Butoiul cu pulbere. Întâmplări din Balcani
https://www.ziarulmetropolis.ro/butoiul-cu-pulbere-intamplari-din-balcani/

Se joacă pe scena Naţionalului bucureştean „Butoiul cu pulbere“, de Dejan Dukovski, un faimos macedonean care decupează demenţa din contemporaneitate (are de unde!) şi face din ea piese de teatru de o brutalitate a absurdului cum rar s-au mai făcut.

Un articol de Andrei Crăciun|14 octombrie 2014

Spectacolul, în regia infatigabilului Felix Alexa, propune o distribuție de excepție și e tot mai greu de spus dacă actorii sau textul înalță în noapte acest antielogiu nebuniei.

Balcanii, așa cum îi înțelege Dukovski, sunt curul lumii, nu doar un butoi cu pulbere, cum se tot spune de o sută de ani, de când un student sărac a ucis un prinț moștenitor al unui Imperiu bătrân dinamitând secolul douăzeci, dacă nu și pe următoarele.

Aici, întâmplările se dezlănțuie fără avertisment: oamenii se schilodesc unii pe alții, apoi beau împreună, un înger al morții urcă într-un autobuz și face, deși nu pare, dreptate, au loc crime justificate și crime întâmplătoare în noapte, un tânăr (excelent, excelent din nou, Marius Manole!) se sinucide ucigând, totodată, luna pentru o tânără mai degrabă ușoară, sunt surprinse secvențe dintr-un vagon de tren și dintr-o pușcărie, se arată o tulburătoare onestitate a duplicității, romantismul se sprijină pe abjecție și împreună contribuie la un labirint al inimilor din care nu se poate ieși.

“Butoiul cu pulbere” conține, firește, un limbaj licențios. Licențios, dar nu obscen, vulgar, dar nu fără sens. Așa curge sângele în Balcani, printre cuvinte iuți. Există totuși un cod al onoarei în acest univers alienat, în care regulile par suspendate. E un cod greu de descifrat, căci vine dintr-o istorie încâlcită și din minți care refuză să se predea, cu totul, realității.

butoiul cu pulbere

Marius Manole și Crina Semciuc, în spectacolul „Butoiul cu pulbere“

Toate personajele lui Dukovski sunt înfrânte. Și din această trecere prin viață în care nu există învingători, doar demnitatea rămâne. Fiecare și-o apără, cu îndârjire, până la sfârșit. Și din tot jegul Balcanilor, vezi, până la urmă, răsărind lumina, vezi zorii. Există o poezie, chiar dacă mizerabilistă, care ne face, aici, existența cumva minunată, deși atât de improbabilă.

Foto din Butoiul cu pulbere – Tudor Predescu

 



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.