Cannes 2014. Anul maeştrilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannes-2014-anul-maestrilor/

Indiferent de cum vor arăta filmele selecţionate în competiţia oficială a ediţiei din acest a Festivalului de la Cannes (14-25 mai), un lucru e cert după anunţarea regizorilor aruncaţi în lupta pentru Palme d’Or: este anul numelor cunoscute, o îmbinare între cineaşti deja clasicizaţi, maeştri recenţi şi valori în ascensiune.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 aprilie 2014

Lista filmelor reţinute în competiţie, anunţată joi de delegatul general al Festivalului de la Cannes, Thierry Fremaux, cuprinde 18 titluri. Este posibilă, nu şi garantată, anunţarea ulterioară a unui alt film, aşa cum s-a mai întâmplat în ultimii ani.

Competiția din acest an, cea care va atrage cel mai mare interes din partea presei, mizează în primul rând pe câțiva veterani, regizori care au marcat cinematografia din țara lor, dar și pe cea mondială.

O spectaculoasă revenire în competiție, după mulți ani, este cea a legendarului cineast francez Jean-Luc Godard, regizorul a cărui carieră a influențat decisiv și se confundă cu modernitatea cinemaului. Noul său film, ”Adieu au langage”, de doar o oră și 10 minute, va stârni cu siguranță unele din cele mai interesante discuții.

Marea Britanie este reprezentată de doi dintre cei mai titrați regizori ai săi, veteranii Mike Leigh (”Mr. Turner”) și Ken Loach (”Jimmy’s Hall”). Ambii sunt câștigători de Palme d’Or, dar și răsfățați ai Festivalului de Cannes, printre alte mari festivaluri.

Alți doi maeștri sunt canadienii David Cronenberg și Atom Egoyan. Primul, cu o filmografie remarcabilă, însă fără Palme d’Or, propune ”Maps to the Stars”, o satiră la adresa lumii hollywoodiene. Al doilea este la a șasea prezență în competiție la Cannes, de această dată cu thrillerul ”Captives”.

În afară de Godard, competiția canneză mai include alte trei nume de cineaști francezi. Deși mai puțin cunoscut de un public larg, Olivier Assayas, care vine cu filmul de limbă engleză ”Sils Maria”, a fost mereu un favorit al criticilor și așa va fi, probabil, și în acest an.

Bertrand Bonello (”Saint Lorent”), de asemenea francez, este o creație a Cannes-ului, unde a câștigat în 2001 Premiul FIPRESCI, iar de atunci a mai fost de două ori în competiție, în 2003 și 2011.

Un alt francez este Michel Hazanavicius. Cunoscut inițial mai mult în Franța, în 2011-2012 a devenit celebru în întreaga lumea, după ce filmul său ”The Artist” a ajuns un răsfățat al premiilor, inclusiv la Oscar, prima prezentare a celebrei pelicule alb-negru având loc tot la Cannes. De această dată, Hazanavicius propune ”The Search”, o dramă de o cu totul altă factură decât ”The Artist”.

Doi mari cineaști, posesori deja a două premii Palme d’Or și a unui Mare Premiu al Juriului la Cannes, frații belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne au fost din nou incluși în competiție și sunt printre favoriți, cu noul lor film, ”Deux jours, une nuit”, un ”western belgian”, cum l-a numit în glumă Thierry Fremaux.

Lista favoriților festivalului continuă cu trei regizori consacrați în ultimul deceniu, dar intrați deja în rândul numelor de necontestat.

Mari absenţi: Malick şi Kusturica

Remarcat la sfârșitul anilor ’90 la Berlinale, dar preluat după 2000 de Festivalul de la Cannes, unde, deși nu a câștigat încă un Palme d’Or, a avut patru filme în competiție, fiecare premiat, turcul Nuri Bilge Ceylan va oferi, cel mai probabil, unul din cele mai discutate filme ale anului – ”Winter Sleep”, care are peste trei ore.

