Bucharest International Dance Film Festival: câștigătorii celei de-a opta ediții
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucharest-international-dance-film-festival-castigatorii-celei-de-a-opta-editii/

Unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival şi-a desemnat câştigătorii duminică seara, pe 11 septembrie.

Un articol de Ziarul Metropolis|13 septembrie 2022

BIDFF 2022 a însemnat patru zile concentrate de competiții de scurtmetraje, lungmetraje în premieră națională, experiențe VR imersive, ateliere interactive, conferințe cu profesioniști din domeniu și tururi cinematografice ghidate.

Bucharest International Dance Film Festival, ediția a VIII-a, este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național – AFCN* și de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022**.

Omari ‘Motion’ Carter (UK), coregraf și percuționist corporal, pasionat de cultura hip hop, fondator al casei de producție The Motion Dance Company, Katia Pascariu (RO) – actriță, performer și activist cultural și Monica Stan (RO) – scenaristă și regizoare, au fost membrii juriului care a decis câștigătorii celei de-a opta ediții. Scurtmetrajele câștigătoare BIDFF ’22 au fost alese din 26 de producții înscrise în cinci mari calupuri: THRESHOLD ZONES, DANGER ZONES, ECTOPIC ZONES și HIP ZONES în Competiția internațională, precum și HYPOTHETICAL ZONES în Competiția națională.

În competiția internațională, unde au participat 21 de scurtmetraje din 25 de țări, premiul pentru Cel mai bun film, în valoare de 1.000 de euro, a fost acordat scurtmetrajului „Isn’t It a Beautiful World”, regizat de Joseph Wilson (UK), o producție jucăușă, îndrăzneață, exploratoare și improvizatoare, care atinge cu curaj tema identității de gen și a imaginii corporale.

Juriul a acordat și o mențiune specială filmului „Trumpets in the Sky”, al regizorului palestinian, stabilit în Liban, Rakan Mayasi, un scurtmetraj inconfortabil, care dovedește profunzime în simplitatea sa, ne confruntă cu lucruri pe care nu le vedem și ne lasă să ne întrebăm dacă există întuneric în bucurie.

Dintre cele cinci scurtmetraje românești selectate în Competiția națională, titlul de Cel mai bun film românesc și un premiu în valoare de 500 euro a fost acordat producției „Dancen”, regizată de Corina Andrian. Potrivit juriului, filmul a ieșit în evidență prin calitatea sa conversațională și intimă și a reușit să creeze o simbioză între corp și spațiu. Claritatea interpreților a purtat juriul într-o călătorie frumoasă, și este un exemplu despre ce putere imensă pot să aibă mișcarea și gesturile mici.

În aceeași secțiune, scurtmetrajul „I Had Been Sleepwalking”, în regia lui Bogdan Balla, a primit mențiunea specială BIDFF, juriul considerând că filmul deschide o discuție despre o istorie care nu este rezolvată complet, și are o atmosferă intimă, care amestecă istoria personală și cea colectivă.

În perioada 8 – 11 septembrie, ediția a 8-a a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) a cuprins peste 25 de evenimente culturale, reunite sub tema (UN)SAFE ZONES/ ZONE (NE)SIGURE. Dedicate publicului și comunităților de artiști, evenimentele au fost organizate în cinci mari secțiuni – BIDFF FILMS, BIDFF SHORTS, BIDFF COMMUNITY, BIDFF IMMERSIVE și BIDFF EXPAND – și au fost găzduite de partenerii festivalului: Institutul Francez (Cinema Elvire Popesco), Cinema Muzeul Țăranului, Centrul Național al Dansului, /SAC @ MALMAISON, Fabrica Grivița, CINEMAX Veranda, Grădina cu Filme – Cinema and More și Centrul Rezidențial pentru persoane vârstnice „Amalia și Șef Rabin Dr. Moses Rosen”.

Timp de patru zile, BIDFF a prezentat mai multe premiere absolute, printre care prima proiecție românească a celui mai nou lungmetraj despre David Bowie – „Moonage Daydream” (r. Brett Morgen), o expoziția VR imersivă cu 7 filme premiate la festivaluri internaționale, un atelier de film de dans interactiv cu artistul britanic Omari ‘Motion’ Carter, trei conferințe interesante cu Kélina Gotman, Bogomir Doringer, Simona Deaconescu și Anda Ionescu, un tur ghidat prin Oborul cinematografic cu scenaristul Adrian Ionescu sau proiectul „Dans pe film pentru vârsta a patra” la Centrul Rezidențial pentru persoane vârstnice „Amalia și Șef Rabin Dr. Moses Rosen”, pregătit alături de ADO – Asociația pentru Artă pentru Drepturile Omului” și coordonat de Paul Dunca/Paula Dunker.

Dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi, regizori de film și artiști din întreaga lume, Bucharest International Dance Film Festival a fost fondat în 2015 de coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu și de producătoarea de film Anamaria Antoci. Evenimentul, unic în peisajul festivalurilor de film din România, militează pentru colaborarea dintre oamenii dansului și oamenii filmului, coagularea unei comunități a creatorilor de film de dans, încurajând excelența, inovația și discursul artistic curajos.

*****

BIDFF este organizat de Asociația Tangaj Collective

Partenerii și gazdele festivalului sunt: Institutul Francez (Cinema Elvire Popesco), Cinema Muzeul Țăranului, CINEMAX Veranda, Grădina cu filme – Cinema & More, /SAC @ MALMAISON, Centrul Național al Dansului București, Fabrica Grivița, ADO – Asociația Artă pentru Drepturile Omului, Centrul Rezidențial pentru persoane vârstnice „Amalia și Șef Rabin Dr. Moses Rosen”.

Susținător: Conceptual Lab by Theo Nissim

Plăcut de Radio Guerrilla

Parteneri media: All About Romanian Cinema, Bookhub, Cinefilia, Cinemap, Ediția de dimineață, E-Zeppelin, FILM NEW EUROPE, Films in Frame, IQAds, Modernism.ro, MovieNews, Munteanu, Observator cultural, PlayU.ro, Spotmedia, The Institute, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți.

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

**Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro . Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB.

Detalii pe: Website | Facebook | Instagram

Foto: Ionuț Rusu, Claudiu Popescu



27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.