Vechea şi celebra şcoală poloneză de film nu e doar o amintire. Faima şi importanţa ei se întind până astăzi, aşa cum o dovedeşte şi un excepţional proiect din ultimii ani: „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.
Un articol de Ionuţ Mareş|14 iulie 2020
Influentul regizor american Martin Scorsese, recunoscut şi pentru cinefilia sa ferventă, exprimată inclusiv prin programe de recuperare a numeroase filme clasice sau mai puţin ştiute din diferite cinematografii naţionale, s-a implicat acum câţiva ani într-un proiect de promovare la nivel internaţional, dar mai ales în SUA şi Canada, a marii şcoli poloneze de film.
Polonia avea deja de mulţi ani un amplu program de restaurare a filmelor clasice, prin care remasterizase sute de titluri. În 2011, la invitaţia lui Andrzej Wajda, Martin Scorsese a vizitat celebra Şcoală Naţională Poloneză de Film din Łódź. Atunci s-au pus bazele a ceea ce a devenit „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.
Ambiţiosul plan a fost o colaborare între The Film Foundation, fundaţia de protejare şi conservare a patrimononiului cinematografic fondată de Martin Scorsese în 1990, compania DI Factory, specializată în restaurarea digitală a filmelor poloneze clasice, şi alţi parteneri din Polonia, atât privaţi, cât şi instituţionali.
Din bogatul patrimoniu cinematografic polonez, Martin Scorsese a ales 24 de titluri – marea majoritate realizate de regizori foarte cunoscuţi şi în afara Poloniei. Filmele au circulat mai întâi prin diferite programe (festivaluri, retrospective) sau chiar prin distribuţia obişnuită prin zeci de oraşe din SUA şi Canada, apoi au ajuns şi în Australia, Asia, dar şi Europa, în principal Marea Britanie.
Iar în final au fost trecute, la o calitate excepţională, în formatul Blu-ray, pentru a putea fi văzute şi acasă – impecabile tehnic, dar ireproşabile şi din punct de vedere al prezentării lor. Cele 24 de filme au fost împărţite în trei box set-uri a câte opt titluri. Fiecare box set conţine o bruşură de prezentare a regizorilor şi a filmelor, iar fiecare Blu-ray e completat cu o extinsă casetă tehnică.
Este un demers intimidant de elegant, care pune în valoare, aşa cum merită, o şcoală de film ce a făcut cu adevărat istorie. O arată inclusiv mărturia lui Martin Scorsese, care evocă, în introducere, anii de când era student la film la NYU şi când a învăţat despre şcoala poloneză de film, alături de neorealismul italian, noul val francez sau Hollywood-ul clasic.
„Este un cinematograf al viziunii personale, al angajamentului social şi al responsabilităţii poetice din care am învăţat cu toţii şi care stabileşte un standard înalt pe care eu, ca cineast, încerc să îl obţin cu fiecare film (…) Sunt filme care au o mare forţă emoţională şi vizuală – sunt filme „serioase” care, prin profunzimea lor, rezistă la vizionări repetate”. Este o parte din omagiul pe care Martin Scorsese îl aduce probabil celei mai puternice cinematografii din fostul bloc comunist. O şcoală de film care a dat un număr impresionat de mari regizori şi a cărei valoare a rezistat mai multe decenii, în ciuda diverselor turbulenţe politice.
Selecția lui Martin Scorsese poate fi folosită atât ca o foarte inspirată introducere în istoria cinematografiei poloneze postbelice, acoperind patru decenii, cât și ca un bun prilej de a înțelege mai bine opera unora dintre cineaști, cei din filmografia cărora regizorul american a ales mai multe titluri.
Lista de capodopere poloneze ales de Scorsese
(pentru uniformitate, am păstrat titlurile în engleză ale filmelor și le-am pus în ordine cronologică)
Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
Eroica (1958) – Andrzej Munk
The Last Day of Summer (1958) – Tadeusz Konwicki
Night Train (1959) – Jerzy Kawalerowicz
Innocent Sorcerers (1960) – Andrzej Wajda
Black Cross (1960) – Aleksander Ford
Mother Joan of the Angels (1961) – Jerzy Kawalerowicz
Knife in the Water (1962) – Roman Polanski
Jump (1965) – Tadeusz Konwicki
The Saragossa Manuscript (1965) – Wojciech Jerzy Has
Walkover (1965) – Jerzy Skolimowski
Pharaoh (1966) – Jerzy Kawalerowicz
We Have to Kill This Love (1972) – Janusz Morgenstern
The Hourglass Sanatorium (1973) – Wojciech Jerzy Has
The Illumination (1973) – Krzysztof Zanussi
The Wedding (1973) – Andrzej Wajda
The Promised Land (1975) – Andrzej Wajda
Camouflage (1977) – Krzysztof Zanussi
Provincial Actors (1979) – Agnieszka Holland
The Constant Factor (1980) – Krzysztof Zanussi
Man of Iron (1981) – Andrzej Wajda
Austeria (1982) – Jerzy Kawalerowicz
Blind Chance (1987) – Krzysztof Kieslowski
A Short Film About Killing (1988) – Krzysztof Kieslowski