Regizoarea japoneză Naomi Kawase, cu o carieră în care a îmbinat lungmetrajele de ficțiune cu documentarele, s-a impus la Cannes încă din 1997, unde a câștigat cu filmul său de debut Camera d’Or, iar în 2007 a obținut Marele Premiu. După ce, anul trecut, a făcut parte din juriu, acum a fost inclusă în competiția oficială, cu filmul ”Still the Water”.

Rusul Andrei Zviangințev este, cu ”Leviathan”, la doar al patrulea film, însă succesele de până acum, la critică și la festivaluri (în 2003 a câștigat Leul de Aur), îl fac un favorit incontestabil.

Cinematografia americană este de asemenea reprezentată în competiție, cu al doilea film ca regizor al cunoscutului actor Tommy Lee Jones, ”The Homesman”, dar și cu al treilea lungmetraj al lui Bennett Miller, ”Foxcatcher”.

Tommy Lee Jones

Tommy Lee Jones, într-o scenă din filmul „The Homesman“

O surpriză ar putea să o ofere canadianul Xavier Dolan, un adevărat fenomen. La doar 25 de ani, a ajuns la al cincilea film, precedentul lungmetraj fiind prezentat la Veneția anul trecut, iar primele trei fiind incluse în diverse secțiuni la Cannes, însă niciodată în competiție. Noul său film este ”Mommy”, o dramă despre relații, așa cum ne-a obișnuit tânărul cineast.

Ultimele trei titluri din competiție aparțin unor regizori mai puțin cunoscuți, însă, așa cum se întâmplă la Cannes, nu există outsideri cerți pentru juriu, a cărui componență nu a fost anunțată încă.

”Le meraviglie” este al doilea lungmetraj de ficțiune al regizoarei italiene Alice Rohrwacher, iar în fruntea distribuției este anunțată Monica Bellucci. ”Relatos salvajes”, de Damian Szifron, este singura prezență latino-americană din competiție, la fel cum ”Timbuktu”, de Abderrahmane Sissako, din Mauritania, este singurul film care reprezintă cinematografia africană.

Filme neterminate pentru Cannes

De la Cannes vor lipsi totuși câteva nume mari despre care presa a scris în ultimele săptămâni că ar fi putut ajunge pe Croazetă. Terence Malick și Emir Kusturica nu și-au terminat filmele la timp, așa cum a precizat Thierry Fremaux.

Nu se cunosc însă, cel puțin deocamdată, motivele absenței unor regizori care au mai trecut pe la Cannes și ale căror noi filme erau cotate cu șanse de a prinde selecția: Paul Thomas Anderson, Alejandro Gonzalez Inarritu, Thomas Vinterberg, Roy Anderson sau Apichatpong Weerasethakul.

Filme în competiția oficială

Olivier ASSAYAS – ”SILS MARIA”

Bertrand BONELLO – ”SAINT LAURENT”

Nuri Bilge CEYLAN – ”WINTER SLEEP”

David CRONENBERG – ”MAPS TO THE STARS”

Jean-Pierre DARDENNE, – ”DEUX JOURS, UNE NUIT”
Luc DARDENNE

Xavier DOLAN – ”MOMMY”

Atom EGOYAN – ”CAPTIVES”

Jean-Luc GODARD – ”ADIEU AU LANGAGE”

Michel HAZANAVICIUS – ”THE SEARCH”

Tommy Lee JONES – ”THE HOMESMAN”

Naomi KAWASE – ”STILL THE WATER”

Mike LEIGH – ”MR. TURNER”

Ken LOACH – ”JIMMY’S HALL”

Bennett MILLER – ”FOXCATCHER”

Alice ROHRWACHER – ”LE MERAVIGLIE”

Abderrahmane SISSAKO – ”TIMBUKTU”

Damian SZIFRON – ”RELATOS SALVAJES”

Andrei ZVIAGINȚEV – ”LEVIATHAN”

Foto: filme Cannes 2014

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.