BIEFF 2019 – scurtmetraje premiate la cele mai recente mari festivaluri
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-2019-scurtmetraje-premiate-la-cele-mai-recente-mari-festivaluri/

Conectat în parmanenţă la pulsul celor mai importante evenimente europene dedicate cinematografiei, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF aduce în premieră pe marile ecrane din România scurtmetrajele premiate la cele mai recente ediţii ale marilor festivaluri.

Un articol de Petre Ivan|30 octombrie 2019

După succesul primelor ediții, numărul titlurilor prezentate în programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals, una dintre cele mai populare secțiuni ale festivalului, se dublează în acest an. Cele 11 filme premiate la Cannes, Berlinale, Locarno, Rotterdam, Sarajevo, Tampere și Clermont-Ferrand vor depăși așteptările publicului între 6 și 10 noiembrie, testând conexiunile personale cu locurile, oamenii și evenimentele care ne-au marcat evoluția.

Bilete și abonamentele pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului au fost puse în vânzare și sunt disponibile online pe: http://bit.ly/BIEFF9

BIEFF s-a poziționat încă de la prima ediție în peisajul cultural autohton ca fiind singurul festival din România care oferă anual publicului cinefil ocazia unică de a urmări scurtmetraje noi, premiate cu cele mai prestigioase distincții. Inclus în selecția din acest an, The Distance Between Us and the Sky vine de la Cannes, unde a fost distins recent cu Palme d’Or și Queer Palm pentru Cel mai bun scurtmetraj. O fantezie amoroasă născută din întâlnirea nocturnă întâmplătoare a doi străini într-o benzinărie, filmul multi-premiatului regizor Vasilis Kekatos construiește un mic univers posibil, în care protagoniștii visează să ajungă la cer, deși par blocați în planul terestru. De la ediția din 2018, unde a fost recompensat cu același premiu, ajunge în România All These Creatures, povestea unei familii de origine africană, emigrată în Australia. Filmul lui Charles Williams urmărește șirul amintirilor puternic senzoriale ale fiului celui mare, martor la degradarea sănătății mintale a tatălui său, utilizând simboluri religioase pentru a augmenta atmosfera catastrofală a celor întâmplate.

Câștigătorul din acest an al Ursului de aur pentru scurtmetraj la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, Umbra minimizează distanța dintre Soare și obiectele aflate la capătul opus al luminii, într-un dialog al privirilor. Comparat de critici cu filmele lui Kubrick, scurtmetrajul regizat de Florian Fischer și Johannes Krell propune o contemplare asupra spațiului și explorării sale

Două lumi antagonice se întâlnesc în The Labyrinth, filmul premiat la Locarno în 2018 cu Pardi di domani Best Direction Prize. Scurtmetrajul regizat de Laura Huertas Millán urmărește povestea conacului construit de regele cartelurilor columbiene Evaristo Porras, o replică a celui din serialul de televiziune Dynasty. Îmbinând fragmente din celebra producție americană cu filmări ale ruinei în starea sa actuală, cineasta subliniază existența a două moduri paralele de reprezentare a unei realități construite și ilustrează influența culturală pe care Statele Unite o au asupra Americii de Sud.

The Labyrinth, r. Laura Huertas Millán

„Ce se întâmplă cu lucrurile din spatele ferestrelor care trec pe lângă noi atunci când călătorim?” Regizorul Pang-Chuan Huang a încercat să găsească un răspuns la această întrebare în Last Year When the Train Passed By, premiat anul acesta la Clermont-Ferrand, în competiția experimentală Labo. Pornind de la o serie de peisaje captate pe film, realizate în timpul propriilor călătorii cu trenul, artistul inițiază un proces de explorare a vieților surprinse în trecere, îmbrăcându-le într-o poezie a cotidianului. În același decor se desfășoară și Retour, cel de-al doilea scurtmetraj pe care îl semnează, distins în 2018 cu același premiu. Printr-un foarte bine dezvoltat simți al percepției, regizorul taiwanez reușește să folosească aceleași lungi călătorii cu trenul, de data aceasta ca pe o premisă comună a două povești, din două ere diferite, care se desfășoară simultan.

Perspectiva asupra unui fenomen se dedublează și în I Signed the Petition, bazat pe o conversație telefonică personală, peste mări, dintre regizorul palestinian Mahdi Fleifel și o cunoștință de-a sa de aceeași naționalitate. Bântuit de o angoasă puternică după ce a semnat o petiție care cere formației lui Thom Yorke să nu cânte în Israel, autorul se lansează într-o dezbatere pe marginea a ceea ce înseamnă să fii palestinian, modul în care semnarea unei petiții te poate face ținta diferitelor sisteme de control și relevanța acțiunilor politice din ziua de astăzi. Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, în 2018, filmul a fost distins cu Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj la Visions du Réel.

CASTLE TO CASTLE, r. Emmanuel Marre

În Castle to Castle avem de-a face cu un personaj carismatic, închis în sine, pe care îl urmărim în două dimensiuni ale vieții sale, una personală, cealaltă politică. Povestea ilustrată de Emmanuel Marre, premiată în 2018 cu Pardino d’oro și Young Jury Prize la Locarno urmărește impactul alegerilor prezidențiale asupra cetățenilor francezi din generații și medii sociale extrem de diferite.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.