BIEFF / Filmele consacrate la Oberhausen, în premieră la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-filmele-consacrate-la-oberhausen-in-premiera-la-bucuresti/

BIEFF continuă programul de succes prezentat în colaborare cu una dintre cele mai importante manifestări culturale axate pe experimentul cinematografic: Programul Special Oberhausen, dedicat în acest an femeilor regizor, cărora le-au revenit majoritatea premiilor la Oberhausen 2014.

Un articol de Petre Ivan|21 octombrie 2014

BIEFF / Trecând de la metafizic la tangibil, cele patru filme premiate ce compun programul The Female Gaze – Cinematic Confessions by Women dărâmă barierele dintre film şi spectator: publicul experimentează un intens sentiment de intimitate, care invită la o observație analitică, dar totodată emoțională, a condiției existențiale a feminității.

Programul este oferit cinefililor bucureșteni cu sprijinul Goethe-Institut.

Un portret liric al identității grecești, câștigătorul Premiului ARTE (Oberhausen 2014) RETURN TO AEOLUS STREET de Maria Kourkouta începe confesionalul programului navigând printre fantomele rătăcite ale istoriei ce tânjesc după vitalitatea vieții.

Fragmente extrase din filme populare grecești ale anilor ‘50 sunt suprapuse și încetinite într-un clar-obscur graţios, în timp ce pasaje poetice sunt întrepătrunse cu notele unor melancolice piese de pian. Rezultatul este o privire hipnotică asupra conștiinței colective care-și resuscitează memoria și revigorează dorința adormită.

„SEVEN TIMES A DAY WE COMPLAIN ABOUT OUR FATE AND AT NIGHT WE GET UP TO AVOID OUR DREAMS de Susann Maria Hempel (votat Cel mai bun film din Competiția germană la Festivalul de Film Oberhausen) îşi întoarce privirea către psihicul traumatizat al unui copil, victimă a abuzurilor dintr-un orfelinat.

Îmbrățișând pe deplin forma sa subiectivă, Hempel citeşte confesiunile intime de jurnal, alegând să se retragă și mai mult în mintea personajului ei, construind o

RETURN TO AEOLUS STREET, de Maria Kourkouta

RETURN TO AEOLUS STREET, de Maria Kourkouta

mizanscenă plină de bric-a-brac-uri fantasmagorice. Fermecătorul teatru de păpuși al lui Hempel descrie în mod inedit abuzul psihologic și fizic, atrăgând spectatorul în vârtejul minții protagonistului.” (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

O concluzie celebratoare la perspectiva introspectivă a programului, A MILLION MILES AWAY (laureat al Premiului ZONTA la Oberhausen) vorbește despre anxietatea reprimată a adolescenței.

Un portret viu al maturizării feminine, scurtmetrajul lui Jennifer Reeder are ca protagonist o profesoară mai nesigură pe sine chiar decât elevele adolescente din clasa ei de muzică. Momente de realism magic transformă narațiunea filmului într-o experiență cu totul terapeutică, atunci când armoniile vocale ale fetelor îi readuc profesoarei sentimentul încrederii în sine.

Precum o papușă Matryoshka a diferitelor straturi de nesiguranță și neliniște, filmul lui Reeder dezvăluie și onorează copilul din interiorul nostru, în ritm de armonii heavy metal.

Foto: BIEFF – bieff.ro

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

13
/03
/17

Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate.

12
/03
/17

Scris înainte de 1989, filmat în 1990 şi apărut în 1991, "A unsprezecea poruncă", doar inspirat din cartea "Patimile după Piteşti" a lui Paul Goma, este o prezenţă bizară în filmografia lui Mircea Daneliuc. Filmul este disponibil gratuit pe platforma Cinepub.

10
/03
/17

CRONICĂ DE FILM O binevenită gură de aer proaspăt în cinematografia de limbă română aduce tânăra regizoare Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania. Prezentat la San Sebastian, promiţătorul său debut, „Vânătoare”, le are în distribuţie pe Corina Moise, Iulia Lumânare şi Iulia Ciochină, în roluri de prostituate.

10
/03
/17

Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

10
/03
/17

Timp de aproape o jumătate de secol, Jean-Marie Straub şi Danièle Huillet au realizat câteva zeci de filme, cu o cadență de un film pe an, o mare parte adaptări inspirate de arta europeană, abordând teme din literatură, muzică, pictură.

09
/03
/17

Cum ar trebui să li se predea religia copiilor și adolescenților? Cât de necesară este educația sexuală în școli? Și ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societății? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale și în România - puse în discuție de filmul „(M)ucenicul”/ „The Student”, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

08
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Premiului Oscar pentru cel mai bun film, „Moonlight”/„În lumina lunii”, regizat de americanul Barry Jenkins, este o dramă impresionistă care încearcă să mizeze pe un anume intimism, în detrimentul unei eventuale cronici sociale. Însă nu se eliberează de unele şabloane.

08
/03
/17

Ana a teminat recent filmările la primul ei lungmetraj american, „Induced Effect”, în care l-a avut ca partener pe Eric Roberts și a început repetițiile la „Upstart”, un show TV despre realizarea unui Start-Up YouTube Channel. Între filmări, a finalizat un pictorial care celebrează actrițe îndrăgite de publicul român.

06
/03
/17

Ion Dichiseanu, unul dintre cei mai iubiți actori români, va primi „Premiul pentru Întreaga Carieră” în cadrul celei de-a XI-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc luna aceasta, pe 21 martie 2017, la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București.

05
/03
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei românești a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.