BIEFF – program cu filme premiate la Oberhausen
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-program-cu-filme-premiate-la-oberhausen/

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

Un articol de Andrada Văsii|25 octombrie 2013

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

După succesul de care s-a bucurat în 2012 la BIEFF, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen revine la Bucureşti. Binecunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului şi aflat la cea de-a 60-a ediţie, Festivalul de la Oberhausen (Germania) este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internaţional.

În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman şi George Lucas.

„Scurtmetrajul este un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor”, declara Roman Polanski.

Cu sprijinul Goethe-Institut, BIEFF prezintă câteva filme care au fost apreciate la ediţia din 2013 a festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice şi culturale de mare actualitate.

Poveşti marcante pe ecranele BIEFF

Distins cu premiul juriului ecumenic la Oberhausen, „Nation Estate”, o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluţie inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu: întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori colosal.

Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Naşterii Domnului din Betleem. Călătoriile de la un oraş la altul, altădată atât de dificile din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul.

Cu amestecul său de scenografie glossy obţinută în CGI, personaje interpretate de actori şi muzică electronică arabă, filmul de la BIEFF 2013 este un deliciu vizual, care oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al naţiunii palestiniene, forţate să construiască pe verticală, din cauza constrângerilor politice şi geografice.

Citiţi şi: BIEFF revine

Distins cu premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, „Buffalo death mask” este un jurnal poetic, filmat pe 16 mm, „ce documentează şi pune sub semnul întrebării percepţia clişeizată asupra a ce înseamnă să trăieşti cu SIDA, de la abjecţia carnală la spiritualitatea incandescentă.

O meditaţie – vizuală, verbală şi tactilă – ecstatică despre supravieţuire, doliu, memorie, dragoste şi comunitate. O conversaţie între Mike Hoolboom şi artistul vizual Stephen Andrews, ambii supravieţuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, pluteşte peste ceea ce pare să fie un Toronto visat şi câteva dintre fantomele sale”, spunea Tom Waugh.

Tot despre această peliculă, juriul de la Oberhausen a declarat că este „un film tulburător, cald, despre cum pierderea celor iubiţi presupune şi pierderea unei părţi din sine”.

BIEFF

„Off-white Tulips“- scurtmetraj participant la BIEFF

„Off-white tulips” din cadrul BIEFF este un eseu-video gândit ca un dialog ficţional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influenţă socială), ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărţi poştale şi bucăţi de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul ale scriitorului, şi reprezentări ale unor iconuri pop americane şi turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative.

Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului transnaţional sau a statuturilor politice ale comunităţii LGBT, cât şi o dovadă emoţionantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale cuiva pe care nu îl cunoaştem ne pot influenţa istoriile personale.

O experienţă contemplativă, marca BIEFF 2013, fascinantul „Mountain in shadow” oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii şi insignifianţa fiinţei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui, notează Mediafax.

Pornind de la albul zăpezii, imaginea devine din ce în ce mai întunecată şi stilizată, aproape de alb-negru, pe măsură ce reprezentarea realistă a muntelui se transformă într-un spaţiu spectral, oniric, generând o trecere dinspre nivelul fizic către cel metafizic. Tratând peisajul ca pe o experienţă tactilă, reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Info:

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte din Capitală, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.

Foto credit: BIEFF

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.