Brexit-ul pe înţelesul începătorilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/brexit-ul-pe-%c3%aen%c5%a3elesul-%c3%aencep%c4%83torilor/

CRONICĂ DE FILM Deşi ieşirea Regatului Unit din UE nu s-a finalizat încă, britanicii au lansat deja un film, producţia de televiziune „Brexit”, regizată de Toby Haynes şi cu Benedict Cumberbatch în rolul principal, care încearcă să reconstituie campania de dinaintea referendumului din 2016. Disponibil pe HBO şi HBO GO.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 februarie 2019

Benedict Cumberbatch, unul din actorii britanici vedetă ai momentului, îl joacă pe Dominic Cummings, strategul politic din spatele principalei campanii în favoarea ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Premierul conservator de atunci, David Cameron, decide organizarea unei consultări populare istorice, pentru ca britanicii să fie întrebaţi dacă vor să rămână sau să iasă din UE.

Filmul nu discută şi motivele (în principal electoral-populiste) pentru care a fost convocat referendumul ce a avut loc în iunie 2016.

Iar rolul, totuşi major, pe care şeful guvernului l-a avut este aproape complet ocultat în film, ceea ce îl face inofensiv şi deloc critic politic. Asta în ciuda eforturilor de caricaturizare a unor politicieni ei înşişi deja caricaturali, ca Nigel Farage (liderul partidului naţionalist UKIP) sau Boris Johnson (atunci primarul Londrei, ulterior ministru de externe).

Bazat pe personaje şi fapte reale, dar aranjate într-o structură ficţională, „Brexit: The Uncivil War” începe cu cooptarea de către o parte a taberei „Leave”, mai onorabilă decât cea a lui Farage, a lui Dominic Cummings, un personaj necunoscut publicului larg.

Dar un personaj aparent celebru în lumea consultanţilor politici, pe care, în buna tradiţie a cinema-ului mainstream care are în centru aşa-numţii geeks, filmul îl portreziează, destul de previzibil, ca fiind nonconformist, diabolic de inteligent, independent, capricios, cinic, dar nu lipsit totuşi de conştiinţa morală a gesturilor sale (aşa cum o arată şi finalul convenţional).

Apoi urmăreşte momentele esenţiale din lunile care au precedat votul, de la stabilirea ideilor centrale ale campaniei (în special sloganul de succes „Take Back Control”) şi până la decizia prezentată ca decisivă, şi extrem de controversată, de a apela la o mică firmă specializată pentru a răspândi milioane de mesaje prin intermediul Facebook, pe baza unor algoritmi complicaţi, către categoria numeroasă a persoanelor indecise sau dezinteresate de tema votului (este menţionat, în treacăt, şi scandalul separat legat de Cambridge Analytica).

Tocmai această luptă câştigată pe mediul online, pe care politicienii tradiţionali par să îl fi ignorat, este prezentată ca fiind punctul cheie al campaniei, cel care ar fi făcut diferenţa.

Indiferent cât de valabilă este o astfel de idee şi în ciuda structurii sale lipsite de inventivitate, filmul surprinde, cu certitudine, una din trăsăturile epocii în care trăim – instrumentalizarea reţelelor de socializare în campanii ce pot avea consecinţe majore, unele nefaste. Este o miză câştigată şi un atu al filmului.

Altfel, Toby Haynes construieşte „Brexit: The Uncivil War” urmând convenţia de televiziune conform căreia, narativ, totul trebuie să fie cât mai clar, pentru a nu rămâne nimic neexplicat, iar asta se face printr-un dialog abundent, pe alocuri greu de urmărit. Apoi, stilistic, filmul trebuie să fie cât mai dinamic şi spectaculos – totul pare să se desfăşoare contracronometru, pe măsura presupusei anverguri a evenimentului.

Pentru asta, sunt introduse, didactic, personaje şi scene al căror scop este să prezinte cât mai multe din poziţionările faţă de referendum, iar filmul se bazează pe opoziţia dintre strategia şi stilul uşor extravagante ale lui Dominic Cummings şi caracterul previzibil al campaniei taberei care a susţinut rămânerea în UE. Este o simplificare, bineînţeles, însă e eficientă în schema dramaturgică propusă. 

Montajul paralel, dominant, şi decupajul extrem de alert, dublate de marcarea scurgerii timpului până la vot, dau filmului un dinamism pe alocuri forţat, menit a reflecta zgmotul (metaforic) despre care Dominic spune că îl aude venind din societatea britanică. Însă senzaţia este că ai mai văzut tratarea asta de multe ori şi că doar subiectul diferă, dar şi că o astfel de abordare mai curând senzaţionalistă este problematică – realitatea este mult mai banală şi mai ambiguă pentru a fi redusă la influenţa unui singur om.

Chiar şi aşa, urmărind povestea acestui personaj, deopotrivă detestabil pentru cinismul său şi lăudabil pentru inteligenţa sa, filmul reuşeşte să defrişeze ceva din complexitatea unui moment care va rămâne în istorie şi ale cărui urmări nu sunt deocamdată clare. 

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.