrând un vagin decât o lingură cu budincă intrând într-o gură? Dacă Melancholia e cel mai romantic film al lui Lars von Trier, Nymphomaniac este ca şi cum un pictor şi-ar fi aruncat pe pânză toate ideile care i-au trecut vreodată prin cap”, spune suedezul Stellan Skarsgard, rolul masculin principal din Nymphomaniac.

12
/02
/14

Cosmina Stratan și-a încercat norocul la Actorie după ce a văzut câteva spectacole la Teatrul Metropolis. Pe vremea aceea lucra în televiziune și i-a solicitat un interviu lui Mungiu, care tocmai câștiga un premiu la Cannes. Nu știa că peste doar câțiva ani sub îndrumarea aceluiași regizor va fi recompensată tot la Cannes pentru “cea mai bună interpretare”. Cum a început de fapt povestea de succes a Cosminei aflăm chiar de la aceasta, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis.

12
/02
/14

Timp de o lună şi jumătate, între 1 martie și 12 aprilie, Caravana Docuart va prezenta filme precum „aici adică... acolo“, în regia Laurei Căpăţână Juller, şi „Exploratorul“, de Titus Muntean şi Xantus Gabor, în cinci oraşe din ţară.

11
/02
/14

Considerată o legendă a Hollywoodului, Shirley Temple a încetat din viaţă la vârsta de 85 de ani, din cauze naturale, în locuinţa ei din Woodside, California. Actriţa a devenit celebră încă din copilărie, în anii ’30, graţie rolurilor interpretate în filmele "Bright Eyes", "Stand Up and Cheer" şi "Curly Top".