Camera groazei. E ceva putred în Danemarca
https://www.ziarulmetropolis.ro/camera-groazei-e-ceva-putred-in-danemarca/

CRONICĂ DE FILM. „Camera groazei”, un film danez cu succes la publicul din ţara sa, este un thriller care bifează corect, dar fără vervă şi originalitate, mărcile genului. Filmul lui Mikkel Norgaard se păstrează într-o zonă mainstream şi afişează o sfioşenie surprinzătoare, atât narativ, cât şi vizual.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 august 2014

Un thriller poate fi considerat bun dacă regizorul jonglează cu lejeritate cu principalele convenții ale genului, oferind publicului exact ceea ce așteaptă. Un thriller este însă excepțional dacă autorul său reevaluează cu dexteritate aceleași jaloane și oferă un produs proaspăt și surprinzător.

Promovat ca lider în box office-ul din Danemarca în 2013, „Camera groazei” (”The Keeper of Lost Causes”), în regia lui Mikkel Norgaard, se califică, la limită, doar în prima categorie.

Adaptare a unui best seller din 2007 – al unui autor danez, Jussi Adler-Olsen, aparent influențat de mult mai celebrul scriitor și jurnalist suedez Stieg Larsson -, filmul bifează – corect, dar fără vervă – o bună parte din mărcile care au consacrat genul, inclusiv cu accentele sale scandinave.

De la detectivul rebel și super-meseriaș, traumatizat de moartea unui coleg și de povara cazurilor întâlnite de-a lungul carierei, și investigația sa pe cont propriu, până la psihopatul cu intenții vindicative (și chipul terifiant) și redeschiderea unui caz vechi de dispariție (sinucidere sau crimă?) – toate sunt prezente în „Camera groazei”.

Filmul este îndatorat peliculei suedeze „The Girl with the Dragon Tattoo” (2009), și asta în primul rând pentru că ambele au același scenarist – Nikolaj Arcel.

Spre deosebire însă de antrenantul film al lui Niels Arden Oplev – după care a făcut un remake și David Fincher în 2011 -, „Camera groazei” se desfășoară într-o zonă mult mai mainstream, de unde probabil și succesul său de public.

Psihologia și traiectoria personajelor sunt previzibile, chiar și pentru tipologiile cărora le aparțin acestea. La fel și trama narativă, care păstrează până la final o cumințenie și o sfioșenie surprinzătoare pentru premisele de la care pornește. Nu lipsesc nici notele tematice scandinave – în principal mesajul, uzat, că în subteranele unei societăți dezvoltate se ascund lucruri teribile.

Nici la nivel formal filmul nu se desprinde de masa producțiilor de gen, indiferent din ce țară ar proveni ele. Predomină tonurile întunecate, imaginile insistent-explicative și unghiurile convenționale ale camerei – astfel încât spectatorul să plece de la cinema cu senzația că nu a riscat nimic intrând la film.

Distribuit de Independența Film, „Camera groazei” poate fi văzut în cinematografe din 29 august.

INFO

Camera groazei (The Keeper of Lost Causes, Danemarca, 2013)

Regia: Mikkel Nørgaard
Cu: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter

Rating: ●●○○○

Foto din „Camera groazei“ – capturi film

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.