București Docuart Fest a premiat documentarul românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucuresti-docuart-fest-a-premiat-documentarul-romanesc/

Festivalul documentarului românesc şi-a desemnat câştigătorii pe 1 octombrie, la gala de premiere Bucureşti Docuart Fest de la Cinemateca Eforie.

Un articol de Liliana Matei|4 octombrie 2016

Evenimentul s-a încheiat după 6 zile pline de proiecții ale unor documentare contemporane și unele de arhivă, studențești, de televiziune, de autor, documentar interactiv, radiodocumentare, sesiuni de master class, dezbateri și un tur ghidat care a introdus în festival o secțiune nouă, necompetițională: „Variațiuni: filme despre oameni și locuri”.

„Docuart-ul din acest an a strâns documentare diferite ca formulă estetică, oneste și inventive, cu personaje pe care să le ții minte. Mi se pare un an bun pentru documentarul românesc”, spune Ana Maria Sandu, membru al juriului.

Din cele 25 de filme selectate în secțiunile competiționale, juriul a decis că în acest an Marele Premiu Docuart se acordă producției „Imagini din vis”, în regia lui Sorin Luca, povestea unui personaj cât o lume.

Ca în fiecare an, Juriul competiției a adus o formulă nouă, reunindu-i de această dată pe cineaștii Adina Popescu, Ana Maria Sandu și Laurențiu Damian.

„Anul acesta m-au impresionat câteva filme cu un buget mic, aproape no budget, care nu au nicio casă de producție puternică în spate și nu au parte nici de promovare. Și, totuși (sau poate tocmai din acestă cauză) sunt proaspete, oneste, surprinzătoare”, ne-a spus Adina Popescu, membru al juriului.

Câștigătorii secțiunii principale
Pentru Cea mai bună regie au fost decernate două premii ex aequo, astfel, unul către „Doar o răsuflare”, regia Monica Lăzurean-Gorgan, iar cel de-al doilea premiu către o neașteptată poveste de dragoste, „Angela”, regia Botond Püsök.

Premiul pentru Cea mai bună imagine a ajuns la documentarul „Ultimul căldărar”, a cărui regie este semnată de Cosmin Bumbuț și Elena Stancu.

„Cinema, Mon Amour” în regia lui Alexandru Belc – un film avertisment despre condiția cinema-ului de azi – a fost premiat pentru Cel mai bun montaj.

Secțiunea Studențească a avut și ea trei premianți. Pentru Cea mai bună regie a fost desemnat documentarul „End of Summer”, regia Alina Manolache.

Documentarul experimental instalație, „Perfection Is Forever”, în regia Marei Trifu a fost premiat pentru Cea mai bună imagine, iar premiul pentru Cel mai bun montaj a ajuns la documentarul care prezintă o incursiune emoționantă în Serbia și într-un Belgrad care începe să renască, „10:34 to Belgrade“, regia Ioana Grigore.

Vasile Arhire a primit premiul pentru Cel mai bun documentar TV pentru producția „Flotant pe strada Ibrăileanu“.

De asemenea, un premiu nou pentru Cel mai bun sunet a fost acordat din partea Ines Studio Best Sound pentru filmul „100 de movile” (R. Max T. Ciorbă) – proiecția din gala de deschidere -, constând în servicii de post producție, anume sound design, pentru următorul proiect al realizatorilor.

docuartfest2016_gala-de-premiere-1

Alături de secțiunile competiționale, segmentul de focus – un omagiu adus regizorului Ovidiu Bose Paștina – a cuprins un maraton de scurtmetraje și un lung metraj, practic toate filmele sale, însoțite de discuții cu Horea Murgu, Cornel Mihalache, Mircea Bunescu, Mircea Florian.

„Filmele lui Bose sunt filme reper din toate punctele de vedere”, spune Mircea Bunescu, director de imagine.

10 premii, peste 80 de proiecții, 2 master class, 1 dezbatere, 1 documentar performance, 2 cinematografe: Cinemateca Eforie și Cinema Muzeul Țăranului și sute de cinefili care au trecut pragul celei de-a V-a ediții, așa arată rezumatul în cifre al festivalului de film documentar exclusiv românesc, Docuart Fest.

București Docuart Fest este organizat de Docuart, fiind co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces și de Centrul Național al Cinematografiei în urma selecției la concursurile de finanțare.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